X-trim stänklapp fastnar vid backning

MrQwerty25

Aktiv medlem
23 nov 2010
54
0
6
Finns det något tips på hur man undviker att stänklappen fastnar under drivbandet då man backar? Har det problemet med mina X-trim; dels om man backar i lite djupare snö, men även i vissa situationer då man backar ned från släpet.

Har sett någon lösning på forumet som går ut på att man tillfälligt hakar upp stänklappen, men jag saknar en mer detaljerad beskrivning, och något som funkar på X-trimmen.

Kan det funka att bara borra ett litet hål (eller ett hål på varje sida) längst ned på stänkan och sedan med en stropp (typ denna http://www.clasohlson.com/se/Bagagestroppar/Pr407998000 ) genom hålet spänna upp till lyftbågen?

Samtidigt får det ju inte bli för krångligt, vill inte hålla på och plocka fram en stropp varje gång man skall backa.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
(Varnig för grymma PAINT-skills!!)
Så här löste jag det på min, stack 2 lagom breda hål med kniven och tog en liten
spännrem, som jag spände lite lagom. Då kan stänklappen böja sig bakåt men den kan inte böja sig in mot tunneln.

 

MrQwerty25

Aktiv medlem
23 nov 2010
54
0
6
Ser helt klart vettigt ut, tack för tipset! Den lösningen kan man köra med "hela tiden" och behöver inget speciellt fix innan backningen.

Hur hållbar är stänklappen, ingen risk att "hålen" nöts och blir större?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Mycket enkel lösning. Om man kortar stänklappen så försämrar det kyl förmågan på hårt underlag. Ska man köra på riktgt hårt underlag så är det fint om "stänklappen" tar just lite i underlaget för kylning. Bara att släppa litet på fjädringen om det är kris.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Borde gå bra att köpa en stänklapp från en summit xm 2013. Den böjer man upp bara så pekar den rakt ut
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ser helt klart vettigt ut, tack för tipset! Den lösningen kan man köra med "hela tiden" och behöver inget speciellt fix innan backningen.

Hur hållbar är stänklappen, ingen risk att "hålen" nöts och blir större?
Tror nog inte hålen nöts och blir större, då plasten den är gjord av är extremt seg,
det märkte jag då jag skulle sticka hål.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jag klippte av min några centimeter, trimmade även av sidorna lite så den viker sig lättare när det går djupt!
Är sjukt irriterande att inte kunna backa av släpen/i lösare snö. Hur det blir med kylningen? Man har ju tempmätare och en stor kylare som msn ändå måste lägga snö på när man åker med pulkan bak så det känns dom ett mindre problem än att slita ryggen ur led direkt man stiger ur bilen och ska backa av släpen!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har också kört avklippt stänklapp, klippte av den i vecket och tog bort kanske 5-7cm
Tycker då det funkat bra, men det blir ju att spruta lite mer snö bakom skotern som annars skulle dragits med upp i tunneln...
Åker man mycket led är det kanske bättre att ha inte klippa den...