zrt 600 96:a funkar den bra?

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Är det en skoter som funkar bra?

Ska ha någe åt frugan, och vad jag minns så var sången i den motorn riktigt skön.


Är det någe man ska se upp med extra på den?

Prisklass 15-20 tusen.:evil:
 

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
Sv: zrt 600 96:a

ja fint låter den men den drar en JÄ... massa soppa iaf
 

Zrt900

Välkänd medlem
4 jan 2008
162
0
6
Härnösand
Sv: zrt 600 96:a

Tjenare zrt är ju en trevlig skoter sången är underbar! Min drog 2 liter milen på ledkörning. Vad man ska se upp med, kan bara se tillbaka när min gick... innan vevaxeln gick av. Veven kan vara väldigt obalanserad, samt sprickor i chassit, motorfästena bör även tittas till min motor satt kvar i ett av fyra fästen efter en tripp till åre...
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Det vart ingen köp förra året kom för mycket annat i vägen=)


Men nu i vinter ska det bli en trippel, vill ha med välsång fortfarande och står och väljer mellan srx 600 99-00 eller zrt 600 helst en 1997.


Båda dessa låter ju helt otroligt skönt men vilken av dessa är bäst? kommer yamahan ge betydligt mindre problem än att köpa en gammal zrt?

ska försöka hålla mig under 20000kr
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
SRX är väl så problemfri en tvåtaktare kan bli, en ZRT....är kanske inte det.

Om driftsäkerhet är prio 1 är det svårt att komma förbi Yamaha, även om tex fjädringsväg, chassistorlek osv lämnar en del att önska i jämförelse med en del andra skotrar.
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
vägrar åka 2 cylindrigt vill ha skönt ljud med =)


mm det lutar då åt en srx då, men många säger ju att zrt 600 håller i hop rätt bra med, Ska ju mest ha för att åka och grillla lite och ha för att ta en tur då det är fint väder =), kommer inte åka som en tok varje helg... till zrtn lär väl det gå att få tag i billiga delar om någe dyrt går sönder, bor ju nära bengans motor så kan ju åka dit och handla över (disk då endast) om någe dyrt går sönder..


Kanske dyrare delar till yamahan?? men den kanske inte går sönder heller, i (princip) men det är väl hyfsat drygt att behöva rengöra power valvesen på srxen?? ska inte det göras typ var 100:e mil? kan man göra det själv eller är det verkstad som ska göra det+`?


Vilken går bäst av dom?? dom ligger väl ungefär på samma hk??
 
Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
har haft en zrt 800 och just nu står det en zrt600 i garaget, kan inte påstå att jag har haft nämnvärda motorproblem med dom om man jämför med en 2cylindrig maskin. Allt handlar om underhåll, och ingenting slår en trippel i ljud. kanonfina skotrar både zrtn och srxen, MEN zrtn har ju faktiskt fjädring.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Lyssna på vad han vill ha, välljud och åka och grilla korv. Han ska inte hoppa med den och tripplar är inte märkbart tyngre än 2 cyl.

Har ägt 2 zrt 600, 1 zrt 800 1 pantera 1000. Nu äger jag en thunder 900 och ska hämta en zrt 600 1997 till dottern på måndag.

Har aldrig haft motorproblem med tripplarna. En enda skoter som jag ägt som havererat
är en wildcat 700 och de motorerna är kända för att vara robusta.

Tripplarna kommer att vara eftertraktade inom några år. Det lär aldrig göras fler. Priserna har stigit redan i år.

SRX är en bra skoter med dålig fjädring, med ZRT får du också fjädring.

ZRT 600 1997 är ett bra val av årsmodell. Den fick Både ETT och TSL 1997, de andra fick TSL året efter. Riktig a-arm i framvagnen och renoverbara dämpare på alla ZRT.

ETT (Extra lång fjädringsväg i boggien)
TSL (du slipper balatarem bak i boggien)