Viper startar inte efter sommaren.

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hej!

Köpte en viper från 02 i våras. Har ej kört den annat än när affären gjordes upp o då gick den bra. Har hållit på till o från under hösten och servat den, bytt lager i boggin mm. Tänkte jag skulle provstarta den ikväll men det gick inte. Kommer ej fram nåt bränsle. Stiften luktar knappt bensin. Tanken är full, nån bränslekran kan jag inte hitta. Ser inga läckage heller. Kan det stå luft i böjen uppåt på slangen där den kommer ut ur tanken eller har ni några andra ideer?

Tacksam för svar, kanske kommer det lite snö till helgen.

Mvh Hans
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Ge den en liten snaps med bensin i tändstiftshålen. Eller lite startgas. Så ska du se att den vaknar.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Pumpen på srx/viper orkar knappt mata på bränsle med enbart dragkraft. Så när den stått länge har bränslet i förgasare dunstat. Ge den en sup som ovanstånde säger då startar den direkt.
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
pumpen orkar mata fast den har stått över sommaren om nu inte membranen är slut, men det är ju väldigt ovanligt, om du har gammal bensin i tanken kan du ju räkna ut att den inte startar. så pumpa ur bensinen och fyll på men ny ,
 

Bengan75

Aktiv medlem
12 dec 2011
72
0
6
Sollefteå
Va samma med min SRX vid första uppstart, fick ta loss stiften och ge supar 4 ggr innan den gick sen.. Så e ne bara!
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
pumpen orkar mata fast den har stått över sommaren om nu inte membranen är slut, men det är ju väldigt ovanligt, om du har gammal bensin i tanken kan du ju räkna ut att den inte startar. så pumpa ur bensinen och fyll på men ny ,
Pumpen som sitter på redtop tripplarna matar på mycket bättre då den saknar övertycks kanal eller vad man nu ska kalla det. Sitter en slang som går över pumpen. Iaf den pumpen utan slang matar bränsle mycket bättre. Ville bara nämna det.
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Ni har så rätt grabbar! Efter en liten stänkare i varje hål så hoppa den igång.

Tack ska ni ha!
 

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Hade just tänkt maila och fråga om vad det kan bero på att min Exciter II -93 som jag köpte förra vintern är så seg att få igång efter sommaren. Även i somras när jag startade den var det svårt. Fick dra kanske 20ggr innan den startade. Skall testa en sup nästa gång. Går det att eftermontera en primer på nåt smidigt sätt?
 

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Kom att tänka på en sak. Kan det ha betydelse hur mycket bränsle man har i tanken? När jag skulle starta första gången hade jag bara kanske 1/4. Tänkte att om man har full tank så ligger väl nivån nästan över förgasarna och då borde det väl vara lättare att få bränslet att rinna över dit?
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Har samma problem med min Yamaha RS Venture 06 när den stått länge. Fick tipset från NTC att blåsa i tanken så det blir övertryck i tanken. Se tillså det blir tätt runt tanklocket när du blåser. Har hjälpt mig alla gångerna!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja, att blåsa i tanken måste man göra på lite äldre skotrar, eller i princip alla utan primer för annars tar det evigheter innan den ens fått fram det till pumpen
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Görs med fördel med hjälp av kompressor. Sätt lite Toapapper i en stor kludd över hålet, tryck ner munstycket vid sidan om papperet och blås. Så gör jag varje höst. (har man inget papper så sprutar det bensin rakt upp..... Har fläcken i taket kvar efter att jag provat för några år sedan)
 

Love

Aktiv medlem
15 dec 2010
90
0
6
Bollnäs
Se till att ha koll på trycket när ni blåser med tryckluft så ni inte lyckas blåsa lös en slang,lyckades med det en gång,inte kul att ta reda på :mmph:
 

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Eller så monterar man en Primer.. ;) Kostar drygt 200kr ser det ut som. Eller finns det nån nackdel med det?
 

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Fick ett intressant tips från hannu.se här på forumet som sa att det kan vara backventilen som blivit dålig, så att bränslet rinner tillbaka i tanken när den står. Men även om så är fallet kanske det är en fungerande "workaround" att ändå montera primer.