Nytt på Leden!

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Vi har fortfarande lite klent med snö här men eventuellt kommer det mera i veckan.
Var iallafall ute å högg upp en sträcka som vi inte åkt på några år p.g.a. dåliga isar å snö.

Lederna är annars rätt hårda då det vart kallt en längre tid nu.
Men sladden hyvlar på rätt bra. Är vändbar om man vill transportera den utan att hyvla



En film blev det också

 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Fina bilder.

Å film..Respect!! :D

Var ute ikväll 4 timmar.

OK Sävast - Gruvberget sladdade 4 ggr.

Åbergsleden över mot Hängbron/Reningsverket fick två vändor.

Värdigt lättkrämig snö, skulle behöva frysa på om leden ska hålla.

En kväll då allt gick enkelt iallafall. Kul.

Ända tråkiga var att när jag stannade vid skidspåret på Åberget för att fika, kommer de två yngligar tokkörandes efter skidspåret. :stupid::mad:

Just innan hade en skidåkare passerat mig och åkt över krönet..

Idioterna på skotern hade ingen hjälm heller, skrek som f-n hela tiden mellan varann.

Jag kan lova, hade jag suttit på min egna maskin, hade jag kört ikapp dem och fråga om dom är DUM I HELA HUVUDET!!!
 

Wetex

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
. bakom sista bladet, monterar vi istälet för skidor, en platta som ska packa ihop snön som hyvlas lös. Vi sätter glidplast under hela plattan.
vi gör den 180 cm. bred och från c/c på skidan längst fram, så är det ca. 4.5 meter till c/c på plattan längst bak.
Har precis haft samma tanke som er här..å mina tankar har kretsa runt å ta en vägtruma (plast) å kapa itu..den e jävligt slit stark samt såp hal på snö..:hmmmm:

Hur mycke är för mycke vikt på en sådan slad??vad rekomenderas att den väger om de ska dras bakom en 5900 på packat led??
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Har precis haft samma tanke som er här..å mina tankar har kretsa runt å ta en vägtruma (plast) å kapa itu..den e jävligt slit stark samt såp hal på snö..:hmmmm:
Jag hade en vägtrumma av plast ca 2 m lång och med en diameter på ca 45cm efter skotern nere i roslagen när vi fick så mkt (50cm) snö i november och det fungerade bra till att platta till för att dra upp lite skidspår jag hade även 3 gamla däck framför för att platta till lite xtra. Har själv tänkt att man skulle kunna göra en riktig rullsladd av en sådan vägtrumma borde ju bli mkt billigare.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Har precis haft samma tanke som er här..å mina tankar har kretsa runt å ta en vägtruma (plast) å kapa itu..den e jävligt slit stark samt såp hal på snö..:hmmmm:

Hur mycke är för mycke vikt på en sådan slad??vad rekomenderas att den väger om de ska dras bakom en 5900 på packat led??
Vi hade också en tanke på en vägtrumma, men att sätta ett rör i centrum och fylla utrymmet mellan röret och trumman med byggskum, så att det blev som en rulle. Men vi gjorde en "Platta" med slitageplast under istället.
Visst så borde det gå att klyva en vägtrumma, men den kanske går lite tungt när det är lösare snö på leden, jämfört med något som är plattare, typ skida, platta etc. ?
Samtidigt så kastar den inte i sidled i första taget tack vare dom höga profilerna.

Tror inte att själva vikten är det mest avgörande hur lätt sladden går att dra, det är nog hur många och breda skär man har. Givetvis så måste man nog kunna höja sladden om den är tung och har många skär, för att kunna hitta den optimala inställningen för den aktuella typen av sladdbehov.
Men däremot så har ju vikten stor betydelse när man ska lyfta sladden.
Men det finns ju små praktiska saker för att lyfta en sladd ur t.ex. "Åvanevattne" vid en fastkörnng.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Hade chansen att testa dra upp lite leder med en sådan idag...... vilken dröm, 2,5m brett på en vända
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Vi har flera sådana släpsladdar, funkar perfekt om inte föret är för hårt.
Man behöver egentligen ingen "kladdrulle" bara det får vara orört ett dygn.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
nä vi e väldigt nöjda, lite färg och service var allt som behövdes.
-tack än en gång.:)


men jag funderade på en sak, att sladden e lång är naturligtvis bra men borde det inte vara bättre att förlänga framför bladet eftersom skidorna bakom inte har lika djupa gropar att gå ner i ?
om framskidan är långt framför rör sig bladet mindre upp och ner och bakskidorna går ju i nyfyllda hål.:hmmmm2:


Det kan man ju tycka men det finns en annan sida av detta problem, sladdarna tar väldigt dåligt om man har plogbladet nära bakskidorna (eller rullen).
Vi tyckte att denna konstruktionen samlade mer snö i bladet.
Största dilemmat har varit att längre sladd = ostabilare sladd = smågupp, därav förstärkningsbalken.

Vi kör nu mest med snowmoversladdarna och de är ju underbara på de flesta sätt.... förutom att de kostar en del förstås.
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Vet inte om en indy 650 modell inte-sks drar en sladd så bra :hmmmm2:

Hade jag haft en dragarskoter hade jag säkert kunna sladda nån gång.

Är 99% säker att du får låna skoterklubbens maskiner och sladdar;) Det brukar man få göra.
 

andreazz

Aktiv medlem
9 jan 2009
60
0
6
Norrbotten
jag betalar gärna en ***** avgift för att lederna ska fixxas här där jag bor har inte ett skit gjorts,jäkla onödigt köpa ny skoter å lederna går ej köra på hade vart bättre köpa skidor å börjat med puckelpist
 

Humlas

Aktiv medlem
17 mar 2006
68
0
6
Här har man gått och röjt och kryssat hela hösten och så ser det ut så här nu.

Suck! Och mer mildväder ska det bli. :bawling::bawling:

 

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
Humlas. Jag sörjer med dig!:afraid:
Men nu ska jag nog ut och köra skoter i all snö som finns här!:bootyshake:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
jag betalar gärna en ***** avgift för att lederna ska fixxas här där jag bor har inte ett skit gjorts,jäkla onödigt köpa ny skoter å lederna går ej köra på hade vart bättre köpa skidor å börjat med puckelpist
Å du bor vardå?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
jag betalar gärna en ***** avgift för att lederna ska fixxas här där jag bor har inte ett skit gjorts,jäkla onödigt köpa ny skoter å lederna går ej köra på hade vart bättre köpa skidor å börjat med puckelpist
Tuggar mamma maten åt dig innan du ska äta också eller...?
Gå med i klubben och erbjud dig att hjälpa till, övertala några av dina kompisar att göra samma sak så ska du se att det blir bättre...
Förstår inte att folk tror att allt löser sig av sig självt nu för tiden...

En stor eloge till alla som underhåller svergies skoterleder på sin lediga tid... Har många timmars sladdande bakom mig, för att inte tala om dom timmar man lagt ner på att bygga en bandvagn som orkar med sladden jag vill använda...
 

Wetex

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
T för att inte tala om dom timmar man lagt ner på att bygga en bandvagn som orkar med sladden jag vill använda...
Men upp med bilder för %&/#?":D

Har för övrigt vare ute på hela dan å röjt å fixa..å när man för en gångs skull tänkte åka låna en av dom sladdar som finns att tillgå så självklart hade nån varit före..helt sjukt, sladd jäveln har ståt lutat mot ett träd hela vintern, men inte idag så klart.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
igår och idag har jag dragit upp en led som var helt opreparerad i år och den var som puckelpist.
fällde ut vingarna på combisladden och drog in ny snö i groparna samt breddade så nu är den farbar iaf.