Vilken skulle ni valt?

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Om ni fick två skotrar att välja mellan, ena skotern är en Yamaha sxr 700 -00 med Aeen pipor, bra skick. Den andra skotern är en Lynx Rave 800 -01 Bra skick.

MIlen känns orelevant då båda gått långt.

Vilken skulle ni valt? Skriv gärna upp fördelar resp nackdelar med dom båda!

MVH / Andreas


ps. Lynxen begär dom 35 för, och yamahan 33.ds
 
D

Deleted member 9532

Jag kan inte ge för eller nackdelar, men jag skulle nog kört på Lynxen
 
B

Biosteel

skulle ha satsat på lynxen. yamman va väll pipad så man e ju som aldrig säker på hur den ha gått o så =)
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Oj tack för svaren!

Men jag läste just en lång tråd om att serie 3 motorerna, rotax 800 mm har väldiga problem med kolvarna??

Då blev yamahan mer intressant, eller stämmer det inte?

MVH / Andreas
 
B

Biosteel

Oj tack för svaren!

Men jag läste just en lång tråd om att serie 3 motorerna, rotax 800 mm har väldiga problem med kolvarna??

Då blev yamahan mer intressant, eller stämmer det inte?

MVH / Andreas

jo men jag tror att alla här gick på samma spår när man tänker på att yamman va pipad och dels så väljer jag komforten på raven alla dagar i veckan.:hello:
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
hade inte just dom här yamaha problem med pipor osv, jag skulle nog inte valt yamahan just pga piporna.
 
B

Biosteel

det låter jag vara osagt lämnar de till yamaha_nisse eller nån annan yamahakunnig =)
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Jaha, så en yamaha med pipor ska man undvika??

Då är det ju att välja mellan dåliga kolvar eller dålig yamaha pga pipor :D

Slänger in en viper också då, är dom dålig med pior också? Fan dom flesta har ju pipor på sxr och viper, är det verkligen så dåligt?

Vipern: ...www.***********/vi/20061248.htm?ca=5_s

Sxren: ...http://www.***********/vi/20123599.htm?ca=5_s

Raven: ...http://www.***********/vi/20071096.htm?ca=5_s

Vipern är lite väl dyr egentligen för mig, är ute efter en skoter för drygt 30 papp.

Yamaha nisse, eftersom du just heter så, så riktar jag frågan till dig, är pipor skit?

MVH / Andreas
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Jag hade då valt raven, och visst jag är lite smått partisk.
Har testat sxren och de är stor skillnad på den och raven, men yamaha är ju som sagt kända för pålitliga motorer(ingen aning hur dom är med pipor, men borde ju inte förbättra livslängden på motorn) och rotax serie 3 specielt 800an är känd för mycke problem.
Jag har inte haft några motorproblem med min dom 150 milen jag har kört iaf och kan säga att lynxen har 10ggr grymmare fjädring!
Men de beror ju helt och hållet på vad du ska ha skotern till och vad du värdesätter för egenskaper.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Köp Yamhan och slipp rotax III serien problemen. Så här ligger det till :)
Lynxen fin som fan i allt utom motorn, tändspolen. Räkna med haveri på 800an.

Bara söka på formumet Roxtax III-series och inse vilken skitmotor 800an är.
Den går hur bra som helst när den går.. mellan dom gångerna är det vevsläng, block cylindrar tändspolar kolvar kolvringar lager vevstakar som skall bytas.

600an har också problem men dom är så mkt mindre än 800an så köp då hellre en 600a.
Roxat 800 = max 500 mil sen helrenovering om du ska ha nå som håller.

Körde 650 mil med Vipern enda som gick sönder var EN handtagsvärmare och ett stag i framvagnen, det senare berodde på mig och en sten.
Under samma tid så fick kompisen repa sin 800a två gånger och slutligen utbytes motor till en 03'a som också har samma problem :)
600an verkar dock hålla bättre på en av våra resor var en sådan med som hade gått 1300 mil ! :)
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Okej!

Men hur är dom med pipor då? Vill ju att det ska hålla någorlunda, som vipern, -03a med aeen pipor och drygt 600 mil för 45k har jag lika roligt på en sxr 700 med aeen pipor för nästan 15 tusen mindre! eller?

Konstigt tycker jag att dom flesta har trimpipor trots att det är så dåligt som alla skriver : ) MVH / Andreas

ps. Jag ska använda skotern 70/30 Led/puder !
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Inget lätt val då ingen av skotrarna är direkt tilltalande.

Hade nog tagit Rave'n ändå.
Yamahan är det ingen fara med heller så länge den är korrekt bestyckad.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
En bra sammanfattning av Rotax Serie-III problem.
Först vill jag påpeka att samtliga sk. Serie-III motorer har problem oavsett storlek på motorn, dock av lite olika karaktär...

Tänkte här sammanfatta några av felen som drabbar Rotax Serie-III motorer i större antal än det som kan anses som accepterbart :

Direkta faktiska fel :

1. * Material val av kolven.
2. * PTO vevaxel tätning som "ploppar" ut.
3. * Material släpp på kolvringarna.
4. * Insugs gummin som inte tål bränslet.
5. * Kapslade vevaxellager med ojämn fett mängd i sig samt lager hållare av plast material.
- - - - - - - - - - - - - -
Andra upplevda Fel :

6. * STATOR haverier....
Vad gäller statorer som går sönder så kan jag säga att det inte är fler än av något annat märke !
Oftast om man börjar söka sanningen i bland dem som pajat så visar det sig att det väldigt ofta tidigare har varit en sänkning med i bilden...

7. * Trasiga block/vevstakar....
Dessa kan till 99 % härledas till dåliga/trasiga vevaxellager som så att säga får spin off effekter i form av tex krashade block osv osv som inte är roliga

______________________

Vad har ROTAX då gjort åt saken :
1. Detta har Rotax kommit tillrätta med, Således inget problem numera
2. Detta har Rotax kommit tillrätta med. Dels så har pack boxen designats om samt ett skydd har monterats på utsidan av motorblocket,
Detta har jag för mig skedde redan 2003
3. Bättre kolvrings material/utförande efter 2005 men fortfarande inte 100%'igt !
4. här har vi den största orsaken till alla haverier tror jag personligen !
Jag har inte sett någon endaste lösning på detta ännu ifrån Rotax sida,
utan det handlar helt enkelt om snålande och helt fel gummiblandning !
5. Detta "fel" har då jag inte heller sett någon lösning på ännu ifrån Rotax sida.


Jag är också fullt övertygad om många av dessa fel beror på att det av ekonomiska skäl har det sparats in på kvaliten.
Se även:
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=6932
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=22928&highlight=rotax+serie
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Skulle valt Lynxen. Jag har många kompisar som kört olika årsmodeller av 800HO, både lynx å skidoo. Inga som haft några problem med några lager.