Nytt på Leden!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
I väntan på "Drömmen", bygg en egen kladdrulle/kladdplatta till Combisladden ! :hmmmm:
Då Combisladden i grund och botten också är en bra sladd, så behövs det ju bara en smärre mod, så har ni en helt perfekt sladd. :eek:

Vi håller på med ett bygge just nu, där vi kommer att sätta en "Kladdplatta" längst bak. Det är dock ingen Combisladd vi modar.
Jo, det är ju sant.

Johnny fixade ihop en kladdrulle, men axeln blev krokig. Så den funkar inte.

Jag kan inte svetsa heller. :bawling:

Hoppas på snowmovern just också för att den verkar enkel att köra.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Borde det inte gå att bygga en kladdrulle av några gamla fälgar och däck??? Finns ju i överflöd överallt.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Bor i en By utan Skoterklubb. Så jag är mer en Hobbysladdare som som brukar fara runt och dra upp spår som finns ut från byn om så säger. För den här säsongen började jag tidigt att sladda och det har gett resultat. Fått upp hårt och fint spår som är rätt så slät.

Använder en nybyggd Träsladd av enkel typ som är järnskod med Vinkeljärn. Funkar perfekt. Mycket smidig och lätt att dra. Man drar ofta sladden där miljön inte tillåter tunga, stora järnsladdar. Varit och sladdat lite idag:




Här ser man Vinkeljärnen:



Perfekt med arbetsbelysning! Då ser man resultatet när man är å sladdar på kvällen. (Blixten från Kameran tar bort mycket av ljuset från lyset. Lyser betydligt starkare) :

 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Var ut i snöfallet ikväll och provkörde den nya pistarn, vilken dröm. :rock:
Lite skillnad mot från den gamla PB200.
Och nu kan man ju snacka med varandra och lyssna på radio. Blir inte så låångtråkigt !


Blev lite snö att flytta runt på leden. Dålig bild, pga. vädret !

Pelle P var också helnöjd.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jo, det är ju sant.

Johnny fixade ihop en kladdrulle, men axeln blev krokig. Så den funkar inte.

Jag kan inte svetsa heller. :bawling:

Hoppas på snowmovern just också för att den verkar enkel att köra.
Skickar en bild på hur "Kladdplattan" ser ut som vi byggde.

Är egentligen inte så svår att fixa. Men givetvis så krävs det förutom en svets, även borrmaskin och maskinkap. Vi klädde den med 8 mm slitplast, men det hade nog gått lika bra med 6 mm slitplast
 

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
Skickar en bild på hur "Kladdplattan" ser ut som vi byggde.

Är egentligen inte så svår att fixa. Men givetvis så krävs det förutom en svets, även borrmaskin och maskinkap. Vi klädde den med 8 mm slitplast, men det hade nog gått lika bra med 6 mm slitplast
Jag har också funderat på en typ kladdplatta men jag svetsade i hop en kladdrulle av 8 st gamla bildäck med fälgar som funkade kanonbra tills axeln vart krokig i mitten, måste förstärka den med en x-tra arm i mitten till axeln.
Men jag tycker att nätsladden funkar kanon att dra bakom kombisladden då nätsladden river av topparna som kombi sladden inte tar samt att den packar snön.
Något som rekomenderas på kombisladden är att svetsa dit några rivstål på bladet och breddarvingarna, oerhört stor skillnad.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Här har vi fått ca 1 dm med snö idag och det har blåst endel så det var lite drivor på sina ställen så det var riktigt mysigt att fara ut med sladden nu ikväll:D

Här är en bild på när jag är nere vid affären/macken i byn o vände med sladden.


Lederna börjar bli riktigt fina här nu:) Kul att se att tiden man lägger ner gör nytta.

Som ni ser så fanns det gott om snö för sladden att jobba med så detta före passade snowmovern perfekt. Man ser att det är riktigt effektivt med xenonljusen på denna bild.


och en bild på sammaplats utan xenonljusen tända.


Efter sladdningen blev det till att ut och leka på orörda myrar :D helt underbart! Imorgon får det bli mer av det.:rock:

Stig Larsson jag ser att ni har riktigt fina grejer i A-jaur. Vad går ett sådant ekipage på?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig Larsson jag ser att ni har riktigt fina grejer i A-jaur. Vad går ett sådant ekipage på?
Pistmaskinen vi använder är är en Kässbohrer Pisten Bully 300. Jag tror den kostade 1,5 miljoner när den var ny, nu har den gått ca. 5000 timmar, gissar att den idag är värd 500 000:-.
Det är inte klubbens maskin, utan vi har fått låna den av kommunen. Skoterguideföretagen på samhället håller oss med diesel, så att vi kan köra 4-5 tim./veckan = 100 Lit./vecka.
Själva så står vi för personalen = idiellt arbete för att köra den.
Med denna maskin kör vi runt samhället och Nasaleden upp till Stenträsket, tot. ca. 25 km enkel väg.

Våra övriga 35 mil leder fixar vi med 1 Polaris Widetrack 2006 & en fyrhjuling, vi håller förnärvarande på att prova om en fyrhjuling med dieselmotor är lösningen på dyra bränslekostnader.
Bakefter dessa 2 fordon drar vi snowmoversladd, gallersladd, 3 skärig hyvelstålsladd, allt efter behov.
Körningen med dessa utförs av 2 säsongsanställda + lite frivilligt idiellt arbete någon kväll då och då av engagerade medlemar.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
nu kom det äntligen snö så vi var först ute o trampa lite drygt 4 mil i kväll sen har jag vart ute o nattsladdat :) d blev 6,2 mil me sladden.
fastna o jä***s också, tur ja hade med skoterlyften.
 

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
Det är underbart att läsa detta ämne.. allt idiellt arbete som läggs ner på att lederna ska vara bra, jag hoppas att folk tänker på detta när dom far fram som blådårar efter leden.Det är nog inte många andra föreningar som har så mycket folk som ställer upp med idiellt arbete som dagens skoterklubbar....vi skoterfolk är nog lite speciella.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag får väl oxå lägga in en action bild som Beretta gjort :)


Det hade kommit en massa snö inatt igen så jag kunde ju inte låta bli att fara ut med sladden idag oxå.


På vägen hem så kopplade jag av sladden ca en timme för att köra ut på en "lek runda" på lite myrar och kryssade fram i gles granskog innan man for hem den sista biten med sladden. Snö djupet är här i byn 53 cm när jag mätte idag men när man kommer upp lite så är det betydligt mer när man klev av skotern idag när jag var på "lek rundan" så sjönk man ner till midjan i snön :D och jag är då 192 cm lång.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jag får väl oxå lägga in en action bild som Beretta gjort :)


Det hade kommit en massa snö inatt igen så jag kunde ju inte låta bli att fara ut med sladden idag oxå.


På vägen hem så kopplade jag av sladden ca en timme för att köra ut på en "lek runda" på lite myrar och kryssade fram i gles granskog innan man for hem den sista biten med sladden. Snö djupet är här i byn 53 cm när jag mätte idag men när man kommer upp lite så är det betydligt mer när man klev av skotern idag när jag var på "lek rundan" så sjönk man ner till midjan i snön :D och jag är då 192 cm lång.
hur funkar nytron som dragare? Har själv lurat lite på en nytro till nästa år. Några modifikationer med nerdrevning osv? Sliten rem?
MVH en frågvis speedo_4
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Fin med lite snö.

Jäddrar vad slätt och packat det ser ut efter Snowmovern.

Vi har fått några cm sedan sist, så jag kanske åker ut i morrn kväll en sväng.

Ikväll blev det mekarkväll i mitt garage. Patriks gamla Polaris ska väckas upp är det tänkt.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
hur funkar nytron som dragare? Har själv lurat lite på en nytro till nästa år. Några modifikationer med nerdrevning osv? Sliten rem?
MVH en frågvis speedo_4
Hej ja det är bara att fråga på

Ja det är ju ingen viking eller Bearcat men det förstår ju alla men jag tycker den fungerar väldigt bra att dra sladd och pulka/kälke med och inga problem med varmgång eller så. Jag har inte drevat ner min men jag tror att dreva ner den 2 kugg skulle säkert göra den till en ännu bättre dragare och kanske ännu roligare i pudret om det går :p. Den drar inte någe mer bensin när man kör med sladden efter än när man är ute och leker i snön tycker jag.

Jag körde 595,5 mil på den första remmen så det är inget den sliter även fast man kör med tyngre lass. Nu har min gått 610 mil och alla bussningarna i framvagnen bytts i morgon på garantin då de var slut.
Jag får väl byta de nästa år oxå innan garantin går ut:(

Mvh David
 
R

Robin

Jag vet inte vem som underhåller våra leder men om denna person finns här så stor eloge till dig/er! Pistmaskin och sladd efter, lederna ser ut som siden efteråt, riktigt fint även om jag älskar dåliga leder.