Ja, så vill jag minnas att det också är. Det är väl därför det heter "surt sa räven när han äter rönnbär" (eller hur det nu var) eftersom räven inte kan jaga så bra i djup snö utan måste istället äta rönnbär.Lite? Det är ju enorma mängder Rönnbär.
Men den där "skrönan" har ju två sidor tyvärr, mycket rönnbär innebär mycket snö och kyla är en annan version.
Där syftar man på att rönnbären ska fungera som mat under en sträng vinter med mycket snö.
Ja, så vill jag minnas att det också är. Det är väl därför det heter "surt sa räven när han äter rönnbär" (eller hur det nu var) eftersom räven inte kan jaga så bra i djup snö utan måste istället äta rönnbär.
Å andra sidan säger man att rönnbärsträd kan inte bära både mycket bär och snö.
Hoppas självklart på första teorin..)
Varför tror du att man säger att rävar är sluga?....Kan rävar klättra i träd? Blir svårt annars att nå rönnbären![]()
En annan version som min mormor brukar säga är att "rönnbärskvistarna klarar inte 2 tunga bördor, så är det mycket rönnbär blir det lite snö och kallt..." och tvärtom.Lite? Det är ju enorma mängder Rönnbär.
Men den där "skrönan" har ju två sidor tyvärr, mycket rönnbär innebär mycket snö och kyla är en annan version.
Där syftar man på att rönnbären ska fungera som mat under en sträng vinter med mycket snö.