Sv: Re: xf vs freeride vilken ska jag välja?
Som jag sagt tidigare sluta sprid osanningar och läs på!
En DI(e-tec) motor kommer alltid att dra minst 25% mindre bränsle än en vanlig 2T oavsett gaspådrag eftersom de är så mycket som går oförbränt direkt ut genom avgasporten på en konventionell 2T motor.
Detta eftersom avgasporten är öppen samtidigt som insugsporten.
En E-tec är även programmerad att gå extra snålt på mellanregistret så där är det ännu större skillnad ja, men att säga att de drar lika vid full mutter är alltså felaktigt
Är ganska säker (men inte helt 100%) på att E-tecen tillför bränsle innan avgasporten stängt på höga varvtal. Den hinner helt enkelt inte få in nog mycket soppa på den korta tiden som finns från att porten stängt till dess det ska förbrännas.
Den går allstå då som en konvetionell 2T.
Nu är detta inte något större problem då man håller fullt. När pipan är i sitt arbetsområde ska returpulsen trycka tillbaka den mängd oförbrända bränsle som smitit ut genom avgasporten in i cylindern igen.
Man har då inte så stora färskgasförluster.
Skillnaden kommer vid alla andra varvtal då pipan inte jobbar som den ska.
Då har man färskgasförluster med en vanlig 2-T, men inte med E-tec då den tillför bränsle efter att avgasporten stängt.
Min erfarenhet är att E-tecen drar ansenliga mängder bensin när den får jobba hårt, men fortfarande märkbart mindre än konkurrenterna.
Vid lugnare körning kan skillnaden bli riktigt stor.
Men det verkar som Ac 800 går rätt billigt om man åker lugnt.
Edit: Jag och Macke verkar rätt överens, även fast vi skrev inlägg samtidigt