viper

viper-03

Aktiv medlem
4 jan 2011
89
0
6
Luleå
Hej, har tillslut fått på 44 matta och 8 kuggars non-slip på min viper och det gick ganska bra tillslut men nu när jag ska köra så låter det som om det tar i lite grann någonstans..

ska det nötas till efter ett tag eller? undrar även om man måste spänna mattan ganska hårt kanske det är därför det låter för att den är lite för slak..?

Någon som har en viper (03): hur mycket har ni mattan spänd, samt låter det något för er. ?:confused:
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Testade du att dra runt mattan för hand när du monterade allt?

Ett nonsliphjul är ju oftast betydligt större i diameter än ett vanligt drivhjul, så risk finns ju att det tar i främre kylaren som sitter mot "torpedväggen", för jag antar att det sitter en kylare där precis som det gör på min MM700 02'a?
 

viper-03

Aktiv medlem
4 jan 2011
89
0
6
Luleå
Jag har ju monterat mindre drivhjul nu (8 kuggars orginal är 9) och enligt andra som har en viper ska det inte ta.. Men jag måste kolla.. Det låter mest när jag släpper gasen i lite högre fart...?
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
låter som samma problem jag har... jäkligt drygt när det sägs att det ska funka så jag väntar på att det ska slita till sig. min gissning är att det tar i främre kylaren pga durrljudet som blir
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Dom olika tillverkarnas hjul kan skilja i diameter med.

Jag har precis beställt till min mountain max, och 7kuggars 3" pitch från KN racing hade tydligen mindre diameter än Stenmarks Maskins 7 kuggars.

Och om det låter efter att du släppt gasen i högre farter antar jag att mattan ev fladdrar till lite? du lär ju inte ha den på helspänn nu då du har no slip.
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
jag har wahl bros 8kugg 2.52 pitch med en BC 44mm och det durrar, så fort det rör sig så durrar de
 

Axl

Medlem
11 sept 2008
6
0
1
Sundsvall
Jag har samma bekymmer, har en 02 viper med 8kuggs non-slip som jag köpt från skoterdelen.se och det durra eller låter som det tar i ngt när man bromsar och ibland släpper gasen. Har testat att ha mattan slak, spänd och även bytt matta men ljudet kvarstår... vette fn vad det är som låter..?
 

viper-03

Aktiv medlem
4 jan 2011
89
0
6
Luleå
Jag har testat att spänna mattan och då blev det mycket bättre och låter endast ibland då man bromsar i nedförsbacke... och även lite då man ligger i ca 20 km/h men annars låter det inget....
 

viper-03

Aktiv medlem
4 jan 2011
89
0
6
Luleå
Har kollat under skotern och jag tror det tar i chassit just framför främre kylaren för där går chassit ner i lite och där verkar det bara vara typ 1-2 cm mellanrum och det är jag tror det tar i ibland...
 

Axl

Medlem
11 sept 2008
6
0
1
Sundsvall
Ok. Ja jag spände min matta i helgen och det blev faktiskt ngt bättre, jag har bytt boggi till 365 men har bara en 34 mm cobra matta från en switchback som är fullklippad och 8 kuggs non-slip så det borde inte ta i, jag hade en 38 matta förut med org 9kuggs hjul och då tog det inte i. Det är konstigt att ljudet uppkommer, har inte hört det på nån annan maskin
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Det är dubbskyddet framför den främre kylaren som tar i.
så vitt jag vet är den borttagen på mountain modellerna för det ska få plats större(högre) matta.
Jag kör med en 51 matta och 8T nonslip och det borde vara samma utrymme på de kortare skotrarna om man tar bort dubbskyddet.
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
Sitter dubbskyddet före kylaren eller efter om man tänker mattans väg framåt?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Den sitter före kylaren i mattans färdriktning.

Min skoter låten varken mer eller mindre med nonslip.
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Den sitter före kylaren i mattans färdriktning.

Min skoter låten varken mer eller mindre med nonslip.
menar att det dorrar lite innan allt har nött till sig... det kan nästan låta som att det tar i nånstans
 

viper-03

Aktiv medlem
4 jan 2011
89
0
6
Luleå
Nu när mattan fått rullat en 60-70 mil har alla ljud försvunnit... det var nog drivhjulen som skulle nöta till sig trotts allt :D