Ytterligare en köpråds tråd ang nytro...

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Det billigaste alterntivet är byta fjäder,men det är bättre att byta rullarna till 14,5mm&justera vikten
så att den varvar 8800-88900.

På mtx med 14,5 rullar tar man bara bort yttre niten blir en helt annan maskin.

Jag föredrar själv justerbara vikter.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
-09 xtx är klart aggressiv i variatorn, original så slår den till på 4200 och matar på som fan direkt, jag bytte till en primärfjäder från en annan yamahamodell typ venture gt som har färgen vit - blå - vit och drevade ner så vips så kan man smyga i 5km/h. Innan gick det inte att köra ryckfritt under 15km/h. Kan nämnas att det finns andra vägar att gå för att få snällare gång, byta ut rullarna till annan dimension och borra ur nån nit i vikterna... du får googla :)

Jag har aldrig haft problem med varmgång men ska du dra pulka på stenhårda/isiga leder kanske det kan vara ide att montera en tunnelkylare från mtx/ttx/eftermarknad.

Problemet med onormal slidesförbrukning slutade helt när jag bytte till en fullclippad matta och monterade isrivare.
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
jag bugar o bockar för tipsen.blir en sväng till yamaha åf med en beställningslista så fort man har en maskin i garaget.men rekommenderar du andra vikter istället för rullarna eller dåde och...s¨åg det fanns heavy hitters till bra pris på http://www.modshop.se/fyndhorna/heavyhitters-58g

hittade ett objekt som såg intressant ut nu

http://www.blocket.se/dalarna/Yamaha_FX_Nytro_XTX_2010_44947133.htm?ca=2&w=3

måste vara hyffsat rätt kurs...med rena stålar går det säkert sänka lite till...
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Jag kör xtx och 44 matta, körde med ett V-kitt (ulmer racing, finns att beställa på snowzone här i swe) med justerbara supertips. funkar för krypkörning runt 5-10 km/h, lågt inslag runt 3-3500. Körde med 19 kuggar på toppdrevet. min 44 matta är nog att föredra.

De största förbättringar jag har gjort är att schimsa dämparna och bytt framvangsbussning, dessa två grejer suger mest orginal tycker jag. Efter detta upplever jag skotern mycke stabilare på led, och jag förbannar mig sj att jag inte gjort det tidigare.

Sedan tar min mycke slides, en del sätter dit alu hjul, jag ska prova att sätta dit rinabs "oversise" hjul, kostar typ 300 kr st 135mm i dim.

turbon gjorde sitt till viktproblemet, men överlag en bra och driftsäker skoter....som jag föredrar.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag kör med supertips 55g och ett tillslagsvarv på 2300rpm på min x-ride och den kan smyga mjukt och fint om man vill :)
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Jag är nöjd med all 3, lite olika karaktär! Men det fodras lite tid för att få till en bra setup som man vill ha.
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
Jag kör med supertips 55g och ett tillslagsvarv på 2300rpm på min x-ride och den kan smyga mjukt och fint om man vill :)
jösses det va lågt...känns inte nytron slö istället när du vill tväraccelerera iväg, om du förstår vad jag menar...men den kanske växlar på helt okey ändå...annars så hade det givetvis vart kanon ut pulkdragar synpunkt.

ingen verkar då rekommendera heavy hitters så det är nog därför dom kitten reas ut...

Verkar väldigt varierande från maskin till maskin vad som behöver göras...en del har väldiga problem med värmen oavsett vad de gör (xtra kylare,clipsa mattan, isrivare, x-tra boggie hjul eller större) medans andra kastar fast några isrivare o eliminerar både slides nötning o alla värmeproblem försvinner... givetvis handlar det en del om hur vintrarna o lederna ser ut, väder o vind oxå.dvs vart man befinner sig med maskinen i sverige kanske...
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Nädå :) den är väldigt rapp och skidorna börjar
lyfta vid 1/4 gas (har mcx 270hk turbokit) sen går den upp på rullen och fortsätter öka farten
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
Nädå :) den är väldigt rapp och skidorna börjar
lyfta vid 1/4 gas (har mcx 270hk turbokit) sen går den upp på rullen och fortsätter öka farten
Fusk...haha...ja men om du tar till hänsyn att halva effecten försvinner tror du den upplevs "seg" vid en tvär acceleration då inkopplingsvarvet blir så lågt...??
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
under "Warm up" så höjs varvtalet till lite över 2000 rpm om du har den ute, vilket jag har. tror det är bättre att sikta runt 3-3500 rpm när tillslaget sker, mindre risk för remslir tror jag också att det blir.

Du skulle ju byta framvagn, så då slipper du ju bussningarna och dämpar schimsningen på XTX iaf :D
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
Låter klokt schlorven, tror lite på samma sak ang remmen...

Däremot ang framvagnen...är det så att jag inte kvaddar framvagnen så blir det nog aldrig bytt heller.för ska man göra alla förbättringar så snackar vi många tusingar.lite för många. Utan det blir dom grejer som är lite prioriterade.kylning och oft relocator o inslagsvarv...sen får man se vad man stör sig på o fixa i efterhand.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Fusk...haha...ja men om du tar till hänsyn att halva effecten försvinner tror du den upplevs "seg" vid en tvär acceleration då inkopplingsvarvet blir så lågt...??
Jag tror inte det ? Turbon börjar ju ladda först vid 5000rpm. Men min x-ride är nedväxlad 2kuggar oxå.
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
Jag tror inte det ? Turbon börjar ju ladda först vid 5000rpm. Men min x-ride är nedväxlad 2kuggar oxå.
men jag tror som schlorven skriver här under...warm up blir ju väldigt nära inslag...

under "Warm up" så höjs varvtalet till lite över 2000 rpm om du har den ute, vilket jag har. tror det är bättre att sikta runt 3-3500 rpm när tillslaget sker, mindre risk för remslir tror jag också att det blir.

Du skulle ju byta framvagn, så då slipper du ju bussningarna och dämpar schimsningen på XTX iaf :D
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
Blev ett köp av en -08 rtx till ett kanon pris. Den va redan nerdrevad samt ulmer racing preppad secundär med vikter och helix samt avgastrimmad med kolfiber slutburk. sitter även en nästan ny 44mm matta.

den skottar på riktigt bra med en ruskig aceleration

tänkte dock byta till xtx boggie och en challanger extreme matta. men antar att jag måste byta till 7t drivhjul för att få plats samt ta bort dubbskydden. samt att det ska beställas skinz airframe fotsteg då dessa enorma paddor till fotsteg inte är en höjdare i lös snö. först o främst så hindrar de mattan att komma ner i snön sen så rymms inga fötter för det blir något så fruktansvärt med snö på dem...något jag kommer reta mig på i längden...man kanske skulle ha lagt upp en liten projekt tråd...
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Du får plats med 51mm matta om du har 9 tänders nonslip, jag såg ett ombyggnasdkitt med matta drivhjul förlängning osv svinbilligt på blocket för någon dag sedan kolla in det!
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
jo jag såg det men har nästan en deal på gång med nästan samma pengar men med en riktig xtx boggie och 63mm challanger extreme, med tunnelförlängning och båge med drag...
Jag har fått för mig att det måste vara bättre med en boggie som är tillverkad för längden än att förlänga en kort...men kan ha fel oxå...
men tack för tipset.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Ja självklart är det bättre att ha en boggie i rätt längd om man har möjlighet, med 63mm matta måste du köra med åtta eller sju tänders nonslip.
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
Ja självklart är det bättre att ha en boggie i rätt längd om man har möjlighet, med 63mm matta måste du köra med åtta eller sju tänders nonslip.
Tror du det räcker med 8 t nonslip?tror det är det som sitter på nu så det hade ju vart kanon...men jag har en känsla av att det behövs gå ner till 7 t. bara för att det är för enkelt o för billigt annars...haha.

från en sak till en annan.Visst är max man kan höja styret med oft relocator 4 tum? iallafall på rtx`en, utan att behöva förlänga kablar, vajrar osv...Har för mig att jag läst det men blir osäker o jag hittar inte åt det igen...