Varför rasar Rotax Serie-3 motorer ?

polaris8001

Prospect sledder
1 jan 2000
1
0
0
Varför smälter kolvarna i en skidoo 800 -02. TRE gånger har 800 rasat, kolvarna har smält så att övre ringen ramlar av som sedan krossas mellan kolv och topp.Någon annan som varit med om något liknande?
Man kan ju inte revovera en skoter för 20 000:- per säsong. :mad:

Rotax for ever
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Eller går mkt snålt. Hur brukar stiften se ut efter en någorlunda hård körning (innan den rasat givetvis).

Vet ej om avgasportarna kanske kan ha nåt med det hela att göra.
 

bengan_81

Medlem
8 nov 2004
26
0
1
fors/avesta
måste var ett bränsle problem går för snålt helt enkelt ta och kolla upp förgasarna kolla både lågfat och hög fart så det inte blivit nå skit i dom har du original betyckningen i?? för så sks det givetvis inte vara
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Det är kolvarna som är problemet !

:) Hej !

Att något är på tok med bla. ROTAX 800 Twin'arna är ingen tvekan om....

....Problemen gäller dock mer eller mindre alla sk. Serie-3 motorer ( 600 / 700 / 800 )

800'an är dock den som är mest utsatt för problem.

Vad som är fel tvistar dock de lärde om !!

Det tråkiga är ju att BOMBARDIER mer eller mindre ignorerar problemet helt och hållet :mad: :mad:

och att de istället låter ägarna ta smällen den dagen motorn säger upp sig och Garanti tiden har gått ut. :mad:


Enligt tydliga & klara indikationer i USA/Canada så är det material sammansättningen i kolvringarna som är en av huvud problemen , men även Kolvens utformning har del i problemen

Vissa eftermarknads företag har tom tagit fram lösningar som verkar fungera mycket bra !! :) ...dessutom med höjda prestanda som bonus !

- - - -

Det är framför allt 3 olika problem med Serie-3 motorerna

1. Kolv och kolvrings utformningen och material sammansättningen
2. Kappslade vevaxellager + fel material i lagerhållaren
3. Yttre packboxen på vevaxeln mot variatorn ploppar ut


Punkt 1 är det lite svårare att komma till rätta med, men det finns BRA lösningar framtagna.
Punkterna 2 & 3 finns det 100%'iga lösningar till !

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



.
 
Last edited:

_Jolle

Aktiv medlem
14 sept 2004
96
0
6
37
Skelleftehamn
www.teamfurious.se
Det är kolvarna som är fel!
Elko brann 2000 och lämnade bort tillverkningen till något företag (därav servicebullitinen på kolvbytet på 01orna) men några dåliga kolvar cirkulerar fortfarande omkring. Mitt tips är snopro eller wiseco.

Och ja, jag har varit med om liknande, även min bror som har en rave 02 har varit med om samma, du verkar ha haft tur att blocket och vevstaken har klarat sig iaf. både min och brorsans slog hål o blocket och fick obalans i ena vevstaken.
 
E

ejwbegysv

Bytte mina kolvar + kolvringar vid 400 mil.. helt slut och ena var sönderspikad :)
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Körde 400 mil på orginal kolvarna sedan 700 till på på dom som byttes på garantijobb året efter , 800 -01, inga problem.
Hur mycket har den gått mellan haverierna , har du haft den sen ny så du vet vem som skruvat i den.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Får man dom bytt utan kostnad så byter man gärna kolvarna efter 1 säsong. Man fick nya på alla -01 800 , dom flesta som byttes var helt felfria.
 

Enem

Medlem
22 mar 2005
32
0
1
Pixi
Den går snålt som satan låter det!!!

Din skoter verkar gå riktigt snålt??? Hur går skotern annars när den funkar???
 
E

ejwbegysv

Min en kolv spikade på grund av trasig p-box.. den andra var nersliten + bägge kolvringarna..
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Serie -3 är det dom som kom direkt efter 583 670 osv. är det samma motorer som sitter i -05orna, eller? dvs har en 600 -99 samma motor som en 600 -05?
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
ja och näe

Är ingen expert men här är lite rykten jag hört på stan...

Skotran skrev:
Serie -3 är det dom som kom direkt efter 583 670 osv. är det samma motorer som sitter i -05orna, eller? dvs har en 600 -99 samma motor som en 600 -05?
Ja och näe. Serie 3 är de som kom runt -99. Din 600 -99 är förmodligen en Rotax 593 (597 cc) serie 3 motor. Den skiljer sig dock från den vidareutvecklade variant som sitter i nyare 600or och kallas "HO" high output. Som jag förstått det är man dock fortfarande inne på "serie 3". 600 HO har t ex längre slaglängd och skall enligt uppgift upplevas som en helt annan motor både i register och toppeffekt. 593 från 99 har drygt 100 hk och 600 HO från -05 har nästan 120!! Den vanliga 593:an lever dock kvar i modeller med suffixet "500 SS" där man profilerar den i 500 segmentet. SS står förresten för short stroke.
 

S_ummit700

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
Serie 3 motorernas kolvringar !?!?

Hejsan!

Jag har läst en hel del om detta snack med kassa kolvringar i HO motorerna från ROTAX.

Är det verkligen sant att det är så kassa och behöver bytas ut till ringar av Krom ?!

Finns det någon här som har kört ett par mil (ca 350 +) som har bytt eller tittat till ringarna. Är det bara snack borta på andra sidan atlanten eller är det sant ?! I så fall blir man ju kraftigt skrämd av hur kass kvalite det kan vara på en ROTAX ?!

Skulle vara fint med lite åsikter från folk som vet, som har bytt till andra ringar och kan styrka att det är nödvändigt ?!

I så fall vart finns det att beställa kromade ringar, gärna cudney prylar ?!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Strul...

Jaaa !!

Rotax har haft och har fortfarande problem med sina sk. Serie 3 motorer.

Gäller faktiskt samtliga motorer ( 600 / 600HO / 700 / 800 / 800 HO ) !!

Varför beställer du ej direkt ifrån Cudney ??