Nytt på Leden!

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
I Gördalen och byarna runt ikring så kan alla medlemmar komma och hämta klubbskotern och åka ut och sladda, finns även sladdar utställda på strategiska platser så vem som hellst kan ta den och sladda lederna...

Men det är inte många som gör det tyvärr... Värst är det när någon guidad tur på 20-30 skotrar drar runt på lederna... Då blir det snabbt sönderkört och dom sladdar ju knappast lederna eller blir medlemmar...
Dom kör ju ändå inte så fort så dom skulle kunna haka på sladden på sista skotern :p
 
E

ejwbegysv

Dom kör ju ändå inte så fort så dom skulle kunna haka på sladden på sista skotern :p
NJa dom kör allt annat än sakta.. är inte nybörjare som kommer utan arrangerade skoterturer från norge/danmark.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Våran klubb www.assf.se har 1 st. Snöskoter och 1 st. fyrhjuling (med bandtillsats).
Till dessa maskiner har vi ett antal olika sladdar. 1 st. Snowmover, 1 st. Gallersladd och "Elakingen" som är en egentillverkad sladd med hyvelstål som tar ner knölarna bättre än dom andra. Men den sistnämnda är nästan omöjlig att dra med en snöskoter, men "Fyrhjulingen" har däremot inga problem med den.
Dock så använder vi "Elakingen" först när lederna blir så hårda att ingen snö går att hyvla loss med dom andra.

Vi har även fått låna en av kommunens pistmaskiner, som vi drar den egentillverkade "Greyasladden" bakom.
Men den maskin som vi har haft tillgång till, en gammal Pisten Bully 200, är i så dåligt skick att det går åt lika mycket tid till reparartioner som till att köra den.
Samt att skoteruthyrningsföretagen hitills inte lagt en krona till underhållskostnaderna av lederna.
Så i år har vi inte kunnat köra med pistmaskinen på grund av dessa orsaker.

Men nu har skoteruthyrarna insett att dom nog måste börja göra rätt för sig för att lederna runt samhället och upp till Stenträsket, ska kunna underhållas.
Även kommunen har beslutat att vi nu mera skall få låna dom nyare maskinerna (PB300)), tyvärr så har inga av dessa dragkrok, så till att börja med så blir det till att enbart köra med snöfräsen.
Tyvärr så blir ju inte resultatet lika bra, som när man drar sladden.

Då vi har 37 mil leder i en glesbefolkad bygd, så har det visat sig vara svårt att underhålla hela lednätet med enbart idiella insatser.
Därför har vi under 4 månader 2 bidragsanställda som sköter om hela lednätet, så när som lederna runt samhället och upp till Stenträsket, som vi kör med pistmaskin.
Bränsle och pengar till hela denna verksamhet, kommer från sponsorer, kommunen och medlemar.
Utan allt detta stöd så skulle vår verksamhet vara omöjlig att ha kvar.
Att ställa ut sladdar (Gallersladdar) längs lederna för att få folk som passerar att hjälpa till med sladdningen, har för våran del visat sig omöjligt.

En del av sladdarna har bara försvunnit, vet ej om dom blir stulna och används på egna leder eller om dom lämnats ute på sjöisar, där dom senare har gått till botten när isen smält. Andra sladdar ställs ej upp emot träden utan lämnas så dom snöar över och ingen hittar dom förrän till sommaren.
Men framförallt så var det få som använde dom som det var tänkt, så därför slutade vi med att ha dom
 
Last edited:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Engström; Fasen vad fint med höjbar sladd.

Har varit inne på någon liknande lösning på våran sladd.

Man blir galen ibland av allt skruvande upp och ner om man ska passera en plogvall eller annat hinder.

Tyvärr kan jag inte svetsa och dona, men förhoppningsvis kan Runar & Johnny sy ihop nå bra vid tillfälle.

Bra bild! ! !
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
beretta: ja, och när man skruvar på gängstängerna höjs den ju heller inte så mycket.
-med denna lösning kan man höja bladet flera decimeter på några sekunder.

dock kan jag inte ta åt mig äran för vi köpte den konstruerad såhär genom Rogere här på forumet så någon i hans klubb är den klurige.

en till bild bakifrån så ser man dom gamla avsågade benen samt lite bättre hur det är byggt:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi är några i vår klubb som håller på med ett sladdbygge, mellan diskussioner om tekniska lösningar, så finns det som tur är, tid till andra funderingar. Det var en som kom med den kanske mest kluriga fundering man kan få när man håller på med att konstruera saker och ting som hör till snöskotern.

Undrar hur många ton järn som har gått åt i Sverige, för att bygga ledsladdar, kälkar, doningar mm. under den tid som snöskotern har funnits ? :confused:
Då börjar vi samtidigt inse att gruvorna i malmfälten måste vara enorma !

Resonemanget fortsatte sedan med att :
Hur många timmar som skall ha lagts ner av alla vi konstruktörer tillsammans för att bygga allt detta ?

Och vart finns allt överblivet skrot, som inte blev det som man hoppades på ?

Vi kom fram till att det är en omöjlig uppgift att få fram, eller .. ? ;)
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
beretta: ja, och när man skruvar på gängstängerna höjs den ju heller inte så mycket.
-med denna lösning kan man höja bladet flera decimeter på några sekunder.

dock kan jag inte ta åt mig äran för vi köpte den konstruerad såhär genom Rogere här på forumet så någon i hans klubb är den klurige.

en till bild bakifrån så ser man dom gamla avsågade benen samt lite bättre hur det är byggt:


Så snyggt svart den blivit, inte skit förmodar jag.....

Lösningen för att höja sladden är kanon, dessutom får man den lite längre - jag tycker bladet är för nära skidorna/rullen
på alltför många sladdar.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Kul att se alla bilder från folk som underhåller landets skoterleder" Bra jobbat, det uppskattas!
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Så snyggt svart den blivit, inte skit förmodar jag.....

Lösningen för att höja sladden är kanon, dessutom får man den lite längre - jag tycker bladet är för nära skidorna/rullen
på alltför många sladdar.
nä vi e väldigt nöjda, lite färg och service var allt som behövdes.
-tack än en gång.:)


men jag funderade på en sak, att sladden e lång är naturligtvis bra men borde det inte vara bättre att förlänga framför bladet eftersom skidorna bakom inte har lika djupa gropar att gå ner i ?
om framskidan är långt framför rör sig bladet mindre upp och ner och bakskidorna går ju i nyfyllda hål.:hmmmm2:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kul att se alla bilder från folk som underhåller landets skoterleder" Bra jobbat, det uppskattas!
Instämmer till fullo!

Förövrigt en mycket inspirerande tråd, vet ju var sladdarna står i området där jag kör mest. Har aldrig ens tänkt tanken att koppla på och dra själv, istället för att svära över att ingen gör det. Men nu jä.... ska GLS'en få jobba övertid!!!:rock:

Keep up the good work! :ciao:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Instämmer till fullo!

Förövrigt en mycket inspirerande tråd, vet ju var sladdarna står i området där jag kör mest. Har aldrig ens tänkt tanken att koppla på och dra själv, istället för att svära över att ingen gör det. Men nu jä.... ska GLS'en få jobba övertid!!!:rock:

Keep up the good work! :ciao:
THAT`S MY MAN!!! :rock:

Fler borde förstå hur viktigt det är att idas bry sig om lite ideellt arbete.

Det är kul dessutom.

Fick vi bara lite nysnö här skulle jag fara ut och jobba direkt med sladden.

Misstänker att jag sladdar några timmar led ikväll iallafall.

Det finns alltid någon liten bit led som inte fått kärlek på ett tag..
 

Humlas

Aktiv medlem
17 mar 2006
68
0
6
Hej

Vilka angenäma problem ni har! Om leden är knölig eller ej...
Här nere är i stället frågan om det ska bli någon snö på lederna överhuvudtaget.

Så kom inte och gnäll om knöliga leder. ;)

/Anders
 
D

Deleted member 9532

Hej

Vilka angenäma problem ni har! Om leden är knölig eller ej...
Här nere är i stället frågan om det ska bli någon snö på lederna överhuvudtaget.

Så kom inte och gnäll om knöliga leder. ;)

/Anders
Kom inte å gnäll om snöfria leder, det är fan inte lätt att köra skoter i Aspudden ;)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
men jag funderade på en sak, att sladden e lång är naturligtvis bra men borde det inte vara bättre att förlänga framför bladet eftersom skidorna bakom inte har lika djupa gropar att gå ner i ?
om framskidan är långt framför rör sig bladet mindre upp och ner och bakskidorna går ju i nyfyllda hål.:hmmmm2:
Kul och intressant tråd. Intressant och helt rätt logisk tanke du har här.
Och vi (Sladdkonstruktörerna i ASSF) har också funderat runt det här, men vi har ändå kunnat konstatera att om man förlänger sladden bakåt, eller rättare sagt avståndet från sista bladet på sladden, till skidor, rulle, kladdplatta etc, så verkar det som att det är lättare att få leden jämn.
Vi har bland annat en snowmover som vi förlängt 60 cm. för att kunna få ett större avstånd mellan sista bladet och rullen utan att behöva minska på avståndet fram till skidan. samma gjorde vi med den Combi-sladd vi hade förrut. Likadant är det med dom "Gallersladdar" vi har byggt, förlänger man med rör bakåt, så "Gräver" inte dom heller ut groparna lika lätt.
På Snowmover, så är det ju ganska så lätt att flytta fram bladet så att det kommer mittemellan skidan och kladdrullen.
Vi provade oss fram på det sättet, men upplevde att den ändå var för kort.
En annan fördel med snowmovern är ju att den är lätt att skarva, utan att göra någon egentlig "Åverkan" på själva sladden. Antingen att man byter ut dom längstgående profilrören till längre, eller att man svetsar ihop 2 nya "Skarvhylsor", där man sedan skruvar fast lämpliga profilrörlängder. Har för mig att även dom nyare Snowmover-sladdarna är längre, men kan ha fel där. :confused:

Vi håller förövrigt på med att bygga en ny sladd till fyrhjulingen. Den sladden blir av den "gamla skolan", dvs. tvärställda hyvelblad, som skickar snön fram och tillbaka i sidled, när man drar den framåt. Längst bak, ca. 80cm. bakom sista bladet, monterar vi istälet för skidor, en platta som ska packa ihop snön som hyvlas lös. Vi sätter glidplast under hela plattan.
vi gör den 180 cm. bred och från c/c på skidan längst fram, så är det ca. 4.5 meter till c/c på plattan längst bak.