Tjena.
Någon som har fått till sitt problem med det vinande ljudet?
Jag han själv inte testa i helgen.
Någon som har fått till sitt problem med det vinande ljudet?
Jag han själv inte testa i helgen.
Nä, har kolat bulten flera gånger genom att man har haft upp den ett antal gånger när man försökt hitta felet!Hr Mård skrev:På min skrammlade det på tomgång, men det visade sig att det bara var bulten som håller primärvariatorn som hade gängat ur sig en liten bit, så det var ganska lätt fixat.
Norden_AN skrev:Är det inte kedjan som är för slak då? Eller den sitter väl på motsatt sida?
Det var väl visserligen på min som den skrammlade på tomgång, men det kanske är så för dig också Nitro? Jag kanske skulle prova att byta glidklackarna, det skulle nog inte skada.Begsten skrev:Då det skrammlar på tomgång men försvinner vid högre varv så är det troligen är glidklackarna i primären som är nötta, byt dom samt o-ringarna så ska du se det blir tyst.
Jo, jag har kollat lagrerna på drivaxeln! Men inget fel där heller Men ljudet finns inte där på tomgången utan kommer när man ligger i lägre varv och även när man "tvär drar på" ljudet låter som om man har två eller fler brickor som ligger å "klingar mot varandra" ?!Hauck skrev:Har du kollat lagren till drivaxeln ?
Det var d jag trodde ett tag..men har även undersökt d...och även då utan resultat och ljudet består *suckar*Hr Mård skrev:På min är det även så att bromsskivan skrammlar och har sig, fast det gör den nästan alltid, men jag antar att det är det inte så mycket att göra åt.
Nä, man ve inte heller vem man ska vända sig till...det var som förra veckan, då var jag så jäkla less efter att ha helrenoverat motorn/bytt sekundär å lagt ut ca 10 tusen å inte ens fått bort detta "j-ä" ljud! Då tog jag skotern å for till en återförsäljare som servar å repar...å inte ens han visste vad det skulle kunna vara! Det ända tipset man fick var att "kör till det pajar" och visst kanske han har rätt...men hur kul är det då?! då kanske man ska ut me en hel förmögenhet *suckar*Hr Mård skrev:Jag förstår att det känns tungt. Det är inte roligt när man har provat med allt man nånsin kan komma på och det ändå inte blir nå bättre.
Hej Stefan!Steff008 skrev:Hej Nitro,
Kör själv en Lynx Enduro G-Type 583. Hade också en del oljud från variatorn speciellt när jag drog på snabbt från låga varv. Det var i mitt fall remmen som åstadkom ett högfrekvent slirljud som nästan lät metalliskt. Detta ljud uppstod efter att jag hade köpt en Bombardier originalrem. Variatorerna var servade och linjerade så allt torde ha varit ok. När inget annat hjälpte bytte jag till en Dayco Ultimax III rem och då var ljudet borta. M.a.o. tycks ej Bombardier originalrem passa i min skoter.
Detta råd är kanske långsökt, men vem vet.
Hälsn,
Stefan
henrik.strandlund skrev:Hej.
Jag har haft ett problem med min MXZ hela vintern och det har varit att jag har haft ett kvittrande/vinande ljud från vänster sida (variatorerna).
- Har rivit och och rengjort variatorena.
- Linjerat variatorerna.
- Kontrollerat alla lager och bussningar.
Efter detta tog jag ut skotern för att testa och det förb...de ljudet var kvar.
Fick sen ett tips om att aldrig köra en Ski-Doo med pirat rem vilket jag gjorde.
Jag har haft en Ultimax 3 rem på.
Bytte remmen till min reservrem som är en orginal Bombardier rem.
"LJUDET försvann...." jag kommer aldrig mer att köra på Dayco Ultimax 3 remmar.
Efter detta har jag mätt anläggningsvinkeln på remmarna för att jämföra och det skiljer !
Jag tycker du ska prova att byta rem.
Tjenare...tackar så mycket för alla förslag och tips! Ska fara idag å köpa en helt ny och ta å prova *håller tummarna*henrik.strandlund skrev:Hej.
Jag har haft ett problem med min MXZ hela vintern och det har varit att jag har haft ett kvittrande/vinande ljud från vänster sida (variatorerna).
- Har rivit och och rengjort variatorena.
- Linjerat variatorerna.
- Kontrollerat alla lager och bussningar.
Efter detta tog jag ut skotern för att testa och det förb...de ljudet var kvar.
Fick sen ett tips om att aldrig köra en Ski-Doo med pirat rem vilket jag gjorde.
Jag har haft en Ultimax 3 rem på. Bytte remmen till min reservrem som är en orginal Bombardier rem. "LJUDET försvann...." jag kommer aldrig mer att köra på Dayco Ultimax 3 remmar.
Efter detta har jag mätt anläggningsvinkeln på remmarna för att jämföra och det skiljer 2,5 mm.
Jag tycker du ska prova att byta rem.