Yamaha Viper XTX 2014

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Var ut 1.2 mil idag, blir några till i morgon..
Känns bra det lilla jag kört, men skulle vilja ha mattan från en xf hc!
vad är der för fel på orginalmattan tycker du?
hur är det med inkörningen på dessa? bara tuta och köra på engång enligt försäljaren, de ska vara inkörda redan från fdfabrik, hörs konstigt!

ingen snö här så min Viper står bara i garaget och väntar
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
vad är der för fel på orginalmattan tycker du?
hur är det med inkörningen på dessa? bara tuta och köra på engång enligt försäljaren, de ska vara inkörda redan från fdfabrik, hörs konstigt!

ingen snö här så min Viper står bara i garaget och väntar
Mattan funkar kanon på led, men inget vidare driv i lite lösare tycker jag, men kommer köra med den i vinter..

Står i instruktionsboken hur den ska köras in!
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Mattan funkar kanon på led, men inget vidare driv i lite lösare tycker jag, men kommer köra med den i vinter..

Står i instruktionsboken hur den ska köras in!
Hur känns skidorna efter leden, bra styrning? Eller har du bytt skidor? För min del blir det största del ledkörning.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Har kört 11 mil med min och gillar mattan på led men den är tam i lössnö. 141 tums matta ska ha högre kammar. Jag ska byta till en med högre. Finns en kille på forumet som hängt på 57 mm powerclaw (tror jag den heter), samma som sitter på arctic cat hc. Låter lockande enligt mig om man är ute mycket i skogen och viftar.

Jag har C&A mtx på och dem funkar jättebra i djupsnö men vill inte riktigt styra lika bra som slp pp på mindre snö. På led är dem jättebra.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
vad har du bytt till för matta och vad har du gjort med framvagnen?
Har monterat en 40" från en M800 -12, samt SLP-skidor.

Köpte mig en Powder Claw 57mm. Förmodligen det bästa alternativet i mattväg om man ska upp i kamhöjd utan att förlänga/byta boggie, om än lite saftigt pris.
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Hur känns skidorna efter leden, bra styrning? Eller har du bytt skidor? För min del blir det största del ledkörning.
Original skidorna funkar ok på led.. Jag har SLP powder pro skidor som troligen kommer att hamna på min, om jag inte får för mig att prova Slydog!
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Hur bra stämmer tankmätaren ?
Har läst test på 2012-2013 Arctic Cat där mätaren inte stämmer så bra.
tankade min fulltank då jag tog hem den, visar ca 3/4. fick i 25 liter, visade halvtank innan så den verkar inte funka så bra, fknns drt någon elektronisk bränslemätare som funkar, bättre med de som sitter på tanklocket
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Körde cirka 7 mil igår i blandat före, både hård led och löst på fina åkrar(Dock inte Kanadafluffsuperpuder) med maskinen.

Vilken skillnad det gjort med ny matta, smalare framvagn och nedflyttad boggie! Den flyter upp mycket bättre när jag flyttat ner/bak boggien. Vad jag läst mig till på amerikanska forum så får man samma attackvinkel som M800 när man flyttar ner boggien fram och till mittenhålet bak, så jag körde på det och det märktes stor skillnad!
Den är ju jävulskt lekfull och följsam, och lätt!
Släppte även på trycket i dämparna igår, har inte viljat röra dem i början utan låta dem slita till sig lite först. Det gjorde också att den blev mycket mer följsam, inte minst utanför spåret, men även på leden då den varit allt för hård för min smak både fram och bak.
 

Tobbe_Nytro

Välkänd medlem
6 jan 2011
108
0
6
Luleå
Var ut en sväng idag, dock bara två mil. Tycker den går mycket bra. Kör dock original. Den är bättre än Nytron på allt, väldigt bra i boggien när det är hårt och guppigt. Blir ätt sänka trycket i dämparna sen.
Supernöjd !
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Hej alla huggormar där ute!


Har hunnit få enbart 10 mil på min viper xtx.
Kanon nöjd med chassiet och karaktären i motorn.
Hann dock aldrig testa den standard tyvärr. Men kan tänka den är en riktig ledpiskare. Dock är man inte någon ledpiskare.


Sitter C&a pro mtx skidor, förlängd till 153" och challanger extreme matta.
Dock inte hunnit få dit någon smalare framvagn ännu.
Är i nuläget ute efter ett par kortare dämpare.
Tänkte jag skulle pröva lite olika boggieinställningar i helgen.
Läste här tidigare att det var rekommenderat att flytta ner boggien bak.
Är det någon som har någon idé hur jag ska ställa in boggien för ett bra flyt?
Med positionering av boggie, förhållande mellan bakdämpare och centerdämpare.


//Erik
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Hej alla huggormar där ute!


Har hunnit få enbart 10 mil på min viper xtx.
Kanon nöjd med chassiet och karaktären i motorn.
Hann dock aldrig testa den standard tyvärr. Men kan tänka den är en riktig ledpiskare. Dock är man inte någon ledpiskare.


Sitter C&a pro mtx skidor, förlängd till 153" och challanger extreme matta.
Dock inte hunnit få dit någon smalare framvagn ännu.
Är i nuläget ute efter ett par kortare dämpare.
Tänkte jag skulle pröva lite olika boggieinställningar i helgen.
Läste här tidigare att det var rekommenderat att flytta ner boggien bak.
Är det någon som har någon idé hur jag ska ställa in boggien för ett bra flyt?
Med positionering av boggie, förhållande mellan bakdämpare och centerdämpare.


//Erik
Hej Erik.

Jag har flyttat ner boggien fram och till mittenhålet bak, kör med 57mm Powder Claw-matta. Upplever att den kliver lättare upp ur snön än tidigare. Och om jag läst och förstått det rätt runt omkring på de amerikanska forumen samt efter diskussioner med min ÅF så ger den förflyttningen oss samma attackvinkel som M800.
Jag stortrivs med maskinen som den är nu efter mattbyte och montering av 40" framvagn med SLP-skidor, valde det för att slippa byta dämpare fram.

Har även släppt på trycket i dämparna, minns inte i skrivande stund exakt vad jag satte för tryck dock, men den blev helt klart mer följsam, var alldeles för hård för mig efter leverans. Dock är det ju otroligt individuellt hur man vill ha dämparna så där får man nog prova sig fram själv... :)
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Det går att gå från 42" till 38" utan att byta framdämpare med en distans. Har en kompis som gjort det på sin m800 hcr. Det blir något högt skidtryck men inte så det stör. Men det kanske blir lite högre med nytro motorn?
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Det går att gå från 42" till 38" utan att byta framdämpare med en distans. Har en kompis som gjort det på sin m800 hcr. Det blir något högt skidtryck men inte så det stör. Men det kanske blir lite högre med nytro motorn?
Ett annat alternativ om man byter till 38" är att montera ett par originaldämpare från Nytro TTX, dom passar på längden och man behöver bara slipa lite med rondellen på hylsorna för att dem ska passa i dämparfästena. Dessa dämpare har förmodligen varenda YC liggande i någon samlingslåda på lagret då det ju bytts till Öhlinare på den modellen här i Sverige...
Så, ska man inte hoppa skithögt och superlångt a`la Ruff Riders känns det som en kanonlösning!
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Ett annat alternativ om man byter till 38" är att montera ett par originaldämpare från Nytro TTX, dom passar på längden och man behöver bara slipa lite med rondellen på hylsorna för att dem ska passa i dämparfästena. Dessa dämpare har förmodligen varenda YC liggande i någon samlingslåda på lagret då det ju bytts till Öhlinare på den modellen här i Sverige...
Så, ska man inte hoppa skithögt och superlångt a`la Ruff Riders känns det som en kanonlösning!
vad kostar en sådan ombyggnad att förlänga boggin, ny matta, smalare framvagn? tyckte skotern var nog dyr i orginalskick men själv kör man oftast på leden ....