Ytterligare en köpråds tråd ang nytro...

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
Tja

Tar min egen oskuld genom första foruminlägget i en väldebbaterad fråga...hoppas ni inte redan ledsnat...

Har sålt rx1 mtn -04 som jag hade igår o har som fastnat på nytro.

Har läst massvis med trådar om köpråd på nytro men blir inte riktigt klok ändå.
va riktigt nöjd med rx1 ans motor o på det viset det "skottade" på men något vidare efter leden va den inte alls...det är 365x38x51 på rx1 mtn som troligtvis majoriteten redan vet o tänkte att en nytro xtx skulle vara ett självklart val iom att det oxå är 365 matta...men jag har kollat på "en populär hemsida för försäljning av beg skotrar" o ser att de flesta skrivit att de säljer för förmån av en längre maskin.

jag vet att det handlar om vilken körstil man har o vilken sorts snö man vill piska dvs trampad snö eller lös men man kommer aldrig ifrån ledkörning + att man har ju familj o pulka så mycket körning blir därav på led. Men dagrna o tillfällena samt en del helger finns ju när man åker upp till fjälls med grabb gänget o ger sig på en fjällbestigning o pumpar massvis med puder.

Som ni förstår så handlar det om att köpa en xtx -09 eller en mtx Årsmodell? som jag läst så va inte mtxen förstärkt o färdig förens till 2010 medans xtx samt rtx fick förstärkningarna redan -09? stämmer det?

Men den storna frågan är om det är så stor skillnad mellan xtx -09 mot mtx -10. för visst är det 20 cm boggie o (de flesta xtx maskinerna har fått 44mm Matta o nerdrevning) 13 mm kams skillnad.

Är glad för alla svar ris/ros +/- hörsägen, faktiskt vetande osv...

obs...helst inget svammel om turbo...anser det är så kraftigt överdrivet pris på kitten kontra på tillverkningskostnad så det är helt uteslutet...:mad2:
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Vill bara rätta dig, RX-1 Mtn har 383cm / 151" matta std.

Efter att ha läst om ditt anv. område så "tror" jag att en XTX är bäst lämpad för dig, då ledkörning med pulka inte funkar så bra med MTX främst p.g.a. varmgång.

Using Tapatalk on Android ICS pad.
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
Men va fasen...jag va riktigt tvärsäker på 365...hmm, ja det är bara att ta på sig skämskepsen till förmån för bättre vetande...

men funderingen kvarstår dock ändå om det skiljer så mycket mellan mtx och xtx kontra nackdelar.jag menar bara att det man läst på forumet tidigare så är mtx riktigt dålig på led(vad dom beräknat det på framkommer inte men givetvis är det ju inte en crossmaskin) medan xtx är en "crossover", inte bra på nått eller hyffsad på bägge...??

Tbird - men har inte mtx`n en xtra tunnelkylare?? givetvis är den xtra kam o mattlängen tyngre att snurra men kylare är ju kylare!?

sedan så tänkte jag försöka få tag i en maskin i 70k klassen men man verkar få ha eld i baken om man ska hinna med...iallafall på xtx`n. fan så fort de lite billigare försvinner o få kommer ut. är folk tok nöjda med dem o ger fan i att sälja eller köpte ingen dessa maskiner...haha...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Tycker att nytro xtx är perfekt längd och en bra skoter men challenger 51mm matta samt turbo är att föredra. Även fotstegen är bra att modda om du ska köra mycket puder.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Men va fasen...jag va riktigt tvärsäker på 365...

Tbird - men har inte mtx`n en xtra tunnelkylare?? givetvis är den xtra kam o mattlängen tyngre att snurra men kylare är ju kylare!?
Jag hade som sagt en RX-1 Mtn, och dom ÄR 383cm, det hade jag i.o.f.s. vetat trots att jag inte ägt en.

Nytro Mtx har en liten ynklig kylare längst fram i tunneln, så dom går varm vid ledkörning, speciellt om man har pulka/kälke bakom och inte kan stå på.
Vill du ha en Mtx så är det ju bara att montera en extra kylare.


Using Tapatalk on Android ICS pad.
 

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
MTX:en har en kylare längst fram i tunneln och en extrakylare uppe längs tunnelns högersida, denna extrakylare sitter inte på XTX:en som därmed har mer problem med varmgång då den har mindre kylsystem. Årets TTX har samma extrakylare som MTX.

Kör Nila-pulka med min MTX -10 och har inga problem med varmgång trots låga hastigheter (små barn).

RX-1 MM 2003-2005 var 151"
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
Fasen så bra det är med lite info...känns snart som om slumpen får avgöra vilken maskin det blir...fotstegen har jag ändå tänkt att byta mot skinz airframe oavsett vilken av maskinerna det blir...måste va det ultimata.

men det va bra info spoon, kommer att dra brännapulkan minst hälften av tiden med skotern så det underlättar ju om kylningen är tillräcklig...antar att isrivare bara hjälper slidsen och minimalt om inte nada nicht niet till kylningen.

men Robbanswe gjorde nu så jag blev lite fundersam...går det sätta 51mm kamhöjd på xtx`en, eller är det byte drivhjul för att få plats eller är det mer modd som krävs??
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Det går utmärkt att köra med 2"matta på XTX:en
Tag bara bort dubb skydden, Behövs ej heller byta driv hjul. Kör med turbo&original hjul fukar kanon.

Men du måste dreva om,Körde med 19-39 före turbo montering.

Har mtx kylare men vid varmt väder och långsam ledåkning är det på grännsen.
Finns en större kylare att köpa www.mountaintechindustries.com
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
hmm...blir till att bygga om när det väl blir köp känns det som...men skönt då det finns både färdiga kit o bra forum med folk som har koll...blev det riktigt bra med 19-39 drevning?, funkar det med pulka med eller vad tror du? vad sitter orginal på xtx`en
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag är inne på min tredje vinter med min xtx -09 och jag har modifierat/förbättrat följande:

51mm Challanger Extreme matta + nonslip
19t toppdrev
Bytt primärfjäder för lägre tillslag
Svarvat egna bussningar till framvagnen i nylon
Oft relocator för att få fram/upp styret
3cm styrhöjare
Flyttat in skidorna på smalaste läget, 101cm cc
Totaltech styrstål
Yamaheater (bättre handtagsvärmare)
Schimsat om dämparna + monterat en justerbar främre boggiedämpare
Kompressor från MPI 0,5 bar ladd med standard komp
Justerbara supertips vikter
Afr mätare

Sista tre punkterna är såklart helt valfria och kan hoppas över eller bytas ut mot en turbo osv.

Maskinen börjar nu bli riktig trevlig, kvar att göra är att byta fotstegen till airframe modell.

Jag har provat mtx en hel del och det är en helt annan maskin i snön, vill mer gå rakt fram när man burkar och svänger snävt, mindre benägen att resa skidorna mer än några dm från snön. Men i stället är den stabilare när man ska klättra brant.
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
Bytt primärfjäder för lägre tillslag

Jag har provat mtx en hel del och det är en helt annan maskin i snön, vill mer gå rakt fram när man burkar och svänger snävt, mindre benägen att resa skidorna mer än några dm från snön. Men i stället är den stabilare när man ska klättra brant.
jag har läst fler som bytt primär fjädern för lägre tillslag...är den hetsk (högt) på inkoppling varven orginal eller är det bara för att kunna "smygstarta"? Ska ju dra en del pulka o jag lär ju få en björk klabb i bakhuvve av gumman om hon upplever pisksnärt skador så fort vi börjar köra...haha.

ja Min bror har en -12 nytro mtx o den blir ju nå så jävla lång så den borde upplevas tämligen bännig att boondocka med lite snävare resultat.jag hann inte testa maskinen dock innan han monterade kompressor så nu känns det bara meningslöst att prova då jag tänker köpa oladdat.
nä har som fastnat på xtx modellen. verkar väldigt allround, men inte färdig "byggd" men vilken skoter är det. Började köra yammaha för jag va så less på skruvning men det blir det ändå, skillnaden är att det är rolig skruvning och att pengarna går till tillbehör istället för motor renoveringar.haha