Vilken olja kör ni med?

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Som sagt, vilken olja kör ni med till eran skoter. Tror ni det har så stor betydelse vilken man kör på? Själv har jag kört länge på castrol utombordsolja för båtmotorer, nån polare som säger att det inte är bra, någon som vet?
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
dom flesta utombordsoljor är inte gjorde för så många minus.
jag föreslår att du skaffar dig en vettig helsyntetisk olja.

jag har kört länge på statoils helsyntet.
nu kör jag dock bara triboron. DYR men tycker den funkar klockrent.
får inte alls samma rökutveckling.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Utombordsolja ska man inte köra på i en skoter. Det största problemet är att den är optimerad för lägre förbränningstemperaturer/hastigheter än vanliga 2t oljor. Det kan göra att den hinner självantända innan den har gjort jobbet så att säga.

Kan rekomendera statoils oljor som är bra och går att köpa billigt på storpack. I övrigt är de flesta moderna 2t oljor ganska bra.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
statoil-OKQ8-shell olja körde ja med förra säsongen..skotern höll hhur bra som helst=)..
inte mer slitage än vanligt heller så.. (hel eller delsyntetiskt tkr ja är rint av shabbel.. sätt ut dom i -10 och sen testa häll..tror inte ni kan see så stor skillnad på hur dem flyter..vilket är de som är ganska intressant enligt mig..rinner de segt är de svårt att få de in i motorn vilket kan leda till tråkiga grejer..) dom flesta 2t oljorna smörjer bra.. finns tester på att Statoils olja vart bäst.vet ej nu vilken som är bäst förutom tribon..tror inge skotermärkes olja har kommit upp på topp 10 än iaf..
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Förra året så körde jag 39an på Biltemas mineral kladd tvåtakt, men till 440 har jag köpt Statoils helsyntetiska skoterolja. Inte allt för dyr och går att få i större förpackningar som pezon redan påpekat. 75kr/liter på 10l dunk.
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Utombordsolja ska man inte köra på i en skoter. Det största problemet är att den är optimerad för lägre förbränningstemperaturer/hastigheter än vanliga 2t oljor. Det kan göra att den hinner självantända innan den har gjort jobbet så att säga.

Kan rekomendera statoils oljor som är bra och går att köpa billigt på storpack. I övrigt är de flesta moderna 2t oljor ganska bra.
jasså, kanske ska byta olja då. :worried: typiskt när pappa har en hel kartong med den oljan som man kan sno av :push:
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Torco. Funkar för mig. Bli nästan inge avlagringar på avgasportarna av den. (då drar skotern mellan 2,5-3,5 % upmätt oljeförbrukning)
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Originalolja till 2t ska man oftast akta sig för. Skotertillverkaren kan ta ut ett högre pris för en sämre produkt pga. sitt starka varumärke och lojala kunder. Titta tex på Bombardiers mineralolja för nått år sen, en av de absolut sämsta oljorna på marknaden...
Eller arctics Diamond drive olja, typ 1000 kr/liter för en skitolja som har noll i oxidationsmotstånd och i övrigt tveksamma egenskaper för det jobb den ska göra.
Har man däremot nån slags avancerad insprutning typ DI eller så kan det vara klokt att inte vara först att testa nått annat är orginal om man är orolig av sig.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Blir antagligen att fortsätta med Swedol(Q8)- eller biltemaolja.
Har fungerat länge nu och jag tvivlar på alla haveriteorier om att oljorna skulle vara så åt helvete att maskinen går sönder för att oljan kostar under 100 kr per liter.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
jag har kört på biltemas mineralolja hela vintern och den har då gjort jobbet fast det varit -30 ute (ja den startar lika lätt då också och brukas :bigsmile: ) fast en fläktkyld Rotax 447 kanske inte är så kinkig med oljan.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
jag kör på triboron o det fungerar för mej inge rök inge 2t avgaser minimalt mekanisk nötning i motorn o väldigt låg bränsle förbrukning kan det bli bättre.
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Själv kör jag 4takt. Och jag använder Yamalub 0W-30 oljan Helt kanon! Men det är ju den Yamaha rekomenderar. Om man säger så här DITT LIV HÄNGER PÅ OLJAN! Du kommer att ångra dig och svära dig varm när maskinen skär 2 mil i lössnö på fjället -15 grader och lite lätt vind! Och ingen mobiltäckning! Nä kör kvallité på sådana saker. Bättre att snåla in på lösgodiset, snuset eller ciggen :)