Vintern 2011/2012

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Tjena,

Undrar om någon har hört nåt om hur kommande vintern kommer bli? Går väl självklart inte att förutspå, men om man jämför med hur förra årets vår/sommar såg ut så kanske det har o göra me hur vintern blir =) Läste nånstans att Solens aktivitet var mycket mindre än va den ska vara så det skulle bli en mildare "istid" inom 5 år, enligt aftonbladet dock.

Mvh
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jag tror det går lika bra att singla en krona som att lita på smhi och likn

Har blivit otroligt dåligt senaste åren dom lyckas ju knappt förutspå vädret till dan efter längre
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Det är dock sant att mängden sol aktivitet har en effekt på jordens väder, då solen går igen en 22 år cykel med en maximum och minimum var 11e år då mängden solfläckar och solstormar öker kraftigt. under dess max så får jorden ungefär en skillnad på 0,1 grader, tror jag, i medel temperatur. kanske inte låter så mycket men det är mer än man tror och kan ses i temperatur avläsningar genom åren.

Att solen skulle vika från denna cykel är svårt att säga då det är så lite vi vet om solen och det är jävligt svårt att förutspå hur den kommer bete sig. Att detta skulle skicka oss in i en sorts istid kan man väll alltid hoppas på :). Men vi befinner oss i "solar maximum" just nu så att lite mindre sol aktivitet skulle göra nån istid tror jag ej, Då solar minimum har mkt lägre antal, men under "maunder minimum"(1650-1700) så var det nästan ingen aktivitet alls och det vart en liten istid där :p
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Säger som Silly Bear, jag vågar knappt lita på vad meteorologerna har att säga om vädret dagen efter. Men en vinter som liknar vintern i British hade inte varit fel, det vill säga 15 meter riktigt fin snö, som aska. :bigsmile:
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
De senaste 2-3 åren har man ju varit rejält bortskämd med snö. Innan dess så minns jag att det var nåt år det var bara nå isfläckar runt jul och snön började inte komma förrän i mitten på januari. Nån klippte gräsmattan på julafton i tomteluva på skämt :) Hoppas det dröjer innan det blir en sån vinter igen.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
lite rönnbär i år så de blir mycke snö
Lite? Det är ju enorma mängder Rönnbär.
Men den där "skrönan" har ju två sidor tyvärr, mycket rönnbär innebär mycket snö och kyla är en annan version.
Där syftar man på att rönnbären ska fungera som mat under en sträng vinter med mycket snö.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Jag tror och hoppas att det blir mycket snö även i år.
Det kliar ju i tummen redan och då är det bara början på aug, det börjar klia tidigare och tidigare varje år.
 

Roggaz78

Aktiv medlem
30 jan 2008
94
0
6
Brunflo
Lite? Det är ju enorma mängder Rönnbär.
Men den där "skrönan" har ju två sidor tyvärr, mycket rönnbär innebär mycket snö och kyla är en annan version.
Där syftar man på att rönnbären ska fungera som mat under en sträng vinter med mycket snö.
därför e de ju ett skitbra ordspråk. de blir ju mycke snö hur man än vänder de :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
lite rönnbär i år så de blir mycke snö
Ja bruka då säg mycke rönnbär=mycke snö ;)
__

Men somsagt, smhi är ju int så bra på sina prognoser stötvis.
Bara för ett tag sen skulle vi här få mellan 20-35mm (tror ja det va)regn ett tag, den dan det skulle regna var det molnligt samt lite lätt duggregn o jävligt blåsigt, så lite rätt vare ju! :D
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja det är nog som många säger, omöjligt att veta! Men dom 3 sista vintrarna har ju kommit väldigt tidigt och det har inte alls vart dåligt med snö så vi får hoppas på en 4:e tidig vinter. Något som var lite trist förra vintern här i Öviks-trakterna var att det aldrig kom mycket snö åt gången, förutom en gång. Däremot kom det runt 1dm hur många gånger som helst, men det hann aldrig bli riktigt puderföre!

Vore ju surt om det inte blev någon riktig pudervinter nu när man beställt en Summit X :( (men också ganska typiskt)