Vilken tvåtaktare 800-850 vibrerar minst?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag har problem med domningar i händerna så jag söker den motor som vibrerar minst. Jag har inte karpaltunnelförträngning de kommer från diskbrock i nacken.
Polarisen pro rmk 800an jag har nu kan jag bara köra några km med innan man får börja vifta med händerna.
Polaris 800an vibrerar mest av alla men de är inte så farligt för en normalfrisk person.
Vilken av Lynx/skidoo/800/850 och Polaris 850 samt Arctic cat 800 vibrerar minst?
Jag vill helst inte gå på tung fyrtaktare för vi kör mycket lössnö och 600cc är för trött .
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag vill nog påstå att både AC 800 och Po 850 vibrerar mindre än BRP 850. Har själv en BRP 850.
Nu har jag inte spakat någon Po 850 sen -19 demomaskinerna som var här våren -18 så hur senare produktionsmodeller känns kan jag inte uttala mig om men demomaskinerna var jäkligt lena.
Polarens AC Alpha med 800 känns också silkeslen.

Har du testat någon variant av dämpad styrhöjare?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Nej det kan jag inte påstå, aven om det är några år sen sist jag plågades med en Rotax 800. Snarare kanske att 850 är lite bättre.
Men jag vill ändå påskina att AC och Po-motorerna vibrerar mindre än Rotaxen, i alla fall de jag kört.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag ska prova gummikuddar under styrfäste eller köpa styrhöjare som har gummidämpning. Jag har jag både antivibrationskräm i styret och tunga styrändsvikter, de hjälper lite men duger inte. Jag tror de är en viss frekvens som tar ut mina tassar för min hoj ktm 990 kan jag köra många mil med innan jag får problem. Samma sak med äldre rotax 600 innan e-tec funkade skapligt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Trippel eller quad 800 vibrerar väl mindre än alla tvåcylindringar 🤔
De stämmer men de finns inga tvåtaktstripplar längre de dog ut runt 2002 ish
I sämsta sista fall får jag köpa en fyrtaktare för då finns ju Yamaha trippel med turbo.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Svårt att tro att 4t vibrerar mindre dom är mera högvarvig vilket brukar ge mera fina vibrationer. Har visserligen haft 3 st 3 cyl yamaha utan att lida av vibrationer.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Rox har nån vibrationsdämpande styrhöjare som funkar bra.
Lånade en sån för några år den när jag hade opererat handleden och jag tyckte den gjorde en skaplig skillnad
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Styrvikter borde väl funka det kör ju många mc med sitter ofta med expander hylsa så lätt att montera om ändarna är raka.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Svårt att tro att 4t vibrerar mindre dom är mera högvarvig vilket brukar ge mera fina vibrationer. Har visserligen haft 3 st 3 cyl yamaha utan att lida av vibrationer.
3 cylindriga Yamaha fyrtaktare varvar bara ca 8200-8400v och de jag kört har vibrerat mindre än alla tvåtaktarna. Motorn har så tung massa i sig så de dämpar bra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Styrvikter borde väl funka det kör ju många mc med sitter ofta med expander hylsa så lätt att montera om ändarna är raka.
Jag har redan mont styrvikter modell över 200gram + vibrationskräm i styret. De ger lite mindre vibb.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
3 cylindriga Yamaha fyrtaktare varvar bara ca 8200-8400v och de jag kört har vibrerat mindre än alla tvåtaktarna. Motorn har så tung massa i sig så de dämpar bra.
Hade för mig dom varvade närmare 8800rpm känner ingen skillnad på yama 3 cyl och nuvarande BRP 850 förutom på tomgång då 850 ruskar rejält.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hade för mig dom varvade närmare 8800rpm känner ingen skillnad på yama 3 cyl och nuvarande BRP 850 förutom på tomgång då 850 ruskar rejält.
Nyare yamaha tripplar varvar säkert 8800 men de är inte problemet för min KTM 1000cc twinn varvar 9700 och den har jag inge problem med domningar. Samma sak med min Thundercat 1000 den varvar 8800-9100v no problems. De är något med frekvensen att göra för jag provkörde en hoj radfyra cbr hornet 600cc som gick snorfint men den kom jag bara några km innan de domnade.
Rox gummidämpade styrhöjaren va lockande att köpa men styret får inte bli högre än de är.
Nu blir de hemmabyggd styrdämpare jag har jag beställt länkarmsbussningar från bil. Man svetsar fast utterhöljet på bussningen i styretstångens plana styrfästesplatta och sedan monterar man styrets fäste i bussningens innerdel. De blir samma princip som de är på hojar typ HD och även min KTM 990 har liknade vibbdämpare. Styret höjs då bara ca 10mm.
 
Reactions: JAAG

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Den typen av finare vibrationer brukar mest förekomma på tex 4 cylindiga mc har man 2 cyl så blir det grövre vibrationer som visserligen känns mera men i alla fall jag klarar av dom bättre. Desto fler cyl desto högvarvigare brukar en motor vara och lämna mer effekt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om vi ska tala om vibrationer ska man provköra en Husaberg fyrtaktare 500 från 90 talet eller än värre Husqvarna 500 från slutet på 90. Och Husqvarna 390 tvåtaktare från 70-80 talet va fruktansvärd också.
Värsta jag kört är nog en kompis KTM 640 som han tog upp till 675cc, den vibrerade så jäkligt att han fick fara till doktorn och kolla upp pungen, no kidding! :) Man fick stå och köra den för framdelen av sadeln vibrerade utan dess like.
Min Thundercat 1000 vibrerar en hel del på tomg upp till 3000v men på högre varv går den smood. Jag tog bort balansaxeln för att lätta rotationsmassan. Thundercat 900a som också är trippel är den minst vibrerande skoter jag kört 900cc och större.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Just KTM 640 skiljer väldigt mycket mellan exemplaren min som jag hade vibrerade visserligen rejält men vissa anda var 7 resor värre vet inte vad det beror att det skiljer så mycket mellan olika exemplar. Angående vibrationer på BRP 850 så ruskar min rejält på sig på tomgång hade dom höjt tomgångsvarvet lite grann så hade man sluppit det för då går den fint hade GPS på förhöjt handsfack vilket funkar bra när man kör men står man still vilket man ofta gör när man kollar ser man ingenting så fick flytta den till styret och nu funkar det bättre. Har inte kollat men antar att man inte kan höja tomgången själv.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Just KTM 640 skiljer väldigt mycket mellan exemplaren min som jag hade vibrerade visserligen rejält men vissa anda var 7 resor värre vet inte vad det beror att det skiljer så mycket mellan olika exemplar. Angående vibrationer på BRP 850 så ruskar min rejält på sig på tomgång hade dom höjt tomgångsvarvet lite grann så hade man sluppit det för då går den fint hade GPS på förhöjt handsfack vilket funkar bra när man kör men står man still vilket man ofta gör när man kollar ser man ingenting så fick flytta den till styret och nu funkar det bättre. Har inte kollat men antar att man inte kan höja tomgången själv.
Polaris cfi800 skakar en hel del på tomg också, menar du att Rotax 850 skakar ännu värre på tomg?