Vilken olja kör ni med?

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Själv kör jag 4takt. Och jag använder Yamalub 0W-30 oljan Helt kanon! Men det är ju den Yamaha rekomenderar. Om man säger så här DITT LIV HÄNGER PÅ OLJAN! Du kommer att ångra dig och svära dig varm när maskinen skär 2 mil i lössnö på fjället -15 grader och lite lätt vind! Och ingen mobiltäckning! Nä kör kvallité på sådana saker. Bättre att snåla in på lösgodiset, snuset eller ciggen :)
Får jag fråga vad en sådan olja kostar !?
Hur ofta byter du den?

mvh/ Henke

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
Funkar det att köra på två-takts båtmotorolja?? Jag hittade en dunk med sådant här hemma men vågar inte riktigt hälla i...

skinky

Medlem
25 jan 2010
42
0
1
ovik
Funkar det att köra på två-takts båtmotorolja?? Jag hittade en dunk med sådant här hemma men vågar inte riktigt hälla i...
Utombordsolja ska man inte köra på i en skoter. Det största problemet är att den är optimerad för lägre förbränningstemperaturer/hastigheter än vanliga 2t oljor. Det kan göra att den hinner självantända innan den har gjort jobbet så att säga.

står det högre upp

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
ni som kör på xp-s:en å säger ingen kommentar, menar ni att den är så bra att den talar för sig själv, eller är ni sjukt missnöjd?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
ni som kör på xp-s:en å säger ingen kommentar, menar ni att den är så bra att den talar för sig själv, eller är ni sjukt missnöjd?

Well, skotern har ju inte skurit än och jag tycker inte den varken ryker eller luktar speciellt mycket, så jag är hitills nöjd iallafall.

hfs_westin

Medlem
11 okt 2011
6
0
1
frösön
Redline olja för ....ja nu har jag glömt varför den va så bra, men det spelar ingen roll. Nu i vinter blir det troligtvis brps xps olja , nog så gott det. Dom flesta oljor fungerar säkert hur bra som helst!?, men det är känslan som räknas för mig, känslan man får av att ha "rätt" grejer.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Vet inte riktigt...den som var i när jag köpte skotern! OOOOPS U see what i did there?