Vintern 2011/2012

DogWalker

Aktiv medlem
6 jan 2011
66
0
6
Sundsvall
Lite? Det är ju enorma mängder Rönnbär.
Men den där "skrönan" har ju två sidor tyvärr, mycket rönnbär innebär mycket snö och kyla är en annan version.
Där syftar man på att rönnbären ska fungera som mat under en sträng vinter med mycket snö.
Ja, så vill jag minnas att det också är. Det är väl därför det heter "surt sa räven när han äter rönnbär" (eller hur det nu var) eftersom räven inte kan jaga så bra i djup snö utan måste istället äta rönnbär.

Å andra sidan säger man att rönnbärsträd kan inte bära både mycket bär och snö.
Hoppas självklart på första teorin..:))

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
36
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Ja, så vill jag minnas att det också är. Det är väl därför det heter "surt sa räven när han äter rönnbär" (eller hur det nu var) eftersom räven inte kan jaga så bra i djup snö utan måste istället äta rönnbär.

Å andra sidan säger man att rönnbärsträd kan inte bära både mycket bär och snö.
Hoppas självklart på första teorin..:))

Kan rävar klättra i träd? Blir svårt annars att nå rönnbären ;)

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Lite? Det är ju enorma mängder Rönnbär.
Men den där "skrönan" har ju två sidor tyvärr, mycket rönnbär innebär mycket snö och kyla är en annan version.
Där syftar man på att rönnbären ska fungera som mat under en sträng vinter med mycket snö.
En annan version som min mormor brukar säga är att "rönnbärskvistarna klarar inte 2 tunga bördor, så är det mycket rönnbär blir det lite snö och kallt..." och tvärtom.
Men jag skulle nog vilja se nån statistik över rönnbär VS snö :)

Fler sätt att spå väder
Enligt folktron kan du spå vintern både i stjärnorna, i lingonriset, löven – eller abborren. Eller varför inte studera en gäddlever?

Tätt med stjärnor på vintergatan i augusti bådar tidig vinter.

Ju vitare vintergatan syns i november, desto skarpare köld är att vänta.

Dimmig höst ger snörik vinter.

Blomstrar lingonriset andra gången om hösten, så blir det en len vinter.

Sitter löven länge på träden om hösten, blir vintern lång och sträng.

Ju mera svart abborren har på ryggfenan, bakifrån räknat, dess längre vinter.

Om gäddlevern om hösten är tjock i främre ändan, blir det tidig vinter.

Mycket ekollon vid Mikaelitiden (29/9) bådar mycket snö i jul.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Aftonbladet gör att hoppet finns för en bra vinter: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13584381.ab

"...en initial bedömning är att vintern blir ungefär som 2008–2009..."

Visserligen i snösäkra Lakavattnet, men det var bra med snö i februari -09, på bilden har vi hittat ett ställe med mindre snö för att kunna göra upp eld utan att behöva klättra ner till elden...:
Bild-292-2.jpg