Yamaha Sm300 -74

Sm300

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Jag har fått en sm och undrar över den vad är bra vad är dåligt skriv allt...
 
1 jan 2000
40
0
1
Det bra är att den är Extrem! Det dåliga är att det finns ingen annan som är lika Extrem! Man vill ju ha lite motstånd!
 

Båckastomper

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
35
Piteå
hehe jaa! de enda dåliga me den är ju att de är nånting så inne ***** dålig fjädring. men man ska ju inte ha några stora förväntingar att en skoter från 74 ska ha bra komfort. plus att den är ju inte den starkaste skotern som finns
 
J

Jolle

Jag hadde en SW 440 -75a det är ju samma chassie.
Akta chassie knäcken, min såg ut som en banan i slut ändan, sen har du det gryma draget dvs = kör fan aldrig på dålig is, för brister det så sjunker du, sen akta dig för snön den kör fasst direkt, annars trevlig skoter :)
 
N

nnnj

ta och ladda hem byske bastards filmer där har du skoter du söker
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
[Uppdaterat: Senast editerat den 16-Nov-03 kl 08:43 PM (CET)]Tja, jag vill inte låta negativ men det är väl tveksamt om det finns så mycket positivt att säga, men den bör ju vara billig om inte annat...

En kompis till mig hade en och mina intryck från den är att den är lite att köra med (går kanske 70?, 80 med 440-motor :)), har i princip obefintlig fjädring och är lätt att köra fast med p.g.a. att den lätt hänger upp sig på fotstöden.

Att höja boggin är nog inte värt besväret, det blir mycket jobb p.g.a. att man måste sänka ned alla boggihjul.
Med glidboggi räcker det att höja på ett ställe men på en hjulboggi måste man göra samma sak på 3-4 ställen...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ska du höja hjulboggien så måste varje "hjulpar" få nya fästhål längre ner på bandtunneln. I värsta fall får du göra nå skenor som du sätter under fotstegen där du kan borra hål för axlarna...dessa måste ju luta snett uppåt i framkant då du har nåt skidtryck kvar...
På SM'en i bildtävlingen är det bytt till en glidboggie från en Indy Storm.
 

Sm300

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Hur höjer man?

boggien ser ut såhär.
http://www.potentia.org/~gasmusk/byske/readers_pics/bilder/bb-031118-1.jpg
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Nov-03 kl 00:12 AM (CET)]Det är inte alls svårt!
Jag vet inte om du fattar något av mina konstnärstalanger ;-)
men du måste byta ut plåten som boggiaxeln sitter i till en större
som har formen av mitt röda kladd.
Sedan borrar du fästhålet längre ned, där jag kladdat dit en prick,
och fortsätter likadant på alla fästen...

Hur mycket du kan höja får du ta reda på själv
men jag tror inte att det är så mycket eftersom att
jag har för mig att den bakersta axeln sitter där den sitter,
och det gör ju att mattan kommer att bli bågformad och bara ta i marken på mitten...
:-(

Nej, det är inte värt besväret att höja en hjulboggi om du tror
att det kommer att ge bättre snöegenskaper eller liknande,
men ska du bara höja lite för att du har lite att göra så varför inte?
(Har själv gjort det...)

http://biphome.spray.se/henrik.westman/boggi.jpg
 
J

Jokka

Tjena
Alltså jag har länge gått och grubblat över den här frågan...
Hur många HK har en 98:as Venture? Går den hårt?


 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
fan vad barnsligt att hålla på och tracka ner på andras skoterval, om han vill lägga ner tid så måste han få göra det utan att andra dissar honnom. jag tycker inte det är dumt att lägga ner tid på nån skoter, det är bra att han gör det.
 

jonas1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
59
0
0
obs jag tycker inte man ska tracka ned på andras skotrar, för att de kanske är jätte nöjda med deras skoter. en skoter ska passa föraren. din skoter passar inte alla! smaken är som baken delad.