xenonkomvertering (igen...)

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
okey, det finns en miljon xenontrådar men ingen med rätt info.
jag har skaffat xenonlampor som passar i crossfire/m-serien. det har vädrats i http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=20161
(ville inte fortsätta skriva där då topic var lite fel)

nu har jag problem med att likrikta strömmen till lamporna. maskinen är en -09 crossfire 1000.
den har redan en likriktare och voltregulator. denna försörjer baklyse och instrumentering. jag provade att koppla in xenonkiten där och en lampa är inget problem men två klarar den inte av att hålla igång.

sitter nog bara en likriktardiod i den och inte en likriktarbrygga. bara tre kablar till den. gul kabel från statorn en med 14.5 volt ut och en som går till chassijord. denna ger enbart en halvvågslikriktning såvitt jag kan förstå.

tror att jag ska köpa en (ev 2) till likriktarbrygga och montera direkt uppe vid lampan.

fråga 1:
vars är den svarta kabeln som går från lampan jordad? får man en "fullvågslikriktning" om man sätter en brygga där eller får man bara en "halvvågslikriktning".
om jag får en halvvåg. kan jag sätta 2 regulatoror paralellt som driver en lampa vardera?

fråga 2:
behöver jag en voltregulator?

fråga 3:
om jag behöver en voltregulator. kan jag på nått sätt använda den regulator som redan sitter men att få ut mer ström ur den?

hoppas nån elkunnig kan ta sig tid att hjälpa till.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har ingen Crossfire, men lösningen på ditt problem är nog att koppla in ett batteri på den likriktade delen.

Då lamporna tänder så vill de ha ordentligt med kräm, ca 10 A per ballast (+120w) och utan att spänningen dalar.

Klarar spolen av att +240w klipper till på en gång utan att spänningen sjunker?
Sjunker spänningen så tänds inte lamporna.

Eventuellt så kan du få koppla in ett relä som sköter inkoppling av batteri efter likriktaren då motorn startar. Annars så finns det risk att lysena lyser trots att motorn är avslagen.

Detta sker enklast med ett Xtraljusrelä. Koppla styrningen till gul kabel innan likriktaren, - till chassijord, huvudmatning till gul kabel efter relä och utgående till + på batteri. Minuspol på batteri kopplar du till chassijord.

Resultat: Så fort det blir spänning från statorn (motorn startar) så klipper reläet till och kopplar in batteriet i systemet. Batteriet laddas automatiskt. När motorn stängs av så försvinner spänning från statorkabeln och reläet slår ifrån och kopplar ur batteri.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
hej
jag tänker koppla enligt följande,splittar ut en retur från matningen till hel/halv ,som jag likriktar till B+ ,jord i chassit.

sedan låter jag orginal hel/halv vara styrström till 2st relän (som styr balasternas inkoppling) inkommande B+direkt från batt till vardera matnings ingångarna på reläna.
sedan ger det sig skälvt o vill man ha halv ljuset lysande medans hel lyser så sätter man in en diod mellan styrströmen hel/halv

jag har provat dra igång 2st 35w balaster med ett 4amp batt utan laddström no problems,men det varierar nog en del på balast fronten :cool:

skall ha xenon HI/LO
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
hej
jag tänker koppla enligt följande,splittar ut en retur från matningen till hel/halv ,som jag likriktar till B+ ,jord i chassit.

sedan låter jag orginal hel/halv vara styrström till 2st relän (som styr balasternas inkoppling) inkommande B+direkt från batt till vardera matnings ingångarna på reläna.
sedan ger det sig skälvt o vill man ha halv ljuset lysande medans hel lyser så sätter man in en diod mellan styrströmen hel/halv

jag har provat dra igång 2st 35w balaster med ett 4amp batt utan laddström no problems,men det varierar nog en del på balast fronten :cool:

skall ha xenon HI/LO
bör fungera... OM spolarna orkar ladda batteriet. vilket dom säkert orkar om man lyckas få till en helvågslikriktning. men är inte 100 på att man får det beroende på vars man jordar den likriktade minus.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
fråga 2:
Behöver jag en voltregulator ?
Det viktiga är att du har en fin Lik ström in i balasterna

( Balasterna är allergiska mot AC , växel ström/spänning ! )

Det fina med balasterna till XENON lampor är att de är ganska så okänsliga mot spännings spikar/dippar osv.
I princip alla balaster till XENON lampor fungerar mellan
ca 9 <---> 30 Volt DC


.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
ballasterna är specade mellan 8 och 16 volt. frågan är ju vad som händer om dom får uppemot 30 volt. om dom går sönder, slår av eller händer det inget alls?

får förhoppningsvis likriktarbryggorna på fredag sen får man väl mäta och se vad som händer. vet inte om jag törs sätta ditt ballasterna om jag mäter över 20 volt... eller törs jag det?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
bör fungera... OM spolarna orkar ladda batteriet. vilket dom säkert orkar om man lyckas få till en helvågslikriktning. men är inte 100 på att man får det beroende på vars man jordar den likriktade minus.
Du får inte jorda den likriktade minus. Helvågslikriktar du måste den likriktade plus och minus vara helt skilda från de inte likriktade spänningarna.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
okey, liten uppdatering.
fick likriktarbryggorna idag och har varit och donat lite. med blandade resultat skulle man kunna säga.

att enbart ha bryggorna fungerar inte. verkar som att likströmmen blir för "rå" om man kopplar i en kondensator eller ett batteri så tänds lamporna. testade med en 1.0 farads kondning från bilstereon det fungerar att ha 2 lampor tända på tomgång men inte 4.

tyvärr så sticker spänningen iväg... vid ca 3500 varv så ger den ca 18-20 volt. verkar som att man måste ha en voltregulator iaf.
men sen är ju frågan om det räcker med att ha en liten kondning för att släta ut topparna eller om det blir batteri ändå.

provade även att ampere-mäta hur mycket ström orginal regulator ger. och den orkar inte med! den verkar ge ca 4.5-5 amp. kopplade in en lampa på ett tillfälligt batteri och då laddade generatorn 3.5 amp. när jag sen kopplade in en lampa till så laddade generatorn ca 4,5-5 amp istället för 7
känns som att den borde kunna ge mer. har jag missat nått? baklyset och instrumenteringen som regulatorn driver orginal verkar ta väldigt lite ström...
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
uppdatering igen.

har köpt ett 0.6 kilos blyack på 1.2 ah och en enkel spänningsregulator.
har kopplat växelspänning från helljuset till likriktarbryggan och sen vidare från likriktad + till signal på ett relä samt till blyacket via en till diod.
dioden sitter där för att relät inte ska få signal från batteriet utan bara ifrån skoterns spole. (annars slår relät ifrån först när acket är urladdat)
sen drog jag bara en kabel från + till voltregulatorn som sitter jordad i chassit.

sen har jag bara satt matning från acket till relät och vidare till ballasterna och lamporna.

det gick inte att andvända växelspänning som signal till relät tyvärr. nån som vet hur man skulle kunna få det att fungera? hade varit enklare och "snyggare"

blir nog bara att köra xenon på helljuset. har provat strömmäta med 4 lampor igång och med handtagsvärmen på så ser det ut att fattas lite ström på tomgång. varvar man upp motorn så räcker det men känns som att jag vill ha en idiotsäker lösning helst.

får se senare hur det blir med den saken däremot så hoppas jag att man kan köra orginallamporna på halvljuset samtidig som man har xenon på helljuset. har fått för mig att det ska kunna gå därför att orginallamporna inte är lika känsliga för spänningsfall. den som lever får se.

ska ta och göra en snofsig instalation nu i veckan sen får vi se exakt hur det blir...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Har du funderat på att enbart använda lampkontakterna som manöver till reläna, och sätta bryggan på en egen matning direkt ifrån statorn? Hur många ampere tål dina bryggor?

Är alla 4 lampor igång när du har helljus i vanliga fall?

Försök rita hur du har gjort, underlättar enormt om någon ska kunna hjälpa dig.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Xenon konvertering

okey, liten uppdatering.
fick likriktarbryggorna idag och har varit och donat lite.
med blandade resultat skulle man kunna säga.

att enbart ha bryggorna fungerar inte.
verkar som att likströmmen blir för "rå" om man kopplar i en kondensator eller ett batteri så tänds lamporna.
testade med en 1.0 farads kondning från bilstereon det fungerar att ha 2 lampor tända på tomgång men inte 4.

tyvärr så sticker spänningen iväg... vid ca 3500 varv så ger den ca 18-20 volt. verkar som att man måste ha en voltregulator iaf.
men sen är ju frågan om det räcker med att ha en liten kondning för att släta ut topparna eller om det blir batteri ändå.

har jag missat nått ?
baklyset och instrumenteringen som regulatorn driver orginal verkar ta väldigt lite ström...
Du måste givetvis skaffa dig en voltregulator !
Detta oavsett om du sedan skall köra med Batteri eller tex en bilstereo Kondensator.

Du kan inte använda ett batteri för att jämna ut spänningen ---> dels fungerar det inget vidare och dels så kokar du sönder batteriet då du så att säga kommer att överladda det.

Sätt dig ner och tänk igenom vad du har för "EL" förbrukare på din maskin.
På din maskin hade du väl totalt 190 Watt att spela med, Eller... ?
* Baklyse : 5 W
* Bromslyse : 21 W
* Framlyse original : 4* 50 W ?
* Handtagsvärmare : ? W
* Övrigt ?

Och kom ihåg att det är bara i själva tändningsögonblicket som Xenon lamporna kräver mycket Ström , ( det är därför det brukar räcka med att använda en bilstereo kondensator tex som ström backup )

.
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
PÅ vissa skotrar ska man inte sätta xenon på. Känner en som jobbar som skotermekaniker och han hade racklat med en skoter där mätarna hade slutat fungera pga av kittet.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
PÅ vissa skotrar ska man inte sätta xenon på. Känner en som jobbar som skotermekaniker och han hade racklat med en skoter där mätarna hade slutat fungera pga av kittet.
du kan sätta xenon på alla skotrar.
gäller bara att man kan sin sak. svårare på vissa.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Vissa xenonkit avger kraftiga störningar som kan störa ut elektronik som tex mätare m.m. Samma på bilar, framförallt nyare med mycket elektronik som kan rackla med xenonkit. Men det är förstås kvalitén på kiten som spelar mest roll, störningarna kan dock avhjälpas till viss del med en eller två ferritklumpar på högspänningskabeln till varje lampa
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
På skotern de blev så var en Ski-doo Xp 800r. Givaren till hastighetsmätaren gick sönder och den sitter i kedjehuset och den gick inte att byta så dom fick byta hela locket och locket kostade 2000kr. De gick sönder 10st lock. Skotern startade och gick som den skulle och mätarna fungerade och dagen efter startade dom den igen och då var de samma tills dom tog bort xenonkittet.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
man kan ju skärma kablagen o på så sätt minimera eller helt förhindra att induktions pulser stör annan utrustning.

voltregulator behövs inte om man tar ut laddstömmen från hel halv matningen ,(den är redan reglerad) splittar ut en kabel där med en diod till ett batteri, frågan e ju om man måste likrikta även påminus sidan :confused:
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Har du funderat på att enbart använda lampkontakterna som manöver till reläna, och sätta bryggan på en egen matning direkt ifrån statorn? Hur många ampere tål dina bryggor?

Är alla 4 lampor igång när du har helljus i vanliga fall?

Försök rita hur du har gjort, underlättar enormt om någon ska kunna hjälpa dig.
1 ja, jag gjorde exakt så först. men lampkontakten gick inte att använda som signal för relät. fattar inte varför eg. tycker att det borde ha fungerat. därför jag frågade om nån visste varför.

2 bryggorna tål 25 amp.

3 nej. bara 2 åt gången som är tända orginal.

4 ska rita upp allt sen. mest som hjälp åt andra. har som sagt klurat ut hur jag ska få allt att fungera. även om det blev bängligare än jag hade tänkt mig från början.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
man kan ju skärma kablagen o på så sätt minimera eller helt förhindra att induktions pulser stör annan utrustning.

voltregulator behövs inte om man tar ut laddstömmen från hel halv matningen ,(den är redan reglerad) splittar ut en kabel där med en diod till ett batteri, frågan e ju om man måste likrikta även påminus sidan :confused:
voltregulator behövdes visst fastän man tar ut matningen på hel/halvljuskontakten.
fick ut nästan 30 volt på helljuskontakten vid 3500 varv efter att man hade likriktat med en diodbrygga. (helvåg)


(vet ej om det framgick att jag har skaffat en voltregulator nu...)