Vilken skoter motsvarar en freeride 137 men kostar runt 30-50k

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag tycker att freeride 137 är en perfekt skoter för ett litet projekt jag har på gång men den är lite dyr.


Kraven jag har är:

Motor med insprutning, detta är ett krav. Det ska vara en 800 också, jag kan gå ner till 700 för t ex en f7 men jag måste ha mycket motor.

Mattlängd runt 307-365 men 345 är ungefär rätt. Höga kammar förstås men i värsta fall kan jag köpa till rätt matta i efterhand.

Ingen yamaha

Gärna bra dämperi men absolut inget krav.



Dvs ungefär så nära en freeride 137 man kan komma men den ska vara billigare. Jag har själv tänkt på f7 och c7. En snopro 600, alltså crosschassit, hade jag kunnat tänka mig om den inte haft förgasare. Polarisar i rätt prisklass har jag tittat på men jag känner mig inte helt bekväm med motorerna, dragon 700 kanske?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Hade en dragon 700 -07 tidigare. Var riktigt nöjd med den förutom att dämparna inte höll va dom lovade då boggien brakade igenom alltför lätt på gropig led (servade och även omchimsade). Motorn matade på riktigt bra och chassiet var riktigt trevligt även i ospårad terräng.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Intressant det där. Jag kan absolut tänka mig en dragon 700 särskilt som alla lovprisar motorn och chassit är det ju inget fel på. Men är den pålitlig? Till det jag har planerat så har jag inga tankar på att göra en motorrenovering mitt i pågående projekt.

Är det någon annan modell som passar in som jag inte tänkt på?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Att polaris 700cfi ska vara pålitligt har tyvärr blivit en myt skulle jag vilja påstå, sen 800cfi4 kan gå att hitta för dom slantarna med den är ju ännu sämre...

Så att hitta en 7-800 med insprutning så har du nog bara ac att välja på, men varför måste du har insprutning? Tex en rotax 800r med förgasare går ju riktigt snålt för att vara förgasare, sen vet man ju vad man får när man köper rotax.., så det kanske också går bort :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag bryr mig inte om hur snålt skotern går. Jag kör ju polaris som du vet.

Det är viktigt för mig att jag inte ska behöva tänka på bestyckningen(heter det så förresten?) och att jag inte behöver ändra på den själv när jag kör på lite höjd mot för när jag kör på havsnivå. Ja jag måste ju förstås vikta om variatorerna men det kommer man inte undan oavsett.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Känns ju som att CF 7a är det du letar efter.

Tycker Polaris 700 är en riktigt trevlig motor. Och sen är ju tillförlitlighet något man knappt kan fråga på ett forum. Som du ser så är det ju många som har upplevt att det håller riktigt bra medans några anser att dom inte alls håller lika bra som det sägs. Denna debatt finns redan i nån tråd här på forumet.
Visst kan man råkat på flera som havererat. Men ska man gå efter internet världen (inte så trovärdig) så får CFI700 väldigt mycket beröm. Och då har ju ändå folk en tendens att gnälla på internet så fort det hänt dom något. =)

Men som jag sa i inledningen. CF 700. En motor som har extremt bra rykte (fortfarande en 2T så om du får skruva eller inte handlar ju till stor del om tur om du inte river motorn till å börja med). Ett bra chassie med rätt längd på mattan m.m. för det du är ute efter. =)
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
En cf 8 av tidigare modeller borde ju gå att få lös för rätt kurs idag. Riktigt säker motor. Dock lite traktorkaraktär :/. Sem går den ju inte specellt bättre än 700an men 800an har ju back om det är till en fördel. Sitter ju foxdämpare runtom på både cf7 och 800.
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
800 ptek 07 eller 08 -> är väl nästa sprutmotorer? med bra bränsleförbrukning under alla vinter temperatur eller?
 
Last edited:

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Han vill ha insprutning för att han inte vill hålla på att bestycka om vid tempratur skillnader och höjd skillnader. Med en ptek 800r som har DPM behöver han inte det, men det är en förgasar motor.
DPM reglerar trycket i flottörhuset
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Vänta nu, om jag köper en powertek 800 så slipper jag alltså bestycka om?

Jag skiter i bränsleförbrukning och rotaxmotorn är tillräckligt pålitlig. Mycket mer pålitlig än polaris i alla fall.
Polarismotorn är lite som kaosteorin, allt kan hända närsomhelst. Rotax skär bara med några hundra mils mellanrum och om man samtidigt ser över packboxarna så har man ett problemfritt ägande. Inte lika problemfritt som suzuki förstås, där man öppnar motorn vid 1500 mil bara för att det är så tråkigt att äga en skoter utan att skruva.