Zrt 600 som går dåligt

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
När jag körde min ZRT 600 -96 första gången så kände jag direkt att han inte drog iväg som jag tyckte han skulle göra. Visst drog den iväg, men man fick hålla in gasen ett tag innan han for. Tomgången låg då på ca 3-400 varv. Efter att man kört ett tag så gick också tomgången upp till ca 1000 varv och då drog den också ifrån betydligt bättre.

Så har det varit fram till idag. Inatt kom det lite mer än 1dm nysnö och självklart så ville man ut och köra. Den fick stå och "goa" sig lite först för att bli varm innan jag skulle ut och köra. När jag kört ett tag så märkte jag att han aldrig ville dra iväg som han gjort tidigare (även fast jag höll in gasen), så jag tänkte köra in den. Då började han inte alls svara på någon gas, han gick, men det gick verkligen inte fort. Det var som att så fort jag tryckte in gasen så började den blöddra, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det här.

Väl framme så drog jag fort som attan upp stiften och märkte att det mittersta och det närmast variatorerna var snustorra, medan det 3:e var normalt.

Vad kan detta bero på? Kan det var så att han drar tjuv luft?

Mvh
Quad
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Kan vara nästan som helst....igensatt nånstans med smuts, frusit? för är stiften helt torra så är det ju bränslerelaterat troligtvis
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Han står ute också, glömde berätta det.

Har inte hunnit kolla igenom den, men det var för några dagar sedan så fick jag inte igång den. Kunde inte förstå vad som var felet. Kollade då i bränslefiltret och såg att det var tomt. "Vickade" lite på det då och då kom bensinen fram.

Den brukar annars starta på 1-2 draget.

Vars är det troligast att det är igensatt då? Vill ju ogärna plocka isär hela skotern igen..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
slanga ur tanken och i med ny soppa..står den ute så blir de vart/kallt vilket bidrar till kondens....kan ha sugit in de i gasarna.. (för dessa hade väl förgasare om ja inte minns fel)..
ta in garaget låt den tina av.. skruva upp gasarna..detta är ju då ett lätt mek..sen blåser du ren dem med typ tryckluft eller nånting..sen smäller du ihop den och på med choke och dra till den hostar till (detta för att den ska suga extra fort.annars får du stå å dra som en galning innan soppan kommer fram:))..

jag tror då att de är där felet är..kan inte vara så mkt annat när den är torr på stiften.
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Okej, tack för svaret! :) Och ja, den har förgasare.

Får väl se till att köra in den i garaget imorn eller på tisdag, för då är farsan hemma som kan hjälpa till. 8)
 

sefrearo

Ny medlem
28 dec 2009
2
0
1
Har ett annat tips till dig.
Har också en zrt600 och fick samma problem.
Lösning - byt alla tändstift.
Förklaring - tändstift kan nya som gamla KAN bli sura i tändstiftet, alltså det blir överslag inne i själva tändstiftet. Men om du provar genom att kolla om du får gnista så kommer du se gnista. Men i cylindern är det ett högre tryck och ingen gnista kommer på uppstå på rätt ställe.

Fungerade alldeles utmärkt på min skoter med de symtom du berättade om.

Mvh
Fredrik