Vilken pipa till 850

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Vad kör ni för pipa till era 850?
Någon som kör med titan?

Någon som provat bikeman fat azz pipa?
Och vilken burk kör ni?

Är lite sugen på att testa köra pipa burk och pc5 men vill ha nån riktigt lätt pipa
Sen ska det ju gärna lira bra med

Eller behöver man pc5 till 2021 man kanske bara skicka in boxen för mappning?
 
Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Har inte test efter test visat att eftermarknadspipor ger väldigt lite bang for the buck :rolleyes:

Nä, lägg pengar på variatorkit för bättre skjuts i grejerna, och för lägre vikt så kanske mindre egenvikt kan vara en variant?
Men du kanske är lätt redan, så då får du hitta på något annat att lämna hemma. Spade och extra variatorrem kanske 😃 eller tanka 4 liter mindre, då blir det drygt 3 kilo lättare ungefär...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det var en konkurrerande tidning som hade någon film på youtube om just den pipan inkl mappning och den gav typ minus -1 till -2 hästar mindre än original.
Slutburken gav dock 1häst tillsammans med orginal mjukvaran.
Så det känns rätt meningslöst att montera grejor som gör att maskin går sämre och tappar garantin....
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Det var en konkurrerande tidning som hade någon film på youtube om just den pipan inkl mappning och den gav typ minus -1 till -2 hästar mindre än original.
Slutburken gav dock 1häst tillsammans med orginal mjukvaran.
Så det känns rätt meningslöst att montera grejor som gör att maskin går sämre och tappar garantin....
Oj ja den var visst tung med 6kilo så den känns inte så intressant. Hittat en från dm technology 1,8kg väger den men finns bara på insta och på ryska 😝
Skickade ett pm om den allt var typ skrivet för 2 månader sedan sist så vet inte om det gå att få tag på.

Finns en video när bikeman kör den pipan på dyno den ger ju typ mellan 168-180 Hk beroende på temperatur enligt det testet iafl
 
Last edited:

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Har inte test efter test visat att eftermarknadspipor ger väldigt lite bang for the buck :rolleyes:

Nä, lägg pengar på variatorkit för bättre skjuts i grejerna, och för lägre vikt så kanske mindre egenvikt kan vara en variant?
Men du kanske är lätt redan, så då får du hitta på något annat att lämna hemma. Spade och extra variatorrem kanske 😃 eller tanka 4 liter mindre, då blir det drygt 3 kilo lättare ungefär...
Jo ganska många burkar och pipor är inget att ha
Men finns dom som gör lite med rätt grejor om man kollar alla dyno tester och så.
Jo variatorkit blir det nog det med.
Behöver lite hjälp med vad jag ska ha bara.
Fjäder och slipade vikter blir det nog.
Var grymt nöjd med det förra jag hade som Asker hjälpte mig med.

Väger 65 och tankar inte mer än jag behöver
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Jag tror nog mer på att lägga pengarna på något sånt här:
Beltdrive
Ungefär samma pengar som pipa + burk och förmodligen mer hk i backen. För att inte tala om slippa oljudet från burken. Du och alla runt om dig vinner på det. Sorry, men jag är gammal och står för den åsikten.
Köppte Diamond s quiet titanium begagnad så fick den till bra pris
Den låter inte högre än original 2db typ men väger bara 1,8kg sen om man ska ut köra massa led om den låter högt med pipan går det ju snabbt att byta
Håller med om att skrikiga avgassystem inte har på lederna att göra
 
Reactions: mattgojohn

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kan nog fixa variatorerna om du vill, behövs lite mer grejor än på din förra maskin för att det ska lira bra.
Men har fått bra fart i min maskin nu.
Helix, 2st fjädrar och shimsning av primär är det som görs.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Kan nog fixa variatorerna om du vill, behövs lite mer grejor än på din förra maskin för att det ska lira bra.
Men har fått bra fart i min maskin nu.
Helix, 2st fjädrar och shimsning av primär är det som görs.
Ja jätte gärna absolut
Får se när jag kan komma med maskinen
Men någon gång framöver ska väl fungera 😁👍
Kan ju bara skicka PM med de grejer jag behöver
Så blir det nog toppen
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Skrikiga burkar har inte i skogen att göra heller! Det är inte bara lederna dom ska hålla sig från! Vi är i ett läge då det gäller att reta så få "apelsinskalare" och förvirrade miljömuppar som möjligt, det är dom som jobbar på våra länsstyrelser!
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Skrikiga burkar har inte i skogen att göra heller! Det är inte bara lederna dom ska hålla sig från! Vi är i ett läge då det gäller att reta så få "apelsinskalare" och förvirrade miljömuppar som möjligt, det är dom som jobbar på våra länsstyrelser!
Ja men sak samma som det är där eller i skogen.
Det finns burkar som inte låter högre än original
Och det är huvudsaken. Satte dit orginal burken igen på min andra skoter tidigare hade jag ggb trail can och jag hörde då ingen skillnad iafl, och det gör nog inte dom heller.
Något som lät skillnad däremot var på 800 och 850
850 hörs ju inte jämte en 800 vare sig den har en tyst burk eller inte.
 
Reactions: Simonbylle

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Ja att decibelmäta när skotern åker förbi på lättgas i 40km/tim visar absolut att det är tysta grejer:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Och att du inte upplever att skotern inte låter speciellt mycket, det är för att du sitter uppepå avgasröret/ljudutsläppet. Fråga de lokalboende på andra sidan dalgången om de hör skillnad när det är fullgaspumpning...
Nä, ska det vara trovärdiga test, så ska det visa decibel vid fullgas.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Men vill du ha eftermarknadsgrejer, så ska du naturligtvis skaffa det.
Men använd skallen när du kör, så att du inte stör folk i onödan.
Och det gäller förstås oss alla, oavsett trimningsgrad, för vi har ögonen på oss hela tiden. LRF, Naturvårdsverket, Länsstyrelser m.fl vill väldigt gärna strypa den fria åkningen, troligen ledåkning också om de får möjlighet. Förutom idiotkörningar nära eller i samhällen, så är "oljudet" den största irritationskällan för skotermotståndarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Jag blev förvånad då jag köpte ett slp helsystem till min pro rmk 800 15. Jag satt först dit bara pipan för jag vill inte ha högre ljud vare sig för mig eller andra, endast pipan gav såklart inge högre ljud. Men jag provade slutburken och döm av min förvåning då jag upplevde den gå tystare på högre varvtal än org burken. På tomg och upp till 5500v låter den mer än org men de kan inte va många db. Jag trodde först att de va inbillning men jag har frågat kompisar och även låtit andra köra som ett tok på olika avstånd. Alla jag fråga och även jag tycker den går tystare än org burken. I db sett kan den säkert låta högre men ljudet upplevs lägre eller snällare på någ sätt, typ som när en turbo börjar ladda så krossas ljudet. De enda som stör mig är ett jobbigt metalliskt ljud från tillslag upp till 5800v, men de är endast den som kör som stör sig på det.
De är slp¨s största burk och den väger 1,8kg mindre än org burken. Jag har då aldrig hört en eftermarknads burk va så tyst.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Jag blev förvånad då jag köpte ett slp helsystem till min pro rmk 800 15.
Proride har ett högt ljud original.
Man funderar ibland på om vissa maskiner har nån typ av slutbruk, men dom kör då oroginal.
Så att SLP inte låter just nåt mer förstår jag.

Sen håller jag fullständigt med Masen här.
De flesta burkar låter inget på halvgas när avgasportarna är stängda.
Men när man ger fullt så blir det ett jävla liv...
Hör inte hemma i Sverige, annat än eventuellt på tävlingsbanorna.
Argumentet att de väger mindre än rent löjligt med tanke på de andra nackdelarna dom för med sig..
 
Reactions: Mickdoo och mas

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Argumentet att de väger mindre än rent löjligt med tanke på de andra nackdelarna dom för med sig..
Och när dom i de flesta fall, (och i bästa fall), har ungefär samma påverkan på effekten som ett dekalkit........

Om vi fortsätter jävlas med TS =)

Det är jättekul att köpa grejer till skotern och bulta dit. Men ger man sig in och härjar i "trimningsbranchen" så kommer det ALDRIG ge något alls om man inte kombinerar det med ett gott motoröra och god kunskap i meckande och framförallt justerande!! Ytterst ovanligt att samma recept fungerar klockrent på två olika maskiner så direkt man är inne och tassar i trimmets underbara värld så står man ensam. Begriper man inte det och inte har kunskapen att fixa själv så är det 99 gånger av 100 bättre att låta den vara standard!!

Har en bekant som pipat sin skoter med ett rör han köpt begat från någon "vattencrossare" där det ser ut som stingern är ändrad. "Märkligt nog" har den nypit två gånger nu men han vägrar fortfarande ta bort skiten och återställa den till original...

Köp ett gymkort för pengarna, det ger mer, det vet jag av egen erfarenhet!!
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Har inte test efter test visat att eftermarknadspipor ger väldigt lite bang for the buck :rolleyes:
Beror väl på, detta test på en Arctic visar ju att man kan få ca 10 hk bara genom att byta pipa. Tycker jag verkar vara ganska mycket bang for the buck...

 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Skulle vilja säga att det är Arctic Cat som inte lagt tillräckligt med tid och pengar på att utveckla ett fullgott avgassystem.
Tittar man på diagrammet över bromsningarna, så är alla tester bättre än Cats original och drar dessutom med jämn effektökning till långt högre rpm än vad A-C original gör.

Men å andra sidan så berättas ingenting om vilka decibelnivåer som uppnås heller, det kanske är så att de 10 extra hästkrafterna kommer vid ljudnivåer som utlöser laviner längs hela fjällkedjan vid första gaspådrag.... Då är det dålig bang for the buck tycker jag. Men som sagt, ingen ljudmätning görs, så det kanske är tysta starka hästar som jobbar 🤫💪👂
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Min andra skoter med series 5 matta drar brorsans Scandinavian beast med series 6 matta
Testat på olika underlag. Som sämst gick dom jämt. Den blev jag väldigt nöjd med hur den gick
Vi väger typ lika lite med. Han hade orginal burk och pipa jag hade en ggb trail can neddrevning 2 kugg och v Force 3. Och ett vkit från asker
Min lät högre på tomgång men inte när vi gasade
Hans hade väl nått v kit med orginal Helix
Min hade med orginal Helix..
Men jag var nöjd iafl fick även ner bensinförbrukningen rätt bra jämfört med hans hade jag oftast en kvart kvar i tanken när hans var tom.

Dessutom är det kul att prova jag har inte bott i Norrland mer än 3 år och haft skoter sen aprill förra året. Nu är jag inne på min 3dje maskin
Ingen bil eller cross jag har haft innan har heller varit orginal eller moppen man hade för den delen. det bara går inte.. det är som ett beroende 😅
Hade jag haft råd hade jag köpt en boost nästa år
Även fasst jag sällan kör över 1000 möh hehe