Nytt på Leden!

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Farsan och jag tog varsin skoter med sladd och for klockan 2 men när det var ca 5 km kvar ner till sjön vi skulle till låg/hängde det in träd och sly överallt :eek: Så ingen hade heller kört där innan men vi hade motorsågen med oss så det tog ca 3h dom sista kilometerarna :hmmmm2: Men nu vart det riktigt bra iaf :) Kom hem klockan halv 6 :p




Som en väg i skogen efter att vi tog dit en grävare i sommar och ordnade :rolleyes:
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Håller på att bygga en liten ganska enkel sladd på skolan. en ram av L-profil med en armeringsmatta å så ska jag konstruera nått sorts hyvelstål. kommer sitta ett par plastbelag fram för att den ska bli lättare att dra.

Men arbetet står still nu i 5 veckor till då jag är ute på APU.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Så här ser en del av matfors skoterklubbs uppsättning ut:


En artic cat bearcat.
En sprillans ny polaris widetrack LX.
Rullsladd.
Combisladd
Och en vanlig sladd.

Var ute i Fredags och körde upp hela Matfors Centrumområde. Blev en nätt körning på ca 4,5 mil och 4 timmars arbete.
 

rave600

Välkänd medlem
28 okt 2008
126
0
6
Norrbotten =)
Så här ser en del av matfors skoterklubbs uppsättning ut:

En artic cat bearcat.
En sprillans ny polaris widetrack LX.
Rullsladd.
Combisladd
Och en vanlig sladd.





Shiit..Det måsste gå bra för er när ni har 2st skotrar och 3st sladdar!:eek:
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Så här ser en del av matfors skoterklubbs uppsättning ut:

En artic cat bearcat.
En sprillans ny polaris widetrack LX.
Rullsladd.
Combisladd
Och en vanlig sladd.





Shiit..Det måsste gå bra för er när ni har 2st skotrar och 3st sladdar!:eek:
Vi har 5 skotrar och 7 sladdar varav 3 rullsladdar. Dom där två är knytpunkten där ja sladdar från då. Sen finns det fler strategiskt utplacerade.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jepp, fint med nya grejjor.

Var ute ikväll och gjorde några timmar i Sävast/Gruvberget området.

Varmt och skönt ute.

Snön är nu tyvärr ganska lätt och krämig, önskar någon till minusgrad.

Då blir sladdningens resultat mer bestående.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Är det någon som har dubb i mattan på sin dragskoter?

Håller på bli tokig på mattspinn ibland.

Ska man upp för en isig sluttning kan man bli stående med hela ekipaget för att mattan spinner.

Man vill ju inte heller ta tokhög fart uppför, försöker vara rädd om utrustningen.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Men upp med bilder för %&/#?":D
Här har ni monstret:
Ute och arbetar lite...
Detta är ett par år sen, håller på att uppgradera lite med en ny starkare motor och lite andra ombyggnationer... Tyvärr har det dragit ut på tiden men jag ska försöka få den körbar igen innan vintern är över...
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Här har ni monstret:
Ute och arbetar lite...
Detta är ett par år sen, håller på att uppgradera lite med en ny starkare motor och lite andra ombyggnationer... Tyvärr har det dragit ut på tiden men jag ska försöka få den körbar igen innan vintern är över...
Det var ett imponerande hemmabygge. :rock:
Vore kul med lite fakta, motorstorlek, diesel el. bensinare, drivning etc.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vågar man fråga, hur måmga timmar du har i garaget för att bygga "Monstret" :evil: ?
Och hur mycket pengar har du lagt ut ? :hmmmm2:
För även om det är mycket begagnade delar, så misstänker jag att det ändå måste bli en hel del klöver du lagt ut.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vågar man fråga, hur måmga timmar du har i garaget för att bygga "Monstret" :evil: ?
Och hur mycket pengar har du lagt ut ? :hmmmm2:
För även om det är mycket begagnade delar, så misstänker jag att det ändå måste bli en hel del klöver du lagt ut.
Som jag skrev i tråden på Sävarturbo:
Byggde på en annan maskin först i tre år för att endast provköra några kilometer och upptäcka att det inte funkar...
Börja på en ny (denna), byggde c:a två år innan man kunde ta första provturen. Sen dess har jag kört en hel del med den och haft väldigt få haverier. Var orolig först att det skulle gå sönder nånting hela tiden men har varit ganska förskonad faktiskt...
Byter till en starkare motor nu så att man ska kunna hålla lite bättre fart när man är ute och sladdar...

Hur mycket jag lagt ut... Inte mycket faktiskt, 10k kanske som den är på bilden...
Nya motorn med låda och turbo är c:a 7k
Hade otroligt mycket flyt med grejer när jag byggde den, hittade motor och låda för en 500:ing.
Banden är kasserade pistmaskinsband från en firma här i byn, gummit fick jag, kamprofilerna betalade jag skrotpris för, 7kr/kg
Kände en kille som skrotade bilar, gav honom tre skrotbilar som jag hade stående mot att jag fick plocka så mycket grejer jag behövde från hans lager... Jobbar så man kommer åt hydraulgrejer, slang, kopplingar mm...
Som sagt. Mycket flyt...
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
går det verkligen saldda med den där? ser ut som att banden kan riva en del, ser ut att gå djupt?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
går det verkligen saldda med den där? ser ut som att banden kan riva en del, ser ut att gå djupt?
"Monstret" måste ju vara klockren som sladdragare, då sladden den drar lägger igen det bandstegen på banden river upp.
Många kör ju med pistmaskin som sladdragare, som ju har minst lika höga bandsteg och det fungerar utmärkt i vart fall.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Här är lite bilder från dagens tur det var -9C när jag började sladda men innan jag kom hem så hade kvicksilvret kommit ner till -20C Idag tog jag en av de mindre sladdarna då jag skulle sladda en led som går genom bitvis trång och kuperad skog och som var helt oprepparerad men trampad den sista milen.






Här är en bild på lite led arbete strax före nyår det blev ett par träd den dagen så då hade man önskat att man hade haft en motorsåg istället:mad:
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Här är en bild på lite led arbete strax före nyår det blev ett par träd den dagen så då hade man önskat att man hade haft en motorsåg istället:mad:
[/quote]
Dagen före julafton var ja å en kille som heter Daniel ut. Vi hade motorsåg och skulle fixa bort ett riktigt jäkla träd som var parkerat i midjehöjd rätt över leden i höjd med Huljen. Det jävliga var att sågen fasstnade när trädet veck sig lite så vi fick handjaga skiten å slita å dra. 45 min att få lös sågen. Riktigt jävligt. Så den där såg bara mysig ut den :hahaha: