Nytt på Leden!

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Dagen före julafton var ja å en kille som heter Daniel ut. Vi hade motorsåg och skulle fixa bort ett riktigt jäkla träd som var parkerat i midjehöjd rätt över leden i höjd med Huljen. Det jävliga var att sågen fasstnade när trädet veck sig lite så vi fick handjaga skiten å slita å dra. 45 min att få lös sågen. Riktigt jävligt. Så den där såg bara mysig ut den :hahaha:
Ja då ska jag inte klaga :D
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Dagen före julafton var ja å en kille som heter Daniel ut. Vi hade motorsåg och skulle fixa bort ett riktigt jäkla träd som var parkerat i midjehöjd rätt över leden i höjd med Huljen. Det jävliga var att sågen fasstnade när trädet veck sig lite så vi fick handjaga skiten å slita å dra. 45 min att få lös sågen. Riktigt jävligt. Så den där såg bara mysig ut den :hahaha:
När man sågar av träd som blåst omkull ska man såga stocken underifrån, annars nyper den fast sågen.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
När man sågar av träd som blåst omkull ska man såga stocken underifrån, annars nyper den fast sågen.
Jag vet. Var inte jag som höll i sågen dock och innan vi tänkt efter ordentligt så sitter grejjerna. Men jag vet vad du menar.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Nu är min kamera tillbaka, så snart får ni se hur vi har det.

Tyvärr är det -22 grader idag, så det blir nog inget sladdat idag.

Handtagsvärmarna på Vikingen är trasiga..

Nä, det blir att fixa styret på Lynxen istället. :)
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Jag kan lova att våran sladd är grym....



Slätt och hårt i ett drag men den kräver förstås lite att dra med....
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Ja, det var en sladd av rang.

Har ni hydraliska armar på den?

Vad drar ni den med?
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Rogere Vilken rejäl sladd ni har det är ju så att man blir avis :D

Själv så var jag ute och sladdade med en kompis idag vi stack iväg tidigt i morse och det blev ca 6,5 mil med sladdarna idag för oss.

 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
En fråga bara David. Kör du bara med sladden bakom skotern ? Far du aldrig och nöjes kör ? :D

Tycker du är ut varje dag med sladden ;)

Inge illa menat bara så du vet. Det är skit bra att du tar tag i det här med att sladda lederna. Men de skulle behövas måånga fler som dig utspridda i landet.
Men du borde unna dig själv lite nöjes körning nångång ;)
 
Last edited:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
En fråga bara David. Kör du bara med sladden bakom skotern ? Far du aldrig och nöjes kör ? :D

Tycker du är ut varje dag med sladden ;)
Hörru, han är en av mina idoler :D

Vi ska drafta han till vår klubb nästa år.

David ska till oss!!!:argh:
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Ja, det var en sladd av rang.

Har ni hydraliska armar på den?

Vad drar ni den med?


Vi drar den med en liten pistmaskin, Kässbohrer PB60.
Möjlighet till att svänga ut den i kurvor det är cylindrarna fram till för.
Sedan höjer/sänker vi med plattan bak.
Helt "hemmabygd" av en i klubben... inte illa.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Rogere Vilken rejäl sladd ni har det är ju så att man blir avis :D

Själv så var jag ute och sladdade med en kompis idag vi stack iväg tidigt i morse och det blev ca 6,5 mil med sladdarna idag för oss.




Snowmovern är inte illa den heller... vi kör en hel del med sådana också, den stora sladden har ju sina begränsningar...
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
En fråga bara David. Kör du bara med sladden bakom skotern ? Far du aldrig och nöjes kör ? :D

Tycker du är ut varje dag med sladden ;)

Inge illa menat bara så du vet. Det är skit bra att du tar tag i det här med att sladda lederna. Men de skulle behövas måånga fler som dig utspridda i landet.
Men du borde unna dig själv lite nöjes körning nångång ;)
Hörru, han är en av mina idoler :D

Vi ska drafta han till vår klubb nästa år.

David ska till oss!!!:argh:
Tackar :D

Man försöker ju göra sitt bästa för att bli accepterad här i byn uppflyttad från Sthlms län som är;) Näe så illa är det kanske inte.

Fick reda på att man oxå kunde få bensin pengar när man har varit ute o sladdat så nu kanske man kan ha råda att sladda ännu mer:p
Jo visst har det blivit några mil med sladden iår
Men nu i veckan så hade jag ledigt från jobbet men ändå betalt så vad skulle jag då göra på dagarna :hmmmm: ja då kunde man ju sladda lite såklart.

Jag har hunnit köra lite drygt 100mil med nytron denna vinter så visst blir det enhel del nöjes körning oxå men idag blev det mer sladdande än nöjes körning som sagt 6,5 mil med sladden och 5,5mil utan sladden men imorgon får det nog bli en lek dag i pudret:rock:

Får väl passa på att lägga upp en till bild på när jag är ute o sladdar
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Vi drar den med en liten pistmaskin, Kässbohrer PB60.
Möjlighet till att svänga ut den i kurvor det är cylindrarna fram till för.
Sedan höjer/sänker vi med plattan bak.
Helt "hemmabygd" av en i klubben... inte illa.
har för mig att jag sett ett litet byggreportage nånstans, var det på den tro?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Var ute idag 3½ timme.

Gruvberget - OK Sävast - Klubbstugan.

Vår maskin + Combisladden.


Sladdning in action..:)


Kaffe rast på OK, då träffar man lite vänner.


Vår andra sladd som används förutom Combisladden.
En vanlig nätsladd.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Idag blev det inget sladdande för min del men lite ledarbete gjorde jag iaf när jag ändå var ute o lekte runt i pudret :) Det blev till att röja lite grenar och små granar som stog i vägen på ett ställe där vi har dragit om leden lite.

Här är en bild på innan jag hade börjat ta bort grenar mm.


Och en bild efter att jag hade röjt lite.




Beretta vad är det för galler som ligger uppe på Combisladden i bak?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Beretta vad är det för galler som ligger uppe på Combisladden i bak?
Tja, jag vet inte.

Den fanns där när jag gick med i klubben.

Suveränt att lägga dit en jordspade (perfekt att hacka/skyffla plogvallar med) samt ledkryss som ska spikas upp.

En påsvetsad pakethållare. Rekommenderas!

Drömmen just nu i klubben vore en Snowmover som rullar fast snön.

Med Combisladden kan det se riktigt fint och slätt ut när man sladdat, men snön är så lös att första skoter som passerar dammar bort den från leden.

En kladdrulle måste vara perfekt..

Mer bilder kommer nästa gång jag åker ut.

Ska se om jag kommer ihåg att fota backlyset, helt suveränt när det är upplyst bakåt när man jobbar i mörkret med sladden.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Drömmen just nu i klubben vore en Snowmover som rullar fast snön.

Med Combisladden kan det se riktigt fint och slätt ut när man sladdat, men snön är så lös att första skoter som passerar dammar bort den från leden.

En kladdrulle måste vara perfekt..
I väntan på "Drömmen", bygg en egen kladdrulle/kladdplatta till Combisladden ! :hmmmm:
Då Combisladden i grund och botten också är en bra sladd, så behövs det ju bara en smärre mod, så har ni en helt perfekt sladd. :eek:

Vi håller på med ett bygge just nu, där vi kommer att sätta en "Kladdplatta" längst bak. Det är dock ingen Combisladd vi modar.