"Vinande" sekundär variator... ?

Gixxer

Medlem
29 jan 2006
42
0
1
Kalix
Kan någon på ett lätt sätt beskriva hur man tar isär sekundären och släpper lite på fjädern? Behövs det nå special vertyg för att göra detta?

Tack på förhand / Tobbe
 

Gixxer

Medlem
29 jan 2006
42
0
1
Kalix
Virre skrev:
Vad är det för någon variator??? Och vilket skoterfabr
Formula III -96

-Har lyckats plockat isär den nu! Någon som vet vad fjädern sitter original på dessa skotrar?
-3 skruvar som man justerar remmen med! Hur får man alla exakt likadana och hur vet man att dom är justerade rätt? Justerar man när alllt är plockat ihop och sitter på skotern?
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
henrik.strandlund skrev:
Tjena!

Tänkte kolla om du har fått bort det vinande ljudet.
Har liknande problem i min MXZ 600.

Skriv gärna hur du gjorde för att få bort ljudet. :)
Tänkte bara "anmäla intresse" i frågan. Även jag har det irriterande vinande ljudet och dessutom så tycker jag variatorn slår till väldigt hårt. Ett rejält klonk varje gång man sticker iväg, även om man försöker smyga.

(Hoppas jag inte ställer till tråden nu, men det kändes dumt att starta ytterligare en med samma ämne. Tycks redan finnas flera trådar med samma fråga.)
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Jeppe W skrev:
"klonket" kan vara kedjan som är för slak.
Nix, den har jag spännt så hårt jag kan. Med fingrarna såklart. Det är alltså tveklöst så att variatorn slår till så hårt att ljudet uppstår i den. Kanske ska vara så? (Min första säsong på skoter) Men vinandet är det som är mest irriterande.
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej ..
det vinande ljudet beror på att den stora bussningen vid helixen e nött..så har då jag fått det förklarat =)

sen så tror jag inte det blir sämmre av att tvätta ur å rengöra allt grundligt..
man kan ju börja med det ..kostar som minst

späningen på sekundären bör va ca 7-10 kg om du sätter fjädern på
6b eller 6a så tror jag du ligger ganska rätt..kan inte lägena utantill
har för mig att jag kör på läge 6b =8,5 kg ca men orginal på min va 6a 9,4kg
går även på 5c som ger 9,6 kg
man bör klara sig på läge 5/6 i primärvariatorn då ligger spännet mellan 7,5-12 kg tror jag det va
det finns förklart här på forumet vad dom olika lägena ger

klonket kan va att variatorn e glapp, dvs den gapar vidare än vad remmen är
å då får ni en klonk då ni startar
 

henrik.strandlund

Välkänd medlem
25 nov 2005
260
1
16
Sundsvall
www.easyridersoxsta.se
Vilken bussning menar du? Är det en gummibussning?
Jag har plockat isär min sekundärvariator och rengjort allt samt bytt glidklackar.

Jag såg då ingen bussning i min sekundärvariator. (Helix)

Menar du gummibussningen som sitter ytterst på primären?
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej
det sitter en STOOR bussning som helixen löper mot/på typ i skivan där fjädern sitter
tror det sitter 2 bussningar i hela variatorn en e liten ca 30 mm
å en e fet stor ca 90-120 mm det är den stora
fast byter du så byt bägge
btw så tror jag nte att det är en gummibussning utan en fiber eller oljebros
bussning..
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej :)

Detta "Vinande/Skrikande" är ett ganska vanligt "problem" på Ski-Doo & Lynx med TRA variatorer.
Ljudet har flera orsaker...

* För hård spänd fjäder i sekundärvariatorn.
* De sk. "Windplates" ger i från sig ett vinande ljud och ibland även skrammel.
* Ej Original Bombardier variatorrem.

- - - - -

Tag bort de sk. "Windplates" ( de är bara skit ! ).
TRA variatorer har en "egen" vinkel på sina skivor vilket gör att anliggningsytan mot remmar av PIRAT fabrikat blir fel vilket leder till oljud. -> Köp Bombardiers egna remmar !
Kontrollera att sekundär variatorn löper/går lätt och att inte fjädern är för hård spänd.

-------------------------------------------------------------------------------------------
 

Gixxer

Medlem
29 jan 2006
42
0
1
Kalix
Jätte kul att denna tråd fick liv! Nu ska vi ta reda på varför det viner om våra bettor! Har rengjort primär, sekundär, ny rem och ska ställa in den! har även tagit bort det så kallade windplates! ska testa till helgen. Är du säker på bussningen! Är nyligt bytt på denna skoter?
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej
är bussningen den bytt så e den ju fräch hoppas vi =)
rengör allt å torka noga så det blir rent,det tror jag e viktigast :)
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej
det sitter bussningar i både sekundär å primär i alla fall på min 91a
plocka sönder den i bitar,e du inte blind så ser du dom =)

den stora bussningen sitter i den innre sekundär skivan pa samma sida som helixen sitter
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
jockefors skrev:
klonket kan va att variatorn e glapp, dvs den gapar vidare än vad remmen är
å då får ni en klonk då ni startar
Jag har kollat nu och på primärvariatorn (tror jag den heter, den på motorn) har jag ett glapp på >5 mm mot remmen vid avslagen motor. Antar att det är vad jockefors menar skapar det hårda tillslaget. Hur justerar man det?

Kan tillägga att min skoter gått 250 lugna mil och är i absolut nyskick. Och det sitter en bombardier orginalrem i den, ändå viner det.
 

koksverk

Medlem
23 jan 2006
26
0
1
"klonket"

det så kallade klonket som blir när man ska iväg med skotern är lixom ett standard på skidoo ,även nya skidoo låter så även såklart Lynx men det är ingenting att oroa sig för .Men efter nått tag så vänjer man sig så "klonket " kommer inte lika ofta men visst visst man blir irriterad.....angående spänningen av kedjan i huset så gäller "dra åt med fingrarna det som går prinsipen"
 

henrik.strandlund

Välkänd medlem
25 nov 2005
260
1
16
Sundsvall
www.easyridersoxsta.se
Då förstår jag.
Jag visste bara inte att man kallade dessa för bussningar.


Nu har jag linjerat in mina variatorer och kontrollerat att remmen har rätt spänning.
Ska testa på lördag om ljudet finns kvar.

Jag är lur på om det är Ultimax 3 remmen som orsakar det kvittrande/vinande ljudet.
Finns ljudet kvar byter jag till gamla Bombardier remmen för att testa.

Jag återkommer med resultat.