Vinglig Viper Mountain..

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Har skaffat en Viper Mountain, har en kort Viper sen förut och är inte så jättenöjd med mountain.. Tycker den är väldigt vinglig, (vet att mountainmaskiner kan vara vingliga pga smalare spårvidd) sitter det inte krängningshämmare på Viper Mountain? Sitter inte på min iaf.. Sedan tar jag gärna emot tips på förbättringar som ni andra har gjort på era mountains.. Sitter en Öhlinare bak i min och jag har planer på att byta dom andra oxå, sedan ska jag skaffa krängningshämmare.. Kom gärna med förslag som gör den bättre..
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Nonsliphjul är ett måste, kuggar över som det är nu. Nya skidor blir det oxå, dyker som en gråsugga.. Har även pipor och heel-clicker v-kit på. Någon fler Viper Mountain-ägare som är utan krängningshämmare? Vad är det som skilljer framvagnarna mellan en kort och en mountain? Har köpt krängningshämmare från en kort som ja tänkt sätta på min mountain, är det något ja måste modda eller är det bolt on?
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Viper mountain har inga krängningshämmare från frabrik, för de är en mtn maskin så den ska vara lätt att handskas i lössnön osv, men funkar nog kanon att bara montera dit de från en kort på mtn:)
 

jokle

Medlem
4 sept 2008
30
0
1
Boliden
Det är ju smalare framvagn på mtn än vanliga viper så det kan nog krävas lite moddning. Jag hade samma problem som du men renoverade dämparna och ställde lite hårdare toeout och det blev en helt annan maskin.
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
50
Gällivare, Sverige
Om du skall sätta krängningshämmare på en Viper mountain är det väl bättre att byta skoter?
För då vill du ju inte ha en mountain maskin?
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Jag renoverade också dämparna samt shimsade på dom lite grann. Klart mycket bättre.
Sedan håller jag med Lone, en mountain ska vara smal för att den ska gå lätt att bryta runt i lössnön.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Om du skall sätta krängningshämmare på en Viper mountain är det väl bättre att byta skoter?
För då vill du ju inte ha en mountain maskin?
Längden kombinerat med stabil ledkörning fattar du väl =)
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Om det bara var djupsnö-åkning så är det inga problem men nu blir det lite led oxå å dom är inte rolig då.. ska byta dämparna fram så den kanske blir lite bättre, men då får ja väl ta bort krängningshämmaren... Varför har Mountain maxen krängningshämmare då:hmmmm:
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
jag har ochså en Viper mountain men jag var då skit nöjd, du kunde ju sitta och skrov köra med den :D men nu är den inte så fin längre blir inte en meter mer skoter med den i vinter körde in i en stubbe.
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
50
Gällivare, Sverige
Mountain maxen har krängningshämmare så att man skall ha nått att kapa bort när man ledsnat på att bryta runt järnhästen!
Blev bra mycket bättre efter att jag tog bort min krängningshämmare.
Nu går den att hantera utan att drabbas av bråck :)