xf vs freeride vilken ska jag välja?

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.148
108
63
Står det mellan en XF och en Freeride 137" hade jag valt XF alla dagar i veckan, men inte om Freeriden är 146".

Freeride 137" är en Renegade med värre dämpare kan man säga, går bra på led med inte utanför.

Arcticens motor har dock lite roligare karaktär, är mer ös från botten medans e-tec är ganska snäll.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Huruvida FR137 går bra i snö är väl en definitionsfråga men under dom två åren jag åkte på en sån, tillsammans med bla två XFar, så tog jag mig fram över förväntan.
-Beror kanske på vem som sitter bakom styret?

XF har en rivigare gång, märkvärt högre bränsle- och remförbrukning, tätare verkstadsbesök både för rep. och service men också längre matta med högre kammar och således bättre framkomlighet.
Ej att förglömma - Styrglapp från fabrik.

Nu blir väl AC-riddarna upprörda men det här är min erfarenhet.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ang remförbrukning så får alla xf en ny sekundär på garantin och det ska lösa problemet. Sen så tar alla std 800or som går hårt i lössnö naturligtvis mer rem och bensin än om man fiskör på hårt underlag!
Etec går billigare vid ledåkning men åker du full mutter i den djupaste så plågar du i 4l/mil i en sån oxå, vid dom förhållandena så räkna med 50-70mil på en rem. Har åkt etec och åker nu xf, visst tar xf kanske 0,5-1l mer men då tar den hälften i olja så går typ jämt ut i slutändan. Köp den maskin du kan göra bästa köpet på, ingen av dom är dåliga, tänk dock på att ac har tre års garanti på tidigt utplockade maskiner.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Sv: Re: xf vs freeride vilken ska jag välja?

Ang remförbrukning så får alla xf en ny sekundär på garantin och det ska lösa problemet. Sen så tar alla std 800or som går hårt i lössnö naturligtvis mer rem och bensin än om man fiskör på hårt underlag!
Etec går billigare vid ledåkning men åker du full mutter i den djupaste så plågar du i 4l/mil i en sån oxå, vid dom förhållandena så räkna med 50-70mil på en rem. Har åkt etec och åker nu xf, visst tar xf kanske 0,5-1l mer men då tar den hälften i olja så går typ jämt ut i slutändan. Köp den maskin du kan göra bästa köpet på, ingen av dom är dåliga, tänk dock på att ac har tre års garanti på tidigt utplockade maskiner.
Som jag sagt tidigare sluta sprid osanningar och läs på!
En DI(e-tec) motor kommer alltid att dra minst 25% mindre bränsle än en vanlig 2T oavsett gaspådrag eftersom de är så mycket som går oförbränt direkt ut genom avgasporten på en konventionell 2T motor.
Detta eftersom avgasporten är öppen samtidigt som insugsporten.
En E-tec är även programmerad att gå extra snålt på mellanregistret så där är det ännu större skillnad ja, men att säga att de drar lika vid full mutter är alltså felaktigt

Ang TS val så hade jag valt bort den annonsen med Freeriden, den ser duktigt tucktad ut(varför inga dekaler).
Kom dock ihåg att du får ett gratis kolvbyte på en 800 E-tec 2012 vid 500 mil.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
XF har en rivigare gång, märkvärt högre bränsle- och remförbrukning, tätare verkstadsbesök både för rep. och service men också längre matta med högre kammar och således bättre framkomlighet.
Ej att förglömma - Styrglapp från fabrik.
Rem förbrukningen är nog ingen fara då det bara verkat drabba vissa skotrar. Och dom det drabbat har väl i många fall fått det fixat? + Att man då får en ny sek. nu i vinter.

Men tätare verkstads besök? Hur menar du då? Har dom kortare serviceintervaller eller? För hållbarheten på A-C motorer går väl inte att klaga på?

Jo teleskopstyret är ju riktigt jävla trevligt på samma gång som glappet är störande. :p

Helt klart är iaf att Freeriden kommer dra mindre soppa, samt har lite trevligare finish på sakerna. A-C motorn är ju dock grym =)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Läs på?!
Snälla, körde 300mil med min boondocker och visst gick den billigt på led, men, då motorn har lite snällare karaktär på mellanregistret så får man trycka fullt helt tiden för att få snurr på grejorna, håller fast vid en skillnad på 0,5-1l i skillnad per mil, som jag använder maskinen iaf!
Sen behöver 150hk bensin och luft för att kunna utvecklas, på toppvarv är ju alla tvåtaktspipor hyfsat optimerade i dagens läge och därför blir ju spillet litet, det är på lägre varv utanför pipans område du tjänar på DI.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sv: Re: xf vs freeride vilken ska jag välja?

Som jag sagt tidigare sluta sprid osanningar och läs på!
En DI(e-tec) motor kommer alltid att dra minst 25% mindre bränsle än en vanlig 2T oavsett gaspådrag eftersom de är så mycket som går oförbränt direkt ut genom avgasporten på en konventionell 2T motor.
Detta eftersom avgasporten är öppen samtidigt som insugsporten.
En E-tec är även programmerad att gå extra snålt på mellanregistret så där är det ännu större skillnad ja, men att säga att de drar lika vid full mutter är alltså felaktigt
Är ganska säker (men inte helt 100%) på att E-tecen tillför bränsle innan avgasporten stängt på höga varvtal. Den hinner helt enkelt inte få in nog mycket soppa på den korta tiden som finns från att porten stängt till dess det ska förbrännas.
Den går allstå då som en konvetionell 2T.
Nu är detta inte något större problem då man håller fullt. När pipan är i sitt arbetsområde ska returpulsen trycka tillbaka den mängd oförbrända bränsle som smitit ut genom avgasporten in i cylindern igen.
Man har då inte så stora färskgasförluster.

Skillnaden kommer vid alla andra varvtal då pipan inte jobbar som den ska.
Då har man färskgasförluster med en vanlig 2-T, men inte med E-tec då den tillför bränsle efter att avgasporten stängt.

Min erfarenhet är att E-tecen drar ansenliga mängder bensin när den får jobba hårt, men fortfarande märkbart mindre än konkurrenterna.
Vid lugnare körning kan skillnaden bli riktigt stor.
Men det verkar som Ac 800 går rätt billigt om man åker lugnt.

Edit: Jag och Macke verkar rätt överens, även fast vi skrev inlägg samtidigt :)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Rem förbrukningen är nog ingen fara då det bara verkat drabba vissa skotrar. Och dom det drabbat har väl i många fall fått det fixat? + Att man då får en ny sek. nu i vinter.

Men tätare verkstads besök? Hur menar du då? Har dom kortare serviceintervaller eller? För hållbarheten på A-C motorer går väl inte att klaga på?

Jo teleskopstyret är ju riktigt jävla trevligt på samma gång som glappet är störande. :p

Helt klart är iaf att Freeriden kommer dra mindre soppa, samt har lite trevligare finish på sakerna. A-C motorn är ju dock grym =)
Jajjemän, de har kortare serviceintervall - Kan hänga ihop med den treåriga garanti som utlovades.
3 av dom 4 AC i mitt sällskap förbrukade* remmar nå jävulskt.

*Förbrukade - dom är sålda nu, vet inget mer.

Och ja, en e-tec drar mindre bränsle och mer olja. Hur fan man än vrider på det.
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
På XF'n så har du styret i magen om du svänger fullt, riktigt skit.

Aja, jag hade då valt en freeride 146". Mindre förbrukning och tar sig ruskigt bra i snön.