XCR, STORM, F3, MXZ, ZRT, Mach 1???

black_parkas

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Bollnäs
Jodå.

Dags för skotran igen, även om vädret här verkar tycka att det är fånigt...

Står och väljer, hade egenrligen tänkt hålla mig till Ski-Doo...

Om man ser till XCR och Storm, de modeller från mitten av 90-talet, tror de kom 96 de första med den där enormt stora huven och geting-lyset... nå´n som hajar?
Huven är fylld av luftintag typ...
Åsikter om denna önskas..
Gärna i jämförelse m några av de tidigare nämnda.
Storm, känns den för tung och klumpig!?
Någon som faktiskt vet vad han/hon snackar om som kan komma m tips!?

Och när det gäller polarisen så är det alltså bara det chassit/modellen jag beskrev som är intressant, inte de äldre Stormarna.



jomensåatteh
 

Ultra2

Rookie sledder
1 jan 2000
9
0
0
RE: XCR, STORM, F3, MXZ, ZRT, Mach

Man ser många som skäller på Agressive-chassiet men det verkar faktiskt som få har någon riktig erfarenhet.

De vanligaste anmärkningarna:

För tung!!
Kollar man vikt så väger den oftast inom 5-10 kg från motsvarande ZRT, Mach/Formula och den är inte tyngst jämt. Folk påstår att chassiet är 30 kg tyngre!! Knappast, troligen är det kring 10-15 kg tyngre än det gamla Indy chassiet. Den största viktskillnaden ligger i trippelpiporna varför det ser mycket ut när folk jämför vikt mellan en XC600 och XCR600SP. Återigen, det skiljer kring 5 kg till motsvarande modell av andra märken... Jämför äpplen med äpplen.

Ful!!
Smaksak, Aggressive är inte snyggt direkt, snarare fränt/rått ur vissa vinklar. Däremot tycker jag Indy-chassiet känns gammalt, har hellre det första Indy utseendet från mitten av 80-talet, det är bland det råaste jag sett. Kommer ni ihåg när ni såg en Indy 600 första gången....
Instrumenteringen är bättre/snyggare på Aggressive tycker jag.
Sedan är lyset på Aggressive klart bättre. Och för vissa årsmodeller (-96, -97) är dessutom utrustningen bättre på Aggressive-modellerna,
CRC-framvagn och kompositskidor kom t.ex. först på Aggressive. Men de har samma andrahandsvärde... Faktum är att Stormen har så dåligt rykte att den ligger betydligt lägre i pris än XLT/Ultra/XC med gamla chassiet. Inte fel när man köper... Tycker för övrigt FIII före nya chassiet (-98?) samt ZRT600 verkar ligga klart intressant i pris.

Klumpigt!!
Aggressive är tyngre och det märks naturligtvis. Men jämfört de likvärdiga maskiner är den inte så klumpig som dom framställs, återigen oftast jämförs det med lättare maskiner två-cylindringa eller tripplar med singel-pipa. Äpplen och päron.
Faktum är att många verkar vara väldigt nöjda med Aggressive-chassiets uppförande även om det är lite tyngre, väldigt komfortablet och kompetent efter led även om det knappast har några Cross-ambitioner.

Av motorerna i Aggressive-chasssiet verkar det varit minst problem med Ultra motorn, både Stormen och XCR600 har åtminstonde jag hört fler anmärkningar på och det är inte precis som om Rotax/Suzuki-tripplar varit helt problemfria. Alla märken och modeller har problem, lär känna den modell ni är intresserad av och kontrollera typfelen samtidigt som skicket på maskinen är viktigt. Underhåll/renovering av skotrar är inte det billigaste.

Jag har kört gamla Indy tidigare och har i år bytt till en Polaris med Aggressive-chassiet för att prova.

Lycka till med investeringen