XP RS 600 motorn

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
okej, är av någon anledning mest sugen på ski-doo ändå! Finns det något man ska tänka på när man köper? typ slitage på nån viss del eller liknande?
Så tyckte jag också innan jag provkörde, har alltid åkt ski-doo men hade jag köpt en kort maskin igen hade jag valt sx:en, jag vart faktiskt väldigt överraskad, så mitt tips är att provkör båda innan du bestämmer dig...
Fråga om pyramiden är förstärkt högst upp vid styrstången, där spricker det ofta, men om den gått cross är det oftast gjort. Annars är detta något som borde göras.
En annan rekomendation är att sätta en rejäl homogen alustång som du gängar in en bit i på båda sidor typ M12 tex. och skruvar fast mellan boggieskenorna framför vändhjulen, tar man tag i boggieskenorna bak så kan man känna att dom nästan går att vrida lite, bra att få stumt... Fråga när dämparna renoverades sist, något som får bekänna färg på crossbanan, kan kosta mellan 1500-2000kr dämparen om du ska få det riktigt gjort...
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
okej, är av någon anledning mest sugen på ski-doo ändå! Finns det något man ska tänka på när man köper? typ slitage på nån viss del eller liknande?
En som jag känner till hade problem med kylningen..
körde man inte tillräckligt fort på leden så kylarna fick snö på sig så gick den varm, samma om man körde på en sjö tydligen.
slutade med att den skar på en cyl. har jag för mig
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
En som jag känner till hade problem med kylningen..
körde man inte tillräckligt fort på leden så kylarna fick snö på sig så gick den varm, samma om man körde på en sjö tydligen.
slutade med att den skar på en cyl. har jag för mig
Skulle inte snön komma upp i boggien om man inte kör skitfort? Kör man fort med en RS så står stänkläppen rakt ut å då får man ju upp ännu mindre snö. Snitthastigheten på en crossbana är nog inte så hög om du räknar med alla hopp och kurvor, går ju bra där. En isig sjö däremot kan jag förstå för min TNT gick varm även den med 44 matta, vilket dom flesta maskiner gör om man har höga kammar... Ingen av mina polare som kör RS har några sådana problem... MEN MEN... Säger bara, synd om han, det var ju olyckligt....men det var nog otur...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
okej, men det är ju inte så ofta man ger sig ut och bränner på allt var man har på en sjö heller ;) finns det ingen temp. mätare?
Nej precis... Vet faktiskt inte, men troligtvis inte för då hade hans kompis inte råkat ut för värmenyp. på min larmade det med ett kraftigt återkommande pip och blinkande lampa så då va de ju bara att slå av och stanna å kasta in snö för att kyla ner skiten...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
skulle tippa på ung. 195kg torr, finns ju nån gränsregel i cross som ligger på 192kg har jag för mig... Alltså inte lättare... Min vägde ju 181kg men RS:en har gått om förstärkningar å andra bredare fotsteg m.m.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
gick även varm på leden, "pga dålig kylning" men vad vet jag, kanske ett måndags ex han fick tag i
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Går de varma så måste man först kolla så man inte har luft i kylsystemet. Har man ingen luft men den fortsätter att gå varm så kan man testa att byta ut den långa original-stänklappen mot en kortare.
Både jag och en kompis hade en varsin RS -08 för ett par år sedan. Han hade en Ski-doo utan stänklapp och jag hade en Lynx med en aning kortare stänklapp än originalet. Jag har för mig att kompisens templampa tändes en gång den säsongen, och då var det väldigt varierande körning den säsongen.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Går de varma så måste man först kolla så man inte har luft i kylsystemet. Har man ingen luft men den fortsätter att gå varm så kan man testa att byta ut den långa original-stänklappen mot en kortare.
Både jag och en kompis hade en varsin RS -08 för ett par år sedan. Han hade en Ski-doo utan stänklapp och jag hade en Lynx med en aning kortare stänklapp än originalet. Jag har för mig att kompisens templampa tändes en gång den säsongen, och då var det väldigt varierande körning den säsongen.
Kylningsystemen på skotrar är väl själv-avluftande..?:wof: