vilken skoter? lek, lössnö, smyga i skogen osv

skojter247

Medlem
14 okt 2021
6
0
1
kalix
Hej hörni!

Jag är ute efter en ny maskin

Letar en pålitlig och driftsäker maskin som har bra bränsleförbrukning, den ska duga till lek, lössnö, allmänt skogs-smygande ospårat och även lite ledkörning men jag ser bara led som transportsträckan mellan de jag ska å kolla på i skogen.
Viktigast är bra framkomlighet å lätt/smidig så de rör sig väl om 2 taktare för mig.
Drag vore ett plus för å kunna släpa på pulkan

Senaste objekter jag kollat på är en ny xterrain med 600 efi motorn, tänkte ta den längre modellen isåfall

Va tror ni är 85 hästar nog för en sån maskin? Kändes spontant lite klent

Vad finns det för andra maskiner? En sks 850 155 hade ju varit fint också men då måste det bli en begagnad.

Absoluta smärtgränsen går nog kring 130'000
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du måste ha låg soppaförbrukning så finns bara en tvåtaktare och de är Lynx och Skidoo med 600 e-tec motorn. Den kan dra neråt 1lm lugn körning på led och de drar lite vid försiktig krypåka i skogen också. Men hård körning i djup snö drar de lika mycket som alla andra märkena. Kolla isåfall på Skidoo summit som ex eller Lynx motsvarighet.
850 e-tec motorn är såklart bet roligare och de drar ju rel lite på led ,bet mindre än de andra märkena , även där låter de som Summit skulle passa dig.
 
Reactions: Sneeuwscooter

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Om det måste vara en ny maskin så är en med 600efi väldigt prisvärd. Men tycker både mxz och xterrain drar iväg och blir inte allt för stort steg till en 600r.
Duger det med en beg så måste ju brp 850 anses som prisvärda då dom finns från 2017.
Har själv en tundra 600efi som andramaskin och har monterat en 67mm matta på den så den tar sig fram bra i lössnö men när det blir brant i lös snö så räcker inte 85hk, man får inte någon snöjeteffekt med de hästarna. Men så länge det är lagom brant så går den finfint även med pulka. men den är skitrolig att köra ändå :)
Kommer nog så fort det finns möjlighet att justrera tändning och bränsle fixa så den ger 100-110hk, vilket inte bör vara några som helst problem. Konstigt nog har jag inte sett något trimkit till 600efi än...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Summit 600R eller X-terrain 600R och så ny som möjligt är min spontana reaktion.
130K bör du kunna hitta en lågmilad fjolårsmaskin för, kaaaanske till och med en ny fjolårs om det står kvar någon på någon butik.
 

skojter247

Medlem
14 okt 2021
6
0
1
kalix
Mycket att välja på, ska hålla ett öga på dom lokala handlarna
En begagnad maskin går ju fint att köpa men vågar nog inte köpa något som är mycket över 200 mil
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Mycket att välja på, ska hålla ett öga på dom lokala handlarna
En begagnad maskin går ju fint att köpa men vågar nog inte köpa något som är mycket över 200 mil
Tror inte du behöver ha så mycket ångest över milen på en 600:a. Finns ju en del 600r på blocket mellan 100-130kkr som borde passa dina önskemål
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Mycket att välja på, ska hålla ett öga på dom lokala handlarna
En begagnad maskin går ju fint att köpa men vågar nog inte köpa något som är mycket över 200 mil
Just om du kollar på skotrar med 600 E-tec eller 600R E-tec så behöver du absolut inte känna någon ångest över sådana miltal. De motorerna går i regel utan problem uppåt eller över 1000 mil utan att något direkt behöver renoveras eller fixas på dem.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Om du måste ha låg soppaförbrukning så finns bara en tvåtaktare och de är Lynx och Skidoo med 600 e-tec motorn. Den kan dra neråt 1lm lugn körning på led och de drar lite vid försiktig krypåka i skogen också. Men hård körning i djup snö drar de lika mycket som alla andra märkena. Kolla isåfall på Skidoo summit som ex eller Lynx motsvarighet.
850 e-tec motorn är såklart bet roligare och de drar ju rel lite på led ,bet mindre än de andra märkena , även där låter de som Summit skulle passa dig.
Åka 2 dagar led förra vintern jag på Boondocker 3900 DS med 850 motor en bekant på en Xterrain 600r dom drog nästan lika båda dagarna tror det skilde en halvliter och det slog åt olika håll de båda dagarna däremot tog min mera olja. Jag trodde min skulle dra betydligt mycket mera dels på grund av motorn och sen 3" matta som är rätt så lång har för mig Xterrain hade 51 mm kammar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Åka 2 dagar led förra vintern jag på Boondocker 3900 DS med 850 motor en bekant på en Xterrain 600r dom drog nästan lika båda dagarna tror det skilde en halvliter och det slog åt olika håll de båda dagarna däremot tog min mera olja. Jag trodde min skulle dra betydligt mycket mera dels på grund av motorn och sen 3" matta som är rätt så lång har för mig Xterrain hade 51 mm kammar.
Hur mycket olja i procent tror du din 850 drar? På led med jämn gas borde inte Rotax 850 motorn dra så mycket olja eller? Drar Rotax 850 motorn mer soppa än äldre 800an?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Man riskerar aldrig att "datumet hinner gå ut på oljan" om man kör storkubikad Rotax. Ingenting i världen har dragit mer olja än den -11 Etec 800 jag hade när den var ny, (den låg på fel sida 5%), och den senare E-tec 800 jag hade var bättre, (just under 5%), men otroligt törstig även den. 850n är liite bättre men nog fan får man häll i ordentligt med olja i den också.

Får se nu när jag ska prova klara mig med en 600R i vinter om det är min tumme det beror på eller om det helt enkelt är Rotaxfilurerna som bestämt att deras större motorer ska halsa olja.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Hur mycket olja i procent tror du din 850 drar? På led med jämn gas borde inte Rotax 850 motorn dra så mycket olja eller? Drar Rotax 850 motorn mer soppa än äldre 800an?
Har för mig att jag mätte oljeförbrukningen på ett ungefär men kommer tyvärr inte ihåg vad den drog men var i alla fall inget chockerande. Grabben har en 800 är ganska säker den drar mera bensin men kan dock bero på körsättet och har inte åkt led tillsammans så vi kan jämföra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Man riskerar aldrig att "datumet hinner gå ut på oljan" om man kör storkubikad Rotax. Ingenting i världen har dragit mer olja än den -11 Etec 800 jag hade när den var ny, (den låg på fel sida 5%), och den senare E-tec 800 jag hade var bättre, (just under 5%), men otroligt törstig även den. 850n är liite bättre men nog fan får man häll i ordentligt med olja i den också.

Får se nu när jag ska prova klara mig med en 600R i vinter om det är min tumme det beror på eller om det helt enkelt är Rotaxfilurerna som bestämt att deras större motorer ska halsa olja.
5% är hutlöst mycket ,jag har ställt upp oljpumpen på min Polaris pro rm 800a årg 15. Den drar nu 2% + att jag häller i 1% i bensinen också. De drar bara 1,5-1,7% från fabrik men de är o andra sidan för lite.
Jag antar du pumpgasar en hel del för då hinner inte pumpstyrningen med så den ger på olja efter högsta gaspådraget hela tiden. Polaris 850 tycks ha bättre "snabbare" oljepumpstyrning för de drar mer normala mängder även vid lössnöåka. De är bedrövligt dåligt att en eloljepump ska va så seg i styrningen att en gammal wirestyd pump drar mindre. Vart tog miljötänket vägen?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Nu räknar man ju olje % efter hur mycket bensin det går åt och etec motorerna drar lite bensin jämfört med vad i alla fall äldre Polaris brukar vilja ha och då åker ju olje % upp trots att kanske samma mängd olja gått åt.
 
Reactions: mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu räknar man ju olje % efter hur mycket bensin det går åt och etec motorerna drar lite bensin jämfört med vad i alla fall äldre Polaris brukar vilja ha och då åker ju olje % upp trots att kanske samma mängd olja gått åt.
Oljeprocenten går inte upp ner bara för att de drar mindre soppa. Men om vi räknar olja per mil så blir de lite bättre siffror för e-tec. Men de blir inga stora fördelar i olja per mil för när min Polaris drar 2,7lm så drar en etec 800 summit 2lm (på led). Och kör vi lössnö ligger de närmare varandra i förbrukning.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Jo eftersom man räknar oljeförbrukning i % av bränslemängd så kommer en maskin som tex Polaris som drar 35 % mera bensin på en viss sträcka men samma mängd olja ha en lägre procentuell förbrukning av olja jämfört med 800 etec. Din polaris drar ju 3% och lägger man på 35% på det blir det drygt 4 % olja för en maskin med 35% lägre bensinförbrukning trots att dom dragit samma mängd olja.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Efter mina två E-tec 800 köpte jag en RMK med CFI 800. Den drog marginellt mer soppa, (mycket mindre skillnad än man kan tro, definitivt inga 35%!!), och definitivt mindre olja än E-tecarna, och då var RMKns oljepump påställd ordentligt.

Det var inte bara att Polarisen hade lägre inblandningsprocent, den hade mindre förbrukning i "liter per dag" också.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Anledningen till att jag skrev 35% var att det var ungefär den skillnaden Boost hade mätt upp själv har jag inte haft nån Polaris men dom som jag åkt med som haft Polaris brukar få i flera liter när vi tankar sen om det är mer eller mindre än 35% har jag ingen koll på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jo eftersom man räknar oljeförbrukning i % av bränslemängd så kommer en maskin som tex Polaris som drar 35 % mera bensin på en viss sträcka men samma mängd olja ha en lägre procentuell förbrukning av olja jämfört med 800 etec. Din polaris drar ju 3% och lägger man på 35% på det blir det drygt 4 % olja för en maskin med 35% lägre bensinförbrukning trots att dom dragit samma mängd olja.

Nu är jag med tror jag? .Enkelt uttryckt menar jag att att E-tec drar mindre soppa (ledkörning) och därmed blir oljedragningen inte fullt så illa per mil eller timme som om en Polaris eller Arctic cat skulle dra 5% olja.
Baserat på våra körningar så drar kompisaren summit 800 2016 1,9-2lm när våra pro rmk drar 2,5-2,7lm, de är 80% led 20 ospårat. Kör vi hårdare blir de mindre skillnad. Lugn körning så drar e-tec 30-35% mindre soppa så oljeförbrukningen i slutet på dagen är nog inte så stor mellan kompisarens E-tec och min Polaris som drar 3% olja, ev samma oljeförbrukning baserat på "lugna mil" mil helt enkelt.
 
Reactions: mas