Vilken skulle ni valt?

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Gud vad svårt detta blev då!

Men ju mer jag läser om lynxen desto mer rädd blir jag för att skaffa en!

Hur vet jag om yamman är rätt bestyckad då?

Och vad tror ni, har jag lika roligt på en SXR 700 Aeen -01 38mm matta, som på en Viper Aeen -03 orginal matta.

Det är ju firmor som säljer dessa, borde väl kunna lämna nån sorts garanti på att den är rätt bestyckad?

MVH / Andreas

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Jag skulle valt Yamahan pga av att den är lätthanterlig och går hårt med pipor, rotaxen går ochså hårt men den håller INTE, har hört MÅNGA som klagat på de motorerna.

Det inte inte dåligt med pipor, varför skulle då de flesta ha det?
Det ger effekt och motorn tar lite mer styr men den håller ändå mycket längre än Rotax 800 motor.

Jag skulle valt Yamahan ALLA dar i veckan!

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Yamahan alla dar i veckan. Du kommer ha lika roligt med Sxrn som med Vipern. Om jag var du så skulle jag nog tagit Sxrn och laggt resten på non slip och en 38/44as matta.

Du kan ju se på stiften om den är rätt bestyckad. Dom ska vara choklad bruna. Är dom vita går den för snålt och är dom svarta så går den för fett.
Fråga om du får göra en fullgas repa och kolla stiften. Sen borde du göra samma sak hemma också för att se så att den inte går snålt hos dig där du tänkt köra. Om ni nu inte bor på samma ort.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vipern är roligt som fan på led med orginal mattan dock kass ute i det fria. Redan med 32mm matta blir den duktigt bättre. Vipern är riktigt fin och nu börjar dom gå att hitta billigt. SXRen är inte dålig den heller, men vipern är liksom förfinad :)

Hade det inte varit för skrotaxmotorn hade jag valt lynxen alla dagar. Men vill du kunna köra alla dagar så gå på en Yamaha. Finns ju sjukt mkt med maskiner ute på blocket nu...

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
En sxr med pipor är ibland det roligaste du kan åka på en led men man ska tyvärr akta sig lite för en sån med pipor då man inte vet va det är för "vedbods mekare" som har satt på dom, men är den tex bänkad o man VET att den är ok inställd på förgasarna osv, så kommer den hålla i evigheter, sen sätter du på en lite bättre matta tex 38mm så har du en rolig skoter även utanför led bara du kan köra skoter :p
lynxen är väl en kanonskoter förutom en riktigt känslig motor med diverse ras.
om jag hade fått välja hade jag tagit yamahan men om inte genIII motorn hade varit så kass hade jag valt lynxen

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
Är lite partisk då jag själv kör en lynx rave 800 -01... Men både jag en polare kör rotax serie3 motorer å har inte rört en skruv på 200mil. Nu har jag nyligt fettat om lagrena på vevaxeln samt bytt ringar och packboxar, allt i förebyggande syfte utom pacboxen bakom variatorn som en förstördes då jag sprängde en rem. Men En rave med nerdrevning variatorkitt å en bra matta slår det mesta.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag röstar för Sxr trots att jag är rotaxmänniska.. Främsta orsaken är ljudet, för mig en stor del av körningen..

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
jag skulle också ha valt yamahan jag har inte rört en skruv på dom 350 milen jag har kört iaf

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
jag skruvar hellre och har en rolig skoter, yamaha är kung på leden och i hållbarhet men i snön så är dom väl inte så kaxiga

latmasken

Medlem
4 feb 2009
26
0
1
Umeå
Köp den som låter minst!
Det brukar va ett ***** liv på en skoter med pipor.
Pipor behövs endast om du har problem med något fysiskt :)
(Man kan även ta blå tabletter mot det problemet)