Vilken skoter är tycker ni är bäst på vatten?

Vilken skoter är bäst på vatten.

  • Polaris Rmk (edge chassie)

    Röster: 19 37,3%
  • Arctic Cat King Cat/Mountain Cat

    Röster: 7 13,7%
  • Polaris Rmk 900

    Röster: 2 3,9%
  • Artcic Cat ZR

    Röster: 1 2,0%
  • Ski-Doo Mxz (zx)

    Röster: 2 3,9%
  • Ski-Doo (REV)

    Röster: 8 15,7%
  • Yamaha Rx1 apex

    Röster: 3 5,9%
  • Yamaha Sx chassie

    Röster: 1 2,0%
  • Polaris Edge

    Röster: 4 7,8%
  • Lynx (evo 3)

    Röster: 4 7,8%

  • Totalt antal som röstat
    51

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Firecat, utan DD går toppen på vatten. Går högt och fint i vattnet och är lätta att få täta runt variatorerna.

Jättehöga kammar verkar inte vara någon fördel på vatten. Även med en 32mm så har en 150+ hk motor svårt att dra runt mattan hejdlöst i vatten. Med lägre kammar så får man dessutom mer fart på vattnet och drar inte in så mycket i tunneln.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Firecat, utan DD går toppen på vatten. Går högt och fint i vattnet och är lätta att få täta runt variatorerna.

Jättehöga kammar verkar inte vara någon fördel på vatten. Även med en 32mm så har en 150+ hk motor svårt att dra runt mattan hejdlöst i vatten. Med lägre kammar så får man dessutom mer fart på vattnet och drar inte in så mycket i tunneln.
Vad är det för fel att köra med DD på vatten ?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Bland dom sämsta måste vara Indy 650sks den fungerar ungefär som en Rysk atomubåt :eek:
 

Belgianblue

Aktiv medlem
15 feb 2009
70
0
6
Umeå
Seadoo rxp går ruggigt fint på vattnet, fattar inte varför ni ska envisas med att köra med snöskotrar på vattnet. Köp en vattenskoter!
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Firecat, utan DD går toppen på vatten. Går högt och fint i vattnet och är lätta att få täta runt variatorerna.

Jättehöga kammar verkar inte vara någon fördel på vatten. Även med en 32mm så har en 150+ hk motor svårt att dra runt mattan hejdlöst i vatten. Med lägre kammar så får man dessutom mer fart på vattnet och drar inte in så mycket i tunneln.
Men med en lågkamsmatta måste du köra riktigt fort för att flyta. Med 51 kammar kan du ligga och snurra löjligt långsamt utan att sjunka.
 
B

Biosteel

Biosteel: Jag upplever det som att högkamsmattan bromsar mer och därför går den tyngre och hela upplevelsen blir lite tyngre.
njaa de vette väll fan. visst jag håller med dig om att det bromsar ner fort när man släpper gasen men vafan bara att puncha ju ;) dessutom borde du ju vara mer orolig för att rutan din fungerar som vindstoppare så du sjunker :eek::aetsch: haha nej nu ska jag vara snäll men hade just så tråkigt men nu skrattar jag för mig själv igen :rock:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Firecat, utan DD går toppen på vatten. Går högt och fint i vattnet och är lätta att få täta runt variatorerna.

Jättehöga kammar verkar inte vara någon fördel på vatten. Även med en 32mm så har en 150+ hk motor svårt att dra runt mattan hejdlöst i vatten. Med lägre kammar så får man dessutom mer fart på vattnet och drar inte in så mycket i tunneln.
Man kan också översätta det till att motståndet som mattan möter i vattnet är dragkraften man får framåt. Vattnets motstånd ökar med kvadraten på hastigheten och i högre hastigheter ökar den nästan kubiskt. Och om man resonerar på det sättet så kommer inte kamhöjden att spela lika stor roll eftersom att en måttlig höjning av matthastigheten kommer att generera en stor dragkraftsförändring.

(38*51)/(38*38)=0.254
70^2/80^2=1.30

Uträkningen visar att skillnaden på kamytan som ger dragkraft i vattnet blir 25% när man höjer höjer kammarna från 38 till 51 och att dragkraften i vattnet ökar med 30% när man höjer hastigheten med 10 kmh från 70 kmh. Så med andra ord behöver man inte höja hastigheten så mycket för att kompensa dragkraftsförlusten. Tror att jag slängde om täljare och nämnare nånstans på fel sätt, någon som orkar rätta får gärna göra det.

Men det är teori, i verkligheten så kan man inte räkna så. Kan tänka mig att man förlorar mycket effekt bara i att pumpa runt en massa vatten i tunneln med en högkamsmatta samt att den eventuellt bara i sig är mer tungdragen. Sen har jag en teori om att man kanske flyter bättre i vatten med högkamsmatta men det är just bara en teori, ska återkomma och utveckla just de tankarna.
 
Last edited:

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Seadoo rxp går ruggigt fint på vattnet, fattar inte varför ni ska envisas med att köra med snöskotrar på vattnet. Köp en vattenskoter!
Men det är ju ingen sport. :D Och jag tycker det är roligare köra snöskoter på vatten än vattenskoter. Har dock bara testat en sån här "vanlig" vatten skoter. Men en jetski är säkerligen sjukt rolig.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Problemet med DD maskiner verkar vara att de tar in vatten vid själva dd:n, som kommer på remmen, går nog att åtgärda med silicon mot tunneln bakom driven.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
njaa de vette väll fan. visst jag håller med dig om att det bromsar ner fort när man släpper gasen men vafan bara att puncha ju ;) dessutom borde du ju vara mer orolig för att rutan din fungerar som vindstoppare så du sjunker :eek::aetsch: haha nej nu ska jag vara snäll men hade just så tråkigt men nu skrattar jag för mig själv igen :rock:
Problemet jag har med just det är att det pumpas runt mer vatten i tunneln som därmed stjäl effekt. I och med variatorsystemets tröghet under hård belastning samt att den sista centimetern på gasen inte ger så mycket så tappar man lite respons samt släpper lite onödigt mycket på marginalerna vid tuffare lekar.

Jag tar alltid av rutan varje gång jag ska köra fortare än 40 kmh så du kan vara lugn över det.:D


Sen har jag en smärre teori.
Jag har funderat lite på det här.
Vad är det som håller en skoter uppe när man kör på vattnet?
Jag får det till att man utövar en kraft nedåt på alla vattenmolekyler, att man sätter molekylerna i acceleration genom att applicera kraft på dem. Samt att eftersom att jag har satt en molekyl i acceleration så har jag överfört kraft till vattnet och därmed överfört en självuppehållande kraft till mig själv. Newtons tredje lag säger ju att allt jag utsätter något för blir jag själv utsatt för och Einstein sa ju att acceleration är att likställa med gravitation, borde inte det gälla här? Att om man sätter vattenmolekyler i acceleration neråt så håller man sig själv uppe såtillvida att man hela tiden sätter nya molekyler i acceleration?

Vidare. När man sänker hastigheten på vattnet, kan man säga att den brantare boggivinkeln som man får mot vattnet innebär att man accelererar en molekyl under en längre stund iställer för flera molekyler under kortare perioder?

Har några teorier just nu men behöver få det här bekräftat innan jag kan gå vidare med dem.
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Problemet jag har med just det är att det pumpas runt mer vatten i tunneln som därmed stjäl effekt. I och med variatorsystemets tröghet under hård belastning samt att den sista centimetern på gasen inte ger så mycket så tappar man lite respons samt släpper lite onödigt mycket på marginalerna vid tuffare lekar.

Jag tar alltid av rutan varje gång jag ska köra fortare än 40 kmh så du kan vara lugn över det.:D


Sen har jag en smärre teori.
Jag har funderat lite på det här.
Vad är det som håller en skoter uppe när man kör på vattnet?
Jag får det till att man utövar en kraft nedåt på alla vattenmolekyler, att man sätter molekylerna i acceleration genom att applicera kraft på dem. Samt att eftersom att jag har satt en molekyl i acceleration så har jag överfört kraft till vattnet och därmed överfört en självuppehållande kraft till mig själv. Newtons tredje lag säger ju att allt jag utsätter något för blir jag själv utsatt för och Einstein sa ju att acceleration är att likställa med gravitation, borde inte det gälla här? Att om man sätter vattenmolekyler i acceleration neråt så håller man sig själv uppe såtillvida att man hela tiden sätter nya molekyler i acceleration?

Vidare. När man sänker hastigheten på vattnet, kan man säga att den brantare boggivinkeln som man får mot vattnet innebär att man accelererar en molekyl under en längre stund iställer för flera molekyler under kortare perioder?

Har några teorier just nu men behöver få det här bekräftat innan jag kan gå vidare med dem.
Gå och lägg dig nu Tomas. ;)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vad är det som håller en skoter uppe när man kör på vattnet?
Ytspänning och hydrodynamik/hydrostatik är vad du ska läsa på, alltså ändhållplatser för dina initierande tankar bland allt "dravvel".
 
D

Deleted member 6797

Jag gjorde en liknande sak med min edge, men jag sänkte den inte. Startade med skidorna i vattnet och fick ett riktigt mega res :D Skidorna stog *****r spik rakt upp i luften, MEN jag var tvungen släppa för att få ner den lite för jag kom typ ingenstans när den stog på rullen. Jag hade en enorm tur att jag int sänkte den. Hade ett fint variator kitt på den (fruktansvärt gassvar) så det var nog därför jag klarade mig.

dom går fan bra på rullen på vattne gämfört me i snön
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
dom går fan bra på rullen på vattne gämfört me i snön
Jo det är som lite sjukt. Får man en bra start med skidorna i vattnet kan man ju nästan köra hur långt som helst på rullen. Men dom håller ju annars alltid skidorna i luften, iaf min, håller man fullt så tar skidorna aldrig i vattnet.
 
D

Deleted member 6797

Jo det är som lite sjukt. Får man en bra start med skidorna i vattnet kan man ju nästan köra hur långt som helst på rullen. Men dom håller ju annars alltid skidorna i luften, iaf min, håller man fullt så tar skidorna aldrig i vattnet.

men gämför man edge på vattnet å i snön så står den rakt upp i vattne hur långt som helst medans i snön så går han bara upp om man e 2 eller om de e skare:)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Mitt förra inlägg blev lite virrigt. Tack dock camata för att du pekade i rätt riktning för fortsatt studerande trots att jag svamlade så mycket. Vet inte vilken gång i ordningen du läxar upp mig... :D