vilken skoter? lek, lössnö, smyga i skogen osv

26 okt 2021
6
0
1
51
Sverige
Jag är inne på ungefär samma linje som trådstartaren och skall köpa en ny skoter med ungefär samma användningsområde. Jag körde mycket i ungdomens glada dagar, men har näst intill noll koll numera. Jag har möjlighet att ta ett skoterköp på skogsbruket, så det bör vara en modell som klarar den typen av deklaration. Jag kommer primärt att använda den för att åka runt och inventera skogsfastigheten, t ex leta vindfällen. Det är skottad skogsbilväg och kanske några hundra meter led på en del ställen, men det är huvudsakligen ospårad terräng med mycket lössnö, d v s den måste vara lättkörd och fungera att glida runt mellan träden. Jag kommer inte att köra fullängdstimmer eller ved med timmerstötting. Eventuella vindfällen skall kapas i bitar och tas ut på packkälke så den behöver inte klara av att dra tungt då det är bara att köra fler turer. Alternativ så tar jag det med fyrhjuling på sommaren. Bensinförbrukning är inte speciellt väsentligt då det inte blir så mycket körning att det spelar någon avgörande roll mellan alternativen.
Förutom detta så kanske det bli en tur till fjällen på ripjakt med packkälke eller liknande, men det blir nog mest turer hemmavid i ospårad terräng utan kälke. Viktigt är också att det är en kul maskin att köra. Jag hade siktet inställt på en Tundra av främst ekonomiska skäl, men har börjat fundera om den inte är för svag. Första tanken var att först köpa en sådan och sedan kanske byta upp mig om något år, men då jag har ekonomiskt utrymme (kanske uppemot 150') just nu så kanske det är bättre att direkt gå på en kraftigare maskin. Jag tänkte köpa den till nästa säsong så jag har den här vintern på mig att fundera och kanske t o m provköra någon maskin. Vilka modeller av Lynx och Ski-doo bör jag kolla in?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Om vi pratar Tundra med 600 Efi så kan jag inte se att den skulle bli för svag. Om det är rätt modell däremot kan jag inte säga, men att som du skriver, "glida runt mellan träden", är den gjord för.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ranger 49 och Tundra EFi lär vara utköpta i "tusentals" av skogsägare och andra momsavdragare vid detta laget så ingen av dom lär förvåna skattemyndigheten. Men det är många som köpt ut Summitar, X-terrain och Boondocker också på hemmanet.

Skulle jag bara smyga omkring så skulle jag definitivt kika en gång till på Tundra EFI!
 
26 okt 2021
6
0
1
51
Sverige
Tack för svaren. Ja, Tundran räcker rent praktiskt för körning hemmavid, men det är väl mer när man åker till fjälls eller kanske tar någon nöjestur. Man har väl lärt sig från andra motorköp att man blir nöjdare om man hellre går lite för kraftigt än för svagt, och det oavsett vad fordon det är. Jag skulle tro att vi få kraftig inflation så priserna kommer nog att stiga de närmaste åren och då är det inte säkert att det finns utrymme att byta upp sig om något år om man skulle önska. Jag kommer inte att ägna mig åt alpin klättring eller den typen av körning i ungdomen där man körde racing efter lederna, men det kan vara ganska brant och ospårat på en del ställen på fjället vid jakt och fiske. Smidighet och någon som är är lätt att "luta omkull" i svängarna och hantera i lössnö är något som jag tror hamnar högst upp på listan. När jag tittar på modellerna så säger det mig inte så mycket. Jag antar att man måste provköra några av dem.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tycker också att det låter som ett Tundra 600efi köp. Den är verkligen gjord för att glida runt bland träden.
Som du beskriver att du kommer använda maskinen så kommer 85hk räcka gott och väl. Det är inte att den är svag att dra utan den saknar bara toppen och varvar inte lika högt som en 600r eller 850. Från botten är det som vilken 600 som hellst. Kör man tundran behöver man inte knappt tänka sväng/luta så är det redan gjort...
En kompis som har en ranger 49 och den är betydligt bökigare att köra, man tar sig fram bättre med tundran för den är så otroligt smidig, Trots 35hk mindre i motorn.
Är det en lekmaskin så köp en med 850 isåfall.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
För inte allt för många år sen hade vi max gräns för effekt i skoter på 60 hk så gissar att motorn i Tundran kommer räcka bra men jag skulle nog valt en Ranger 49 600R lite bredare framvagn gör den stadigare och med 36" framvagn så kommer du mellan träden bra ändå sen har den rejälare matta dels längre och dels högre kammar 59 mm vilket inte är dumt att ha om du ska smyga runt men priset på 49 är ju högre än Tundran. Ingen av de båda skotrarna är nått att dra tungt med i låg fart då vill man ha lågväxel så kör ut virket med hjulingen i stället.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tundran skulle inte jag inte tveka att hänga på timmerdoningen på. Den är väldigt lågt växlad och fint drag i variatorerna.
 
26 okt 2021
6
0
1
51
Sverige
Det är just det där med kammar som jag också har funderat kring och varför de inte valt 59 mm då den är påtänkt att gå i ospårad terräng. Om jag kommer ihåg rätt så är det ju bara 39 mm som original. Jag antar att man kan byta matta och göra variatorjustering, men då är den plötsligt inte lika billig längre.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det är just det där med kammar som jag också har funderat kring och varför de inte valt 59 mm då den är påtänkt att gå i ospårad terräng. Om jag kommer ihåg rätt så är det ju bara 39 mm som original. Jag antar att man kan byta matta och göra variatorjustering, men då är den plötsligt inte lika billig längre.
Håller med, de hade kunnat slängt på en högre matta och maskinen skulle bara blivit någon tusing dyrare. Den den är väll tänkt att vara extremt billig. Jag bytte matra direkt på min, hittade en ny polarismatta med 67mm kammar för 5k sen sålde jag orginalmattan för 4k, köpte en hårdsre sekundärfjäder för 350kr. Så det blev inte många kronor för högkamsmattan :)
 
26 okt 2021
6
0
1
51
Sverige
Vilka modeller förutom Tundra har en smal framvagn och är "lättbrutna" eller vingliga eller vad man skall kalla det? Är det Summit som gäller då? Är Lynx:s lössnömaskiner mer stabila än Ski-doos?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Tundran är extremt smal tror den har runt 33 tums bredd alla lössnömaskiner finns med 36 tums framvagn vilket även Ranger 49 har om man väljer rätt modell den enda jag vet som har smalare är årets Summit tror de var 34,5 tum på den.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Nackdelen med dom är att dom saknar luftkylare med elfläkt så kör du sakta i skogen och kanske tom drar kälke så kommer den troligtvis gå varm det finns vissa som eftermonterat luftkylare och då funkar det bra men det är nog få som har det monterat. Till nyare Lynx finns det luftkylare som original tillbehör vilket funkar utmärkt jag har monterat det på min Lynx Boondocker 3900DS 850 men satsen passar inte till Ski-doo.
 
26 okt 2021
6
0
1
51
Sverige
Det var länge sedan man var på marknaden för en skoter, men det känns som den för bilar där slutpriset blir betydligt högre än listpriset innan det är klart.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Beror nog på vad man väljer tex Ranger 49 tycker jag är komplett men en Summit till skogs smyg med kälke då behövs lite åtgärder för den är inte byggd för den användningen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Nackdelen med dom är att dom saknar luftkylare med elfläkt så kör du sakta i skogen och kanske tom drar kälke så kommer den troligtvis gå varm det finns vissa som eftermonterat luftkylare och då funkar det bra men det är nog få som har det monterat. Till nyare Lynx finns det luftkylare som original tillbehör vilket funkar utmärkt jag har monterat det på min Lynx Boondocker 3900DS 850 men satsen passar inte till Ski-doo.
Det går sätta kylare på Doo också. Möjligt att det är lite piller och meck men polarens -20 Summit Expert 850 han köpte krockskadad hade då kylare i all fall.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Allt går men vad jag vet finns det inte som tillbehör möjligt mcx eller liknande kan ha sats som passar dom har ju tagit fram satser till Artic/Yamaha