Vilken skoter är rätt för mig?...

Chrille93

Medlem
20 jul 2009
28
0
1
Tyresö
Jaha, nu blir det eventuellt att vi köper en fjällstuga och då även en mycket efterlängtad snöskoter.
Jag har bestämt mig för någon redig jäkel 700-800cc.

Tips på snöskotrar ska det vara och här är mina förutsättningar/krav:

Budgeten är ungefär 40-50k.
Begagnat är inget problem.
"Riktigt märke" (Pålitligt och bra, tillgång till reservdelar)

Råstyrka; 120 hk eller mer (är ute efter "gasreset"...)
Relativt bränslesnål (Jag slipper helst att behöva ta med reservdunk)
Den ska vara pålitlig och gå som satan utan komplikationer. Trimmning blir det inte tal om i början, ev slp pipor senare.
Den ska vara robust men inte ett cementblock på skidor.
Den ska tåla och med stolthet klara av lössnö och medelstora hopp

Min körstil är 70% utanför led och 30% på. Så en som pallar lössnö och lekkörning är ett måste.




Har kollat och är intresserad av:

Polaris Switchback 05+ 800
Polaris Fusion 06+ (900/800) (jubileums utgåvan)
Ski-doo Rev 800 04+
Polaris Pro xr 800 04+

Kom gärna med kommentarer om dessa skotrar för/nackdelar, tips om andra skotrar, ja ni vet.


I want, no, i CRAVE real experience and reliable sources.

OCkså, har inte fått grepp om hur det här går till med snöskoterkörkort, om någon skulle kunna ta detta lite snabbt för mig så skulle jag vara tacksam.

Tjafs om att jag kanske "ska börja med en mildare skoter" undanbedes.

Jag har inte ekonomin eller tålamodet som krävs för det :eviltongue:
(Plus att jag tidigare kört 600cc i sömnen tidigare :boring:)

Kom med förslag nu om skotrar och hur det går till vid snöskoter körkortet.

Tack på förhand
/Christoffer
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Skoterkörkort: Kontakta trafikskola, bläddra igenom en bok ett par timmar, gör provet, kör en liten slinga skoter, betala, invänta kortet, ut och kör!

Såvida de planerade ändringarna är genomförda redan... Då vet jag inte hur det går till, men lär väl vara ungefär samma.

EDIT: 100 POSTS! ;)
 
Last edited:

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Då han kör så pass mkt lössnö så tycker jag att de känns som han får roligast med en Crossfire då den har bäst förutsättningar för lössnö körning av dom som är uppräknade, den är ju i princip en kortare M7a med lite bredare framvagn.
 

Chrille93

Medlem
20 jul 2009
28
0
1
Tyresö
Tack för alla svar.

Så, hur ser bränsleförbrukningen ut på en crossfire? Hur många Hk och hur bred matta org?

Och hur tål den hopp? Då jag antagligen kommer att ta skoteråkandet till en annan nivå än den ledkörning/lössnökörning jag nu är van vid?

Och hur går den på led? Det kommer antagligen bli att vi tar turer upp till åre från storfjäter så jag vill ha en skoter som inte blir obekväm på led osv

Jag kollade lite snabbt på en AC M7:a, Den såg riktigt fin ut, kan någon dra lite för/nackdelar om denna skoter? Och hur många CC är denna på, 700?
 
Last edited:

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
En crossfire 700 har nånstans mellan 135 och 140hk. 38cm bred matta som är 345cm lång, org sitter det en 32mm RipSaw matta på dom (jag har själv en sån matta som kom direkt från en crossfire). Dom tål skapligt hård körning och hopp.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
crossfire än en maskin som är mycket bra på både ledkörning och puder, a-c har lyckats göra en maskin som inte gör bort sig någonstans men visst, en M7 är bättre i puder och en F7a efter led. Kan starkt rekommendera en Crossfire
 

Chrille93

Medlem
20 jul 2009
28
0
1
Tyresö
Nu har mina ögon verkligen öppnats upp för Crossfiren, men skulle dock vilja få lite mer kött på benen om Crossfiren såsom bränsleförbrukning, för och nackdelar, något speciellt man ska tänka på med den, jag är ganska kinkig av mig då jag inte orkar stå där sen med något som jag inte är fullt nöjd med.
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Crossfire 7 är väl samma motor som satt i F7an? Dvs. den som drar sås utavahelvete.
En kompis hade en C6a, har för mig att den låg rätt normalt på bränsleförbrukningen, varken bra eller dåligt.
 

Chrille93

Medlem
20 jul 2009
28
0
1
Tyresö
Ok, för jag vill inte ha en skoter med hål i tanken :p, bränsleförbrukningen vid lek får inte överstiga 3,5l/mil (varm), lite väl extremt.

Ska kolla upp ski-doon, kom gärna med fler tips/rekommendationer
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Ok, för jag vill inte ha en skoter med hål i tanken :p, bränsleförbrukningen vid lek får inte överstiga 3,5l/mil (varm), lite väl extremt.

Ska kolla upp ski-doon, kom gärna med fler tips/rekommendationer
Vill du har liten bränsleförbrukning ska du kolla på Ski-Doos SDI modeller.
Tycker inte dom drar så mycket, fast E-Techen drar förstås ännu mindre.

Fast som sagt, ifall du håller full gas i pudret så snittar nästan alla skotrar kring 3l/milen.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Crossfiren drar like mycket som alla andra skotrar när man börjar pumpa puder. Tror den ligger kring 3-4L när man pumpar puder.

Jag skulle lätt ha satsat på en Crossfire om jag var du.
 

Chrille93

Medlem
20 jul 2009
28
0
1
Tyresö
Ok, är det crossfire 7 som gäller då?

Kollade lite mer på polaris, fusion 900 jubileum med upg stötdämpare, har dock hört att denna skoter just är polaris misstag, stämmer detta? Motivera gärna :)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jajjamen. En crossfire med 44as matta skulle vara perfekt för dig !

Jo. Motorn var väll ingen höjdare. Togs bort efter bara 2år. Den hade ganska mycket vibrationer och käkade ganska bra med remmar.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Den har gått såpass långt att ett kolvbyte bör (om det inte nyligt är gjort) göras.

Summit 800 xrs -07 är en grym maskin. Priset är lite högre men den har värstingdämpare, racing dyna och den "nya" 800R motorn. Jag tror du blir besviken om du köper en Crossover. Crossfire är iofs ett bra alternativ men kör man 70% puder då tycker jag man ska gå på en ren Mountain. Summit, RMK, M7/M8.

Det är TRIST att inte ta sig.

Jag kör 70% led och 30 % puder och jag är sugen på en Summit ;)