"Vinande" sekundär variator... ?

Nitro

Medlem
20 mar 2006
44
0
1
Skellefteå
Irriterande ljud...vore tacksam för hjälp!!!

Hej!

Jag har en Mach 1:a -97! Har ett problem som håller på att göra mig gråhårig *suck*
Det är ett ljud som kommer från vänster sida av motorn(allså från variatorsidan)!
Jag köpte skotern nu i vinter och den gick helt klart kanon å inget missljud fanns. Men efter ca: 30 mil så kom typ allt!!! Det hela började med att det började rassla från variator sidan så jag/vi började undersöka felet å vi hittade då att det var kul lager haveri i vevpartiet. Lämnade in motorn å det visade att vi hade rätt...alla lager var slut! Så det blev helrenovering! efter renoveringen och motorn var ihopsatt med nya lager å ringar så kunde väl inget vara fel??? Eller!
Jo, det var samma ljud fortfarande och det kom från variatorsidan d me*suck* Så jag/vi kollade upp ljudet igen. Och visst det verkade komma från Sekundärn...så less som man va så beställde jag en bättre beggad! Och när jag då satt ihop den så var det helt tyst, härligt tänkte jag å for sedan ut på en sväng...men efter ca: 3 mil så var ljudet tillbaka*suckar igen*

Så snälla är det någon som kan hjälpa?! Ljudet som låter är inget vinande ljud utan ett skrammalande ljud (svårt att förklara)!!!
 

Hr Mård

Välkänd medlem
16 feb 2006
100
0
6
På min skrammlade det på tomgång, men det visade sig att det bara var bulten som håller primärvariatorn som hade gängat ur sig en liten bit, så det var ganska lätt fixat.
 

Nitro

Medlem
20 mar 2006
44
0
1
Skellefteå
Hr Mård skrev:
På min skrammlade det på tomgång, men det visade sig att det bara var bulten som håller primärvariatorn som hade gängat ur sig en liten bit, så det var ganska lätt fixat.
Nä, har kolat bulten flera gånger genom att man har haft upp den ett antal gånger när man försökt hitta felet!
Men tack för tipset ändå! :)
 

Nitro

Medlem
20 mar 2006
44
0
1
Skellefteå
Norden_AN skrev:
Är det inte kedjan som är för slak då? Eller den sitter väl på motsatt sida?

Nä, det är inte kedjan! Har kollat och spänt den som den ska och visst som du sa...den sitter på andra sidan :)
Men tack för tipset ändå!!!
 

Begsten

Ny medlem
20 mar 2006
4
0
1
Vilhelmina
Då det skrammlar på tomgång men försvinner vid högre varv så är det troligen är glidklackarna i primären som är nötta, byt dom samt o-ringarna så ska du se det blir tyst.
 

Hr Mård

Välkänd medlem
16 feb 2006
100
0
6
Begsten skrev:
Då det skrammlar på tomgång men försvinner vid högre varv så är det troligen är glidklackarna i primären som är nötta, byt dom samt o-ringarna så ska du se det blir tyst.
Det var väl visserligen på min som den skrammlade på tomgång, men det kanske är så för dig också Nitro? Jag kanske skulle prova att byta glidklackarna, det skulle nog inte skada.
 

Nitro

Medlem
20 mar 2006
44
0
1
Skellefteå
Hauck skrev:
Har du kollat lagren till drivaxeln ?
Jo, jag har kollat lagrerna på drivaxeln! Men inget fel där heller :( Men ljudet finns inte där på tomgången utan kommer när man ligger i lägre varv och även när man "tvär drar på" ljudet låter som om man har två eller fler brickor som ligger å "klingar mot varandra" ?!

Tacksam för fler tips
 

Hr Mård

Välkänd medlem
16 feb 2006
100
0
6
På min är det även så att bromsskivan skrammlar och har sig, fast det gör den nästan alltid, men jag antar att det är det inte så mycket att göra åt.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag har en Summit 600-99 som jag körde 100 mil med en orginalrem innan den gick. Nu har jag en ultimax 3 och jag har inget vinande eller missljud. En helt underbar skoter :).

Lycka till!

/ Martin
 

Nitro

Medlem
20 mar 2006
44
0
1
Skellefteå
Hr Mård skrev:
På min är det även så att bromsskivan skrammlar och har sig, fast det gör den nästan alltid, men jag antar att det är det inte så mycket att göra åt.
Det var d jag trodde ett tag..men har även undersökt d...och även då utan resultat och ljudet består *suckar*
Men uppskattar alla förslag och tips till att finna felet!!!
 

Hr Mård

Välkänd medlem
16 feb 2006
100
0
6
Jag förstår att det känns tungt. Det är inte roligt när man har provat med allt man nånsin kan komma på och det ändå inte blir nå bättre.
 

Nitro

Medlem
20 mar 2006
44
0
1
Skellefteå
Hr Mård skrev:
Jag förstår att det känns tungt. Det är inte roligt när man har provat med allt man nånsin kan komma på och det ändå inte blir nå bättre.
Nä, man ve inte heller vem man ska vända sig till...det var som förra veckan, då var jag så jäkla less efter att ha helrenoverat motorn/bytt sekundär å lagt ut ca 10 tusen å inte ens fått bort detta "j-ä" ljud! Då tog jag skotern å for till en återförsäljare som servar å repar...å inte ens han visste vad det skulle kunna vara! Det ända tipset man fick var att "kör till det pajar" och visst kanske han har rätt...men hur kul är det då?! då kanske man ska ut me en hel förmögenhet *suckar*
Men är det så att du eller någon annan kan komma på något av värde inom tips eller förskag så är jag mer än tacksam!!!!

/Mvh
 

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Skrammel

Hej Nitro,

Kör själv en Lynx Enduro G-Type 583. Hade också en del oljud från variatorn speciellt när jag drog på snabbt från låga varv. Det var i mitt fall remmen som åstadkom ett högfrekvent slirljud som nästan lät metalliskt. Detta ljud uppstod efter att jag hade köpt en Bombardier originalrem. Variatorerna var servade och linjerade så allt torde ha varit ok. När inget annat hjälpte bytte jag till en Dayco Ultimax III rem och då var ljudet borta. M.a.o. tycks ej Bombardier originalrem passa i min skoter.

Detta råd är kanske långsökt, men vem vet.

Hälsn,
Stefan
 

Nitro

Medlem
20 mar 2006
44
0
1
Skellefteå
Steff008 skrev:
Hej Nitro,

Kör själv en Lynx Enduro G-Type 583. Hade också en del oljud från variatorn speciellt när jag drog på snabbt från låga varv. Det var i mitt fall remmen som åstadkom ett högfrekvent slirljud som nästan lät metalliskt. Detta ljud uppstod efter att jag hade köpt en Bombardier originalrem. Variatorerna var servade och linjerade så allt torde ha varit ok. När inget annat hjälpte bytte jag till en Dayco Ultimax III rem och då var ljudet borta. M.a.o. tycks ej Bombardier originalrem passa i min skoter.

Detta råd är kanske långsökt, men vem vet.

Hälsn,
Stefan
Hej Stefan!

Tack för tipset...kanske låter långsökt, men jag lovar att det ska jag prova! Har ju inte bytt rem och provat, d med grund av att den var ny!
Tack en en gång för tipset, alla tips å råd är mer än välkommna...
/Mvh
 

henrik.strandlund

Välkänd medlem
25 nov 2005
260
1
16
Sundsvall
www.easyridersoxsta.se
Hej.

Jag har haft ett problem med min MXZ hela vintern och det har varit att jag har haft ett kvittrande/vinande ljud från vänster sida (variatorerna).
- Har rivit och och rengjort variatorena.
- Linjerat variatorerna.
- Kontrollerat alla lager och bussningar.

Efter detta tog jag ut skotern för att testa och det förb...de ljudet var kvar. :(

Fick sen ett tips om att aldrig köra en Ski-Doo med pirat rem vilket jag gjorde.
Jag har haft en Ultimax 3 rem på. Bytte remmen till min reservrem som är en orginal Bombardier rem. "LJUDET försvann...." jag kommer aldrig mer att köra på Dayco Ultimax 3 remmar.

Efter detta har jag mätt anläggningsvinkeln på remmarna för att jämföra och det skiljer 2,5 mm.

Jag tycker du ska prova att byta rem.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
henrik.strandlund skrev:
Hej.

Jag har haft ett problem med min MXZ hela vintern och det har varit att jag har haft ett kvittrande/vinande ljud från vänster sida (variatorerna).
- Har rivit och och rengjort variatorena.
- Linjerat variatorerna.
- Kontrollerat alla lager och bussningar.

Efter detta tog jag ut skotern för att testa och det förb...de ljudet var kvar. :(

Fick sen ett tips om att aldrig köra en Ski-Doo med pirat rem vilket jag gjorde.
Jag har haft en Ultimax 3 rem på.
Bytte remmen till min reservrem som är en orginal Bombardier rem.
"LJUDET försvann...." jag kommer aldrig mer att köra på Dayco Ultimax 3 remmar.

Efter detta har jag mätt anläggningsvinkeln på remmarna för att jämföra och det skiljer !

Jag tycker du ska prova att byta rem.

Kolla även denna :

http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=9542


:) Kul att det fungerade Henrik! :)
 

Nitro

Medlem
20 mar 2006
44
0
1
Skellefteå
henrik.strandlund skrev:
Hej.

Jag har haft ett problem med min MXZ hela vintern och det har varit att jag har haft ett kvittrande/vinande ljud från vänster sida (variatorerna).
- Har rivit och och rengjort variatorena.
- Linjerat variatorerna.
- Kontrollerat alla lager och bussningar.

Efter detta tog jag ut skotern för att testa och det förb...de ljudet var kvar. :(

Fick sen ett tips om att aldrig köra en Ski-Doo med pirat rem vilket jag gjorde.
Jag har haft en Ultimax 3 rem på. Bytte remmen till min reservrem som är en orginal Bombardier rem. "LJUDET försvann...." jag kommer aldrig mer att köra på Dayco Ultimax 3 remmar.

Efter detta har jag mätt anläggningsvinkeln på remmarna för att jämföra och det skiljer 2,5 mm.

Jag tycker du ska prova att byta rem.
Tjenare...tackar så mycket för alla förslag och tips! Ska fara idag å köpa en helt ny och ta å prova *håller tummarna*
Återkommer med "Hur det gick"