vilket skoter märke skall man välja?

wiktorb

Medlem
10 jan 2014
36
0
1
sunne
hej,
är sugen på att prova en tvåtaktare då jag altid har kört fyrtaktare. jag har kikat runt lite på olika 800, pro-rmk, summit xm, boondockern, m8 men då jag inte har någon erfarenhet med tvåtaktare så undrar jag vilken skoter är vettigast? är inte sugen på att behöva skruva. vilken drar minst? hur mycket drar dem? vill höra allt negativt och positivt om skotrarna, då vill jag enbart höra om era egna erfarenheter.

Har hört att kolfiberramen på pro-rmkn har en tendens att spricka, är det sant?

Tack förväg :bigsmile:
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Jag skulle säga en m8 efter jag provkört alla modellerna du listat, dock så var summit 800ran bara en 146"a jämnfört med 150-160" lägret på dom andra

M8an är vad jag hört driftsäkrast lössnö raket som dock kändes riktigt vettig att köra för att vara en långbandare på andra ställen än lössnö. Som sagt FÖR MIG så kändes den bäst dock bästa sätt är att få provköra alla, dock nästna omöjligt så sent på året.

Summit och boondockern verkar vara otroligt fina maskiner även fast jag inte är nått brp fan, och e-techn får man ju säga vad man vill om men att den drar minst av dom nämna är svårt att tala emot.
Verkar även som dom har fått sina 800ror att hålla!

Pro-rmk har ett otroligt läckert chassie i lösssnö men kändes värdelös på alla andra ställen var min först känsla av den, och dom verkar vara vekast av dom nämnda, ett stort minus är också att motorerna verkar va ett stort problem, kan jämnas ut när skotern är så bra som den är i övrigt men har inte ägt någon så svårt att säga.



Detta är vad jag tycker efter provkörning av ett x antal skotrar, självklart min åsikt och folk kommer tycka annorlunda !
 
Last edited:

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Nu kan jag bara tala för polaris då jag själv nästan bara kört polaris av dom nyare maskinerna..

Velade om samma sak som du, vad man skulle välja.. tillslut blev det en pro rmk -13. Och ja, den har inte svikit mig en sekund.

Vill du ha en renodlad lössnömaskin så rekomenderar jag en Pro Rmk, kör du lite varierat är assault/switchback assault en riktig goding!

Fördelen med pro rmk är att dom är såpass lättkörda att det tog ca 10 timmar på skotern sen kunde jag läsa av och kasta omkring den som jag ville i snön. Deras chassie är så bra balanserat och lätt och förarpositionen är underbar, jag gillar då man lite huv framför kroppen och då det inte är som på brp då man inprincip står på styrspindlarna...

En annan sak är polaris drivlina med Quickdrive systemet från årsmod 13 och uppåt, maskinen svarar mer direkt då quickdrive systemet inte stjäl lika mycket effekt som ett vanligt kedjehus gör. Dessutom underhållsfritt, lite remdamm under inkörningen men annars så.

När det gäller motormässigt så kan jag bara tala för deras 600a, en jävligt fin och driftsäker motor, bra register och som har lite karaktär i sig, brps 600 är som en symaskin i jämförelse då jag testat.. inte alls lika ivrig och ettrig som polaris 600a.
Polarisen drar väl en liter mer i bensin men det äre värt!
Polaris 800or är fina med men då jag inte äger en 800a själv så kan jag inte svara på deras driftsäkerhet osv, det får nån som kör en 800a berätta om :)

Fotstegen är dom bästa på marknaden som sitter orginal på en skoter ;D

Ja nu är ju skidoo- lynx och arctic fina maskiner med men nu talar jag bara för polaris då jag äger en sådan själv.

En svaghet jag upptävkt är boggieskenorna på pro rmk, tog inte länge innan dom var som lite krokiga haha.

Att polaris kolfiber-pyramid spricker måste ju vara lite sällsynt??, har knappt hört om nån som råkat ut för det. Därimot att deras undre a-armar ploppar lös i limningen är mer vanligt på 13s modeller. Det hände mig då jag slog i en sten lite lätt sådär.
Men vad spelar det för roll, man byter ju endå till en z-broz 36" på en gång :)

Mvh
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Jag skulle säga att det är väldigt personligt. Alla maskiner är bra, och alla har sina för och nackdelar. Bara att försöka testa och se vilket chassi som man trivs på.
Jag är då stört nöjd med min Pro rmk :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Första frågan är väl vad du ska ha skotern till?

Både Polaris och Ski-Doo är ju väldigt extrema lössnö maskiner. Sen kommer väl M8 å Boondocker lite efter det.
Ska du dra pulka t.ex. är väl vad jag sörstått inte PRO-RMK den ultimata maskinen i alla lägen t.ex. m.m. m.m.

Så speca lite vad du ska ha maskinen till och hur du brukar eller vill köra så blir det ju lättare att just rekomendera. =)

Men rent allmänt så har väl märkena statusen att Arctics motor håller bäst, BRP drar minst sås och Polaris verkar vara lite lotteri men är enligt väldigt många den bästa lössnö skotern. Och Boondocker är lite mindre lössnö extrem en sin kusin etc.
Vad gäller hållbarhet så ska du köpa begagnat så är det mkt lotteri om det håller eller inte. Vissa har tur och det håller hur bra som helst, medans andra med samma modell bara har skit med allt ihop.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det är så beroende på vad människan bakom styret tycker. Något som är värt tänka på är att välja ett märke som har en (vettig) ÅF i närheten. Man har inte så värst många perfekta körhelger på en vinter och en serviceinriktad ÅF som kanske till och med kan ordna fram en rem utanför ordinarie öppettider är en stor fördel.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Något som är värt tänka på är att välja ett märke som har en (vettig) ÅF i närheten. Man har inte så värst många perfekta körhelger på en vinter och en serviceinriktad ÅF som kanske till och med kan ordna fram en rem utanför ordinarie öppettider är en stor fördel.
Håller med! En bra ÅF är egentligen viktigare än vad man kör för maskin, sen tycker jag man ska försöka köpa sin fabriksnya maskin så nära stället man kör ofta på (om ÅF är bra vill säga..), för är man 30mil bort från sin underbara ÅF med sitt favoritmärke så är det inte mycket till hjälp när man en dag står med en maskin som går piss eller strular. Då är det verkligen guld värt med en ÅF i närheten och som ställer upp även utanför ordinarie öppettider :)