Yamaha sidewinder BTX LE -17

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Har en som rubriken lyder sidewinder och inbillar mig att den inte är särskilt resvänlig? Skidorna i backen mer än nödvändigt trots maptun 250 kit och fräsch 57 matta, är foxdämpare med pump på den om någon är bra insatt i dessa, är det något boggiefix på den som jag kan göra eller är det fjädringsinställning det handlar om?

Bomba på med alla idéer ni har!!
 

Kiane

Medlem
22 sept 2017
21
7
3
Nu beror det ju på körstil och vad du väger osv men prova med något liknande detta. Verkar som om de första kör med något liknande. Ta det som utgångspunkt och prova dig fram. Reser den inte inte nog lätt efter detta så pumpa lite mer i center.

Fram Main 75
Fram Evol 150
Center Main 80
Center Evol 125
Bak Main 120
Bak Evol 190
Rebound 7 klick från snabbaste läget

Ställ evol först och sen main. Ha aldrig mer i main än vad du har i evol. Det står på dämparna vad max tryck är i respektive kammare. Ha skotern (eller iaf den dämpare du ska justera) upplyft från backen när du ställer annars stämmer inte lufttrycket.

Se till att ha balataremmen max utsläppt.
 
Last edited:

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Tusen tack för utförligt svar, nästa helg blir det att prova sig fram 😃
Sen står de i boken att de ska vara runt 17 grader varmt när man pumpar i dämparna och upp hissat, de behöver du ju bara göra första gången sen är de bara å experimentera på fält. Vad kör du med för v-kitt? Och Helix?
 

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Sen står de i boken att de ska vara runt 17 grader varmt när man pumpar i dämparna och upp hissat, de behöver du ju bara göra första gången sen är de bara å experimentera på fält. Vad kör du med för v-kitt? Och Helix?
Fick ingen bok med till min.. så tack för den infon! Fick inte serviceboken heller..

Thunder products v-kit och helix 🤔
 

Kiane

Medlem
22 sept 2017
21
7
3
Är det kallt ute blir ju lufttrycket lägre också, så man kan i alla fall i teorin anpassa lite efter det.

Ta dessa siffror med en stor nypa salt tills någon annan kan bekräfta det. Jag har för mig att det är ungefär 0.9 psi per 5 grader Celsius som skiljer i Float 3 men hittar dock ingen källa på det nu.

Dvs är det 5 grader kallare än när du ställde in trycket så är det cirka 0.9 psi lägre än när du ställde in det. Är det 10 grader kallare så tappar du cirka 1.8 psi osv. Detta gör att om du ställer in temperaturen inomhus i +15 och det är -15 grader ute så har du en differens på 30 grader vilket ger ett tapp på cirka 5.4 psi ((30/5)*0.9)?

Jag är dock väldigt osäker på huruvida exakta dessa siffror är och jag kan ha helt fel på den här punkten. Kanske någon kan verifiera? Men känns som om det kanske är överkurs :)

Upphissat eller att i alla fall dämparen inte har någon belastning är viktigt eftersom det annars blir missvisande.
 
Last edited:
Reactions: Mr-twostroke

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Absolut är det så men i instruktionsboken så står det olika tryck för hur mycket du väger och då står det att man ska ställa in trycket 17+ så det är väl uträknat på något sätt. Men som sagt är det ju bara grundinställningar. Försökte lägga upp bild på det men är ju så jävulskt teknisk på sånt...lr inte😂
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Som jag förstått det så mer luft i centrumdämparen så håller den skidorna nere.. så högt tryck i evol för att hindra att det bottnar och lågt tryck får du mer rörelse i boggien och lyfter skidorna enklare.. mer tryck och stummare boggie enklare att hålla linje och mindre skidres uppför..

I vart fall har jag fattat det så..
 

Kiane

Medlem
22 sept 2017
21
7
3
Som jag förstått det så mer luft i centrumdämparen så håller den skidorna nere.. så högt tryck i evol för att hindra att det bottnar och lågt tryck får du mer rörelse i boggien och lyfter skidorna enklare.. mer tryck och stummare boggie enklare att hålla linje och mindre skidres uppför..

I vart fall har jag fattat det så..
Njae.

Hårdare centerdämpare = lägre skydtryck och lättare att få skidorna att lyfta.
Mjukare centerdämpare så får du ett högre skidtryck vilket gör den mindre resvillig. Lägre tryck i centerdämparen bör även (i alla fall i teorin) göra så att den lättare "kliver upp" på snön. Sen har såklart de andra dämparna också inverkan på detta.

Trycket i EVOL är dock precis som du säger att den förhindrar att det bottnar, där ska man nog vara lite försiktig med att släppa ut för mycket ur.

Har du väldigt högt tryck i center så får du gungbrädeeffekten. Dvs när du accelererar så förskjuts vikten bakåt och skidorna åker upp i luften, släpper du gasen så förskjuts vikten framåt och den får en tendens till att "dyka".
 

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Satan vilken koll ni har på detta forum! Blir lika överraskad varje gång man loggar in! Tusen tack, nu ska jag prova justera lite till 😁😁😁