Yamaha Viper MTX turbo

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Jag hade möjlighet att testköra en N/A Viper MTX 153 -15 (med M8 boogiefix) i helgen och vart positivt överraskad över hur bra den gick i lössnön och då jag ska byta ut Min Lynx X-trim mot en renodlad lössnömaskin nästa säsong så tror jag att Viper med turbo är något för mig, men jag har några frågor.

Är det bättre att köpa en -15 med starkare veven och "uppdatera" den till -16 eller klarar -16 veven turboladd?

Vad är det för skillnader mellan -15 och -16 förutom den nya framvagnen?

Vilket MCX kit rekomenderas till vipern? räcker det med 190 kittet eller är det mer värt att sätta 270?

Är det några "must-have" mods på Vipern?

Bör man ta en 153 eller 162? kör väldigt i väldigt blandad terräng, allt från lite tätare skog till öppna berg och har rätt mycket snö där jag bor (ca 4 mil norr om Gällivare)

Tack på förhand!
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Köp 2016 och uppdatera med nya stakar hos MCX om du ska turbo (190 hk räcker när maskin går såpass mycket bättre i snön än i fjol.... tycker jag alltså).

162 LE som dom har på kampanj nu måste ju lätt vara den mest prisvärda maskinen på marknaden! 2016 LE har ju ny boggie, ny framvagn som slår allt vad som heter Polaris/BRP, riktigt bra nya skidor, 76 mm matta istället för 66 mm som 2015 hade, dynvärme + lite väskor här och där. Fox evol stötdämpare.

Sen är ju oljerören dragit annars på 2016, vad jag förstår så är det för att minska risken för oljelarm om man tippat eller nånting.

Bygga om en 2015 så den blir som 2016 kostar mycket pesetas.

Har ingen exakt uppgift vad det kostar att byta stakar, men det måste vara betydligt billigare än att uppdatera hela skotern.
 

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Var och pratade med min lokala yamaha handlare. Dem höftade på ungefär 5000 för nya stakar. 2016 ser ut som ett betydligt attraktivare allternativ än en "uppdaterad" 2015. Det blir både bättre och billigare.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Kan ju inte vara möjligt att de byter stakar för fem tusen? Hela motorn måste ju rivas. Dubbelkolla det där så det inte landar på 20 000
 

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
ursäkta om jag var otydlig, jag förstod det som att det var stakarna som mcx ska ha med till nya trubokittet som gick på runt 5000 (skulle gissa nån/några tusingar över) sen tillkommer arbetet.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Skulle satsa på en -15 och byta framvagn. Rumpvärme vs byta stakar - ett ganska lätt val för mig iaf :)

Nu må jag vara partisk men givetvis bör man ha 270hk om plånboken räcker till! 190hk-förespråkare förstår jag mig inte på... Visst lite billigare, men det är ju åt helvete oavsett så varför göra det halvdant?

Trivs man med chassit så går ju 270:n *utav bara satan*

(Alla min skjortor har för korta ärmar numer och då körde jag nog bara 100-150 mil innan jag bytte)
 

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Har aldrig testkört någon fyrtaktare med 270 kittet, Är den lika lätthanterad med 270 kittet som original eller blir den för hysterisk? är den mer lättkörd med 190 hk?
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Har aldrig testkört någon fyrtaktare med 270 kittet, Är den lika lätthanterad med 270 kittet som original eller blir den för hysterisk? är den mer lättkörd med 190 hk?
Beror ju på hur du ska använda den, men vid skogskörning tycker JAG att 270 blir för hysteriskt. 190 är klart snällare och mer följsamt.

Ok, ja det stämmer säkert att priset på mcx-stakarna blir runt 5000 till kund, självkostnadspriset är 3000:- cirka, och någon hiskelig vinst bör inte Erik eftersträva om han vill sälja några kit över huvud taget!
Någon som vet vad en åf fakturerar i timmen får svara på resten av kostnaden, men runt 3000:- är det väl för montage av ett 190-kit vill jag minnas.
Det blir ingen billig historia, men är ändå värt det enligt mig, 3" matta, framvagn, Evol-dämpare och färdig boggie blir ganska saftigt att köpa och montera på en -15!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
190-kitet ska väl ha bättre gasrespons, då man fortfarande kör originalkomp.
De 270-kit jag testat har då en del fördröjning innan effekten kommer.

Beror ju på hur man ska köra, ska man åka på rullen över myrar så funkar det ju med vad som helst. Bara att vänta tills effekten kommer.
Ska man köra tekniskt i skogen går det inte att ha nån typ av fördröjning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
190-kitet ska väl ha bättre gasrespons, då man fortfarande kör originalkomp.
De 270-kit jag testat har då en del fördröjning innan effekten kommer.

Beror ju på hur man ska köra, ska man åka på rullen över myrar så funkar det ju med vad som helst. Bara att vänta tills effekten kommer.
Ska man köra tekniskt i skogen går det inte att ha nån typ av fördröjning.
Tror faktisk att majoriteten av yamaha turboköparna skiter fullständigt i gasrespons... :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tror faktisk att majoriteten av yamaha turboköparna skiter fullständigt i gasrespons... :)
Jo, det är nog så.
Det man läser i ämnet är ju att turbofördröjning bara är ett problem i teorin.
I praktiken är det ju bara att gasa lite tidigare, då har man effekten när man vill iallafall.
Behöver man tillägga att det är Yamahaåkare som uttalat sig?

Det är ju som att säga att man inte behöver stora, rejäla bromsar på en bil, eller att man skulle behöva vinterdäck på vintern.
Det är ju bara att börja bromsa lite tidigare, då hinner man stanna bilen innan man kör in i älgen som precis dök upp mitt i vägen...
 

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
phazerelit: Var så jag tänkte också. Känns som att 190hk kittet ändå har en hanterbar effekt vid skogskörning. Ny framvagn och skidor går ju på 15 000 bara det så det vandrar fort iväg om man ska börja bygga om.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
phazerelit: Var så jag tänkte också. Känns som att 190hk kittet ändå har en hanterbar effekt vid skogskörning. Ny framvagn och skidor går ju på 15 000 bara det så det vandrar fort iväg om man ska börja bygga om.
Nytt ja, funnits flera framvagn och skidor till betydligt mindre pengar än så, men svårt att få tag i en boggie och matta då kostar det fliiiis.
 
Reactions: hcrsweden

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
boggie behövs inte bytas då jag kommer sätta in m8 boggiefixet oavsett årsmodell. 3 tums mattan är en klar fördel men inte ett måste, 66mm funkar rätt bra det oxå.
 
Reactions: hcrsweden