Viper Mtn 04:a

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Köpte en Viper Mtn 04:a i sommar, och fick då med ett komplett variatorkit, har en liten tanke kring det där.

Nämligen att montera dit kit:et och dreva ned kanske 2 kugg eller något i den stilen. Iaf göra detta till att börja med, sedan får man se om man slänger dit pipor med men det får bli en senare fråga i sådana fall.

Så utgångspunkten är variatorkit:et och dreva ned, men jag undrar om någon testat detta, och kan berätta lite om hurvida det var värt det eller inte.

Eller om man absolut måste dit med pipor med?
 

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Viper'n har haft problem med övervarvning när den är orginal så ett variator kitt e nog inte helt fel.
Jag har också en -04 MTN och den varvade 9500rpm när jag köpte den så jag fick byte vikter och nu går den kanon bra.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Åh fasiken det lät ju inte sådär superbra =/ får hålla ett öga på om det problemet uppstår. Vet bara att han som hade maskinen innan mig, en karl i 45-50års åldern tog bort det variatorkitt som jag fick med för han tyckte att den blev för ryckig när han skulle dra släde. Men då vet jag inte om han har satt dit original vikter eller inte, kan nog vara värt att kika på det. Men tack för svaret iaf :)
 

MBFL

Aktiv medlem
16 apr 2009
96
0
6
kalix
nog är det en bra ide och monterar du pipor så får du en ny skoter och så låter det ju fint;)
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
Häktar du på pipor så ska du veta lite som medföljer dom, Soppaförbrukningen blir sånär den dubbla, du åker på att bestycka om, kolvarna håller ca 500mil för att vara säker, bestycka om variatorn. och eftersom du har en 04a så har du knacksensor som börjar jävlas pga att toppen har olika komp på cylindrarna så du måste modda den eller fixa en eftermarknadstopp.

Så börja med variatorkit och kanske en levaomburk om du vill ha ett goare ljud.
Det kanske räcker med 120hk?

en bra sida om du är engelskt begåvad är totallyamaha
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Häktar du på pipor så ska du veta lite som medföljer dom, Soppaförbrukningen blir sånär den dubbla, du åker på att bestycka om, kolvarna håller ca 500mil för att vara säker, bestycka om variatorn. och eftersom du har en 04a så har du knacksensor som börjar jävlas pga att toppen har olika komp på cylindrarna så du måste modda den eller fixa en eftermarknadstopp.

Så börja med variatorkit och kanske en levaomburk om du vill ha ett goare ljud.
Det kanske räcker med 120hk?

en bra sida om du är engelskt begåvad är totallyamaha
pipor är helt klart värt det... jag skulle aldrig sätta mig på en utan pipor när man har åkt med det ett tag
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Allt handlar om hur mycket man kör. Kör man 200 mil per år så kanske det inte är värt dubbla förbrukningen, kör du 50mil så spelar det ingen roll... Men sen kanske man vill kunna kör 16mil på en tank..
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
Jo jag åker pipor jag med, men det som en med 04an måste tackla som inte 02-03 behöver är knacksensorn. jag har inte bytt topp än och kan inte köra mer än 4-5sek på full gas med 95 tankat. Så kompet bör jämnas ut och köras med 98okt pga knacksensorn. Så antingen modifiera den befintliga toppen eller köpa en eftermarknadstopp.

Jag kom senast jag kollade ungefär 11mil på en tank men då var det varmt ute också så det hjälpte ju inte när bestyckningen var för 20-...

Så det beror på vad vesslan ska göra då,
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Ljudet i sig är inte det intressanta, visst det låter riktigt fint med pipor men slänger jag dit det så är det för effekten, men det får nog dröja till nästa säsong i sådana fall. Skaffade maskinen nu i sommar och tänker känna efter lite hur den känns innan pipor åker på.

Men ska erkännas att det hade varit grymt mycket smidigare med en 03:a känns det som, lite mer gorm att hålla med 04:an. Men kanske är värt det?

Soppaförbrukningen bryr jag mig däremot inte så mkt om, har jag bara lika mkt roligare per mil som den drar soppa så går det på ett ut tycker jag :)
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
Du har ju knacksensorn av en anledning så skadar ju inte att ha den, men börjar den blinka så är det lite för dåligt med oktan. Hittade en speedwerxtopp till min med utbytbara förbränningsrum för ca 1350 ink frakt. så det går att hitta toppar, fast lättare om du hittar en med fäste för dcs redan.

Pipor går ju rätt billigt på blocket, såg ett par hauck för 3500 bla.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Men om man nu ska dit med pipor senare, vilket fabrikat är att föredra och varför? eller är det ingen märkbar skillnad på dom vad gäller kvalite,effekt,ljudnivå o.s.v.?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Hade slp pipor på min o jag hade NOLL bekymmer med knacksensorn, det gäller bara att bestycka riktigt, om knacksensorn börjar trilskas går det helt enkelt för snålt imo.

på plus säger jag att den går som en skållat troll men på minus är att den drar kopiösa mängder bränsle, som nu i vintras när det va riktigt mycke lössnö så drog den en tank på 8 mil ospårat, ibland kom jag en bit längre och ibland även kortare.. berodde lite på hur tummen va i för läge =)
 

Halvliter2

Medlem
24 sept 2011
30
0
1
Har också haft en 04a med SLP, bromsad till 150hk, och den drog inte så hiskeligt mycket mer bensin än orginal. Knacksensorn tog jag bort och ersatte med ett motstånd, det är ju ingen fara om man vet hur man bestyckar och läser stift. Den triggar ju på ljud/vibrationer och kan därmed bli påverkad av annat än detonation...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Hur är det med piporna från SRX, passar dom på vipern? och om dom gör det +/- med det ?
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Hur är det med piporna från SRX, passar dom på vipern? och om dom gör det +/- med det ?
srx:en och vipern har inte samma motor fast många tror sig att dom har. men så är inte fallet, srx 700 har ett mycket grövre block och ett annat tändsystem, ja sen skiljer sig cylindrar och port tider mm. har iaf sett en jänkare som har satt srx 700 pipor på en viper men det vart inge vidare bra kemi mellan motorn och piporna , max effekten lega på ca 137 hk,
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Men det var inte skadligt för motorn iaf? Har väl inga direkta planer på några SRX pipor, men mer av anledningen "kul vetande" jag undrar.
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
srx:en och vipern har inte samma motor fast många tror sig att dom har. men så är inte fallet, srx 700 har ett mycket grövre block och ett annat tändsystem, ja sen skiljer sig cylindrar och port tider mm. har iaf sett en jänkare som har satt srx 700 pipor på en viper men det vart inge vidare bra kemi mellan motorn och piporna , max effekten lega på ca 137 hk,
För att bara sätta på SRX pipor och få nästan 20 hk mer, tycker jag är ok !
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Ja det går ju säkert att hitta dom billigt iaf, såg någon annons för ett tag sedan där en SRX skulle skrotas och dom sålde den i delar, piporna skulle dom ha runt 800:- för.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Har din viper regplåten uppe på chassit bak på förlängningen och silver nitar under buken? :)
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om du menar min, så stämmer det bra med reg,plåten... silver nitarna, är jag lite mer tveksam till dock. Men kan inte svära på att den inte har det (maskinen står några mil bort och jag har inte varit dit på ett tag). Vad tänkte du?