Viper 02 till 04

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Hej, är sugen på en nyskoter eftersom jag har just fått sålt min Sx 700 och jag undrar om vad de är för skillnad från viper -02 till 04? är de stor skillnad? alltså chassie mässigt och motormäsigt!

berätta lite för och nackdelar om vipern:evil:

kan väl också berätta hur jag använder en skoter, jag gillar att få upp den på rullen, även lite småhopp , kör även lite i lössnö men är inte så förtjust i långa maskiner. Kan också ta en långtur bara för att grilla korv med vänner och sånt, men kör annars ganska hårt, och älskar ljudet från en trippel och är verkligen fast vid yamaha, och då har vi ju vipern, den har ju kaxigheten i sig som ingen anna skoter ha lyckats skapa!

Mvh Anton:beer: ( via Mrballz användare )
(är ej är medlem på snowmobile)



 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Är inte helt säker men tror dom lite senare har knacksensor.
Sedan finns ju ett fåtal Viper S också lite annorlunda dyna och Öhlins dämpare fram.

Vipern är fin men jag hade helst hittat en med Öhlins runt om eller Engans. Satte Engans på den jag hade , stor skillnad + 32's matta och noslip. Är ett jäkla meck att få fjädringen rätt.

-04'an har samma typ av reglage på styret som RX'1an.

Är dom orginal motormässigt så är det en bekymmersfri skoter bara å gasa. på 650 mil pajade bara en handtagsvärmare.... Motorn är så härlig.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det är inga störras skillnader på Vipern. Dom jag vet om har berrob redan sagt. Ja de finns ju Viper ER som har elstart och back då.

Jag skulle ha satt 8 kuggars non-slip och 44as matta på den om jag vore dig. Min kompis och jag har gjort det i sommar på hans SXR 700, och det är ju samma chassie som Vipern. Och försökt få tag i en me bättre dämpare.
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
jo hade tänk "modda" den lite, byta boggie och dämpare runt om! RCG boggie hade jag tänkt mig, (tror den heter så)
men hur är den att få upp på rullen? hoppa med? m.m, ledegenskaper och lössnö egenskaper?

Mvh anton ( via mrballz användare)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
jo hade tänk "modda" den lite, byta boggie och dämpare runt om! RCG boggie hade jag tänkt mig, (tror den heter så)
men hur är den att få upp på rullen? hoppa med? m.m, ledegenskaper och lössnö egenskaper?

Mvh anton ( via mrballz användare)
I och med att du byter boggie kommer vikt förskjutningen bli 100ggr bättre även dämpningen. Så ska inte vara några som helst problem.
Ang viper motorn skulle jag behållt den org, dvs inga pipor.

Dynhöjare finns de några på forumet som gjort, bla mrballz. Värt varenda krona.
Dämpare, försök få tag på ett par öhlins 36or. De med resevoar.

Sen med tanke på att du byter boggie är det ganska svårt att svara på hur den kommer bli i snön etc, men bra kan jag lova dig.

44as matta o non-slip är att rekomendera.

//RAsmus
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Byter du till RCG boggie och 44:as matta + 8kuggars non-slip lär den går grymmt! absolut inga problem att gå på rullen då ;) Går att få den med orginal boggien också om du höjjer den och annan matta,non-slip men då måste du ha quikrods också så du kan justera skidtrycket. Gör en enorm skillnad om du har orginal boggien.

Stadig motor som vanligt alla yamaha har :) och angående med pipor på viper så vet då jag att de funkar mkt bra. Inte hört att de rasat bara för att man monterat på de. Men "yamaha_nisse" verkar ju kunna sin sak angående yamaha och olika modeller rätt så bra. Skulle också försöka hitta nån viper som har öhlins dämpare eller engans. Orginal är ju inte allt för mkt att hänga i granen precis. På -04:an har väl motorn knack sänsor, tror de på alla -04:eek:r eller så är det bara på S modellen, rätt mig om jag har fel?.

Ajja, till slut sattsen så kommer du inte bli missnöjd på vipern :) Lycka till med köpet.
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Dynhöjare finns de några på forumet som gjort, bla mrballz. Värt varenda krona.


//RAsmus
Menar du som han har gjort sin eller? förstog inte, för den tangen har också slagit mig! blir enorm skillnad, inte därför jag har provat att sitta på hans men ser otroligt mycke bättre ut också!


Finns de några barndomsfel på 02an?
för ska kolla på en viper -02 på fre! om jag inte gillar den så kommer jag fara på lördag och kolla på en viper er -03

viper-02 har engans fram, 15 cm styrhöjare plus cross styre, spacers och har gått 700 mil

viper er -03 har engans fram också men resten orginal, men 900 mil på mätaren

vilken är den bästa då igentligen?
känner nämligen båda lite lätt, båda är lungt körda och körda av 40 åriga gubbar!

Mvh Anton
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Menar du som han har gjort sin eller? förstog inte, för den tangen har också slagit mig! blir enorm skillnad, inte därför jag har provat att sitta på hans men ser otroligt mycke bättre ut också!


Finns de några barndomsfel på 02an?
för ska kolla på en viper -02 på fre! om jag inte gillar den så kommer jag fara på lördag och kolla på en viper er -03

viper-02 har engans fram, 15 cm styrhöjare plus cross styre, spacers och har gått 700 mil

viper er -03 har engans fram också men resten orginal, men 900 mil på mätaren

vilken är den bästa då igentligen?
känner nämligen båda lite lätt, båda är lungt körda och körda av 40 åriga gubbar!

Mvh Anton
så då e man snart gubbe då?:eek:

kostar dom ungefär lika mycket?
hur är mattorna/kamhöjd?

jag skulle nog hellre valt er:en eftersom back är guld värt och det som den andra har är lättare att fixa själv.
200 mil eller ett års skillnad är väl värt ungefär lika för övrigt.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
haha,ingen fara.

6K till vilkens fördel?

nu vet jag inte vad dessa kostar men eftersom det är köparens marknad nu kan jag berätta att vi köpte en fräsch -03:a 900m mil för 27500:- för en månad sen.
dock utan back och bara 28 mm matta
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag skulle sattsa på den med 38 och non-slip. Det är viktigare på en Yamaha med Pro-Action boggie än vad back är. Iaf för mig.
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
viper er kostar 6 k mer!

och 38ans matta är kanske ofräsch!

men har dom några bardomsfel? 02an alltså?

mvh Anton
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Inga barndoms fel, möjligtvis handtagsvärmararen (kanske inte var drabbad).
Sen har du T.O.R.S "Gashängskydd" de har strulat en del på de flesta yamaha..
Men annars är det i princip samma chassie, boggie osv som sitter i SXR / V-MAX chassien.

Minns att jag hade skrivit ett rätt informativt inlägg o hittade de visst :D

Hej,

Jag kan väldigt mycket om framförallt 600an! Pma mig ifall du vill ha svar på några specifika frågor.

Men i stora drag har dom ju allt likadant förutom att ena är 100cc större än den andra! Har haft en sx 700 som jag körde c:a 2km med, den gick aldrig vidare bra utan min 600 (som jag har 200mil på nacken med) gick desto bättre! Men tror det inte är så jätte stor skillnad på dom (10hp cirkus) Men ska du börja trimma är 700an att föredra.

Sxr är som kanske du vet inte världens bästa lössnö maskin, men det har den aldrig vart tänkt som häller från fabrik, då den i första hand är riktad till USA marknad (led led led o lite mera led).

Efter leden är det inte många som kan säga annat än att den är riktigt grym, inom lagensgränser kan du köra i princip på vilka leder som helst. Den bara "slukar" gupp, förutsatt att du har fräsha dämpare!

Hållbarheten är riktigt hög, men den har ju självklart sina brister som alla skotrar har.

1. Främre W-armen i boggien
2. Parallellstagen som går med stora dämparen i boggien
3. Nedre dämpare fästet i boggien.
4. Primär variatorn!!!
5. Kjedjan/Kjedjehuset

Detta har jag fått som personlig uppfattning är de största problemen då jag genom mycket försäljning samt egen service och genomgång av skotrar har upptäkt att många efter frågar främst dessa saker.

Saker som jag skulle tipsa om att byta ifall du har standard maskin att utgå ifrån:
1. Matta, 38mm går in med orginaldrivhjul.
Skulle rekomendera 8kuggs non-slip då 9kuggs non-slipen krävs lite "modning" för att få dit.
2. Variatorkit, www.knracing.se, Pioneer Performance funkar bra och är billigt (2795kr)
3. Öhlinare i boggien. Köpte en 36PRX till min, (den med piggyback), var som natt och dag värd varje krona!
4. Reedspacers, tar bort de smått irriterande blöddret på lågvarv. Orginal så blockeras bakre spolporten, men med hjälp av dessa schimsar du ut reedsen och får bättre flöde!

Motorn, ja "redtopp" motorn är omtalad för att vara "skottsäker".
Det är de enda som inte har krånglat en ända gång för mig..
Helt otrolig motor, yamaha har sparat in på effekten, men den känns mycket stark trots sin aning klen effekt.
Min 600 var nerdrevad 19/41, och toppade fortfarande 170km/h på mätaren kanske 140-150km/h i verkligheten!
Sen LJUDET, är inom 2-taktarna det skönaste som någongång funnits, av vad jag hört iallafall!
Kolla bara kompet, det säger nog mer än vad milen gör! Ta efter skick istället för mil, då denna motor ska klara av 1000mil utan större ingrepp.
Drar inte mycket sås häller runt 3liter milen blandad körning! går nog under 2liter enbart led i laglig fart..

VIKTEN:
Många stirrar sig blind på vikten, visst 264kg fulltankad är en heldel, men i vikten ligger både hållbarhet samt något magiskt som yamaha bara kan trolla med vikten. Både i luften, efter led och i lössnön så känns inte KG:arna speciellet mycket. Sen speciellet framtung tycker jag inte den är, men den ÄR tyngre än tex en enduro fram.
Jag är själv väldigt liten 168cm på 65stadiga KG och har inga problem att bryta runt den i snön osv.

Välbyggd skoter med fördelar o nackdelar!

Blev kanske lite långt inlägg men hoppas du fått några svar iallafall =)
Nu med mer mil på nacken bla med SXR 700 både trimmad och otrimmad står jag fast vid det jag skrev.
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Mycket bra skrivet! :D
tack, fick en funderare men är nästan mer sugen på Er:en! :) fast då blir de inte lika mycket "moddning" :)

skriv gärna mer! om de går(A) yamaha_nisse verkar ha fått in allt! (A)

tack ännu en gång!

Mvh Anton
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Personligen tycker jag du ska köpa den som har minst ägare / finns mest bakgrunds information på.
Den brukar oftast bli billigast att äga...

Jadu, vet inte vad mer som ska skrivas... :hmmmm2: Lättare och fråga! ;)
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
hmm..

är du quickrods på den? tänkte ifall jag inte har råd med en RCG boggie frånbörjan.

vilket no-slip hjul ska jag ha?

finns de någon bra hemsida för framdämpare/boggiedämpare?

kom inte på nå mer.. gärna tips vad man kan "modda" för något!
är inte omöjlig, har också livlig fantasi så allting går! så länge pengarna räcker

Mvh Anton
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Quickrods kom på vissa Viper modeller (vet inte hur många).. Så chansen finns!

Du ska ha 8kuggars non-slip hjul för 6kants axel 1" 1/8-1/16 (27mm).

Blocket är helt klart. Som nu finns det en del öhlinare ute! Sånt känns inte värt och köpa nytt.
Använd dessa adepters så passar 99% av alla dämpare på marknaden.
Dina framdämpare är 435mm C-C (ofjädrad).



Art nr.
8CV-2376J-00-00
8CV-2377J-00-00

Kostar c:a 400kr

Nytt styre och höjare skulle inte sitta fel! :rolleyes:

Några mer fårgor?

Mvh Rasmus
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Gud endå, du är ju gudomlig på yamahas ;)

styre och styrhöjare är en självklarhet! ca 15 cm höjare med rakt styre har jag tänkt köpa!

Såg att du hade Fox float! vart fick du tag i sånna? plus pris och passar dom på Viper med dom där fästerna?
plus vart köper man fästet?

har även kommit på tanken att dreva ner den 2-3 kugg, men vad skulle man annars kunna köra i motorn förutom pipor? inom en rimlig kostnad!

kollade på skoterskrotar m.m och hittade inte en viper huv till salu! för vill hälst ha en cross huv så man kan vara lite oförsiktig! så gärna någon hemsida eller liknande!

Om ni har förslag om moddning så kan ni gärna lämna nån hemsida/adress också så de går fortare för mig :rolleyes:

Är grymt tacksam för era svar m.m! har hjälp mycket!

Mvh anton
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Gud endå, du är ju gudomlig på yamahas ;)

styre och styrhöjare är en självklarhet! ca 15 cm höjare med rakt styre har jag tänkt köpa!

Såg att du hade Fox float! vart fick du tag i sånna? plus pris och passar dom på Viper med dom där fästerna?
plus vart köper man fästet?

har även kommit på tanken att dreva ner den 2-3 kugg, men vad skulle man annars kunna köra i motorn förutom pipor? inom en rimlig kostnad!

kollade på skoterskrotar m.m och hittade inte en viper huv till salu! för vill hälst ha en cross huv så man kan vara lite oförsiktig! så gärna någon hemsida eller liknande!

Om ni har förslag om moddning så kan ni gärna lämna nån hemsida/adress också så de går fortare för mig :rolleyes:

Är grymt tacksam för era svar m.m! har hjälp mycket!

Mvh anton
Angående trim åde utan utan att ha pipor vettefan? Fattar inte varför alla säger att de rasar med pipor på viper igentligen?. Vet då bara possitiva resultat med de och de blir ju som en helt ny skoter med pipor på dom, matar på som satan. Men V-kit borde du sattsa på,kanske du vet nån som är riktigt bra på att skruva och kanske kan med portningar och sånt. Gör en bra skillnad. Dyrt om man lämmnar in på ett trim företag dock. V-force 3 reeds, ger ett grymmt gassvar och +5 hk typ och annat bra :)

Finns mkt, bara man har pengar så heh.