Vilken GPS ska man välja?

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Finns massa trådar om GPS på detta forum. Sök så kanske du finner ditt svar.
Kan också vara bra att veta vilken prisklass du hade tänkt dig.

Det var längesen jag kollade på GPS och vet inte inte riktigt vad som kommit. Men Garmin tycker jag har dom bästa GPS enheterna och när jag skulle köpa GPS blev jag tipsad om Garmin GPSmap 60 serien.

Men jag tycker du ska söka på forumet om vad man ska ha för gps för de finns trådar om de.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Näe
Nog blir det väl bra om han startar en egen tråd.
Men specifiera exakt vilken prisklass du tänkt dig och andra fakta om hur du hade tänkt använda den. T.ex. är det dumt att köpa en gps för dess långa batteritid om man har 12v-uttag på skotern.
60-serien är bra.

Hur har du tänkt använda den? Veckolånga turer eller bara ha i fickan när du åker ut över dagen till ditt favoritställe. Ska du ha den fast monterad på skotern eller ha den i fickan. Vilka temperaturintervall ska den tåla.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har en GPS som legat nu i byrålådan sen jag köpte den istortsett.
Vattentålig/Stöttålig osv 256färg skärm. Vart med på 2 turer och då endast med "standard" kartan.

Är mycket nöjd med den utom att friluftskartorna är så förbannat dyra, men ska köpa dom till vintern o börja använda den.

Det lilla jag använt den är jag mycket nöjd med den.

Garmin VENTURE Cx (etrex). Den är inte mycket större än en mobiltelefon som är 2-3 år gammal.
Kan starkt rekomendera den, med rätt karta så!

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
magellan trition 2000.
klistrar lite ur deras sida för att visa funktionerna

Välutrustad GPS med inbyggd 2 MP-kamera, LED-ficklampa och mediafunktion
Egenskaper
• Inbyggd 2 megapixel-kamera
- Ta bilder och spara dem ihop med geografiska platser
• 2,7" (6,9 cm) QVGA display i fullfärg
- För tydlig och klar kartbild
• Världens första handhållna GPS med pekskärm
- Triton 2000 sticker ut bland konkurrenterna
• Integrerad högtalare och mikrofon
- Spela in ljud (dina tankar?) och spara dem till geografiska platser (POI's)
• LED-ficklampa
- Lyser upp din väg i mörkret och ökar tryggheten

Triton 2000 är så enkel att använda att du egentligen inte behöver använda manualen. "Gå Till"-menyn inkluderar lättförståliga ikoner och hjälpfulla kategorier som "Gå Till", "Skapa" och "Visa".
Därifrån är det endast några "Gå Till"-tryckningar som behövs för att nå de funktioner du behöver!

annars kan du välja magellan eXplorist xl om du vill ha stor skärm och färg.
enormt bra gps enligt mig

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Blir "fast" monterad på SRXen som snart har 12v med batteri.
Kommer inte använda den till fjällvandring eller i bilen (för det har jag redan en tt700)
Krav är väl en stor och tydlig skärm då man ska kunna se den genom glasögon och i solljus. Bakgrundsbelysning är väl självklart!

Sen känns detta som grundbestyckning. "Kolla då in skoterledskartan för GPS på http://www.beach.kalix.net/skoterkarta.htm
Nyhet!!! Klarar av Autorouting och över 56000 kilometer leder i Skandinavien. "

Pris? Ja upp till 3500kr.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Lånar tråden lite snabbt för en antagligen dum fråga, jag har inbyggd gps i min mobil, (Samsung SGH-550i med navigons programvara), är det någon som vet ifall skoterledskartorna kan fungera med annat än Garmin??

Iof så föjler jag sällan leder utan letar mig oftast längs igensnöade grus och skogsvägar och över sjöar, och då fungerar det ganska bra att ha gpsen i mobilen bara för att se var man är. men det vore ju kul om kartorna fungerade till telefonen också

Tack för lånet //Dennis

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Blir "fast" monterad på SRXen som snart har 12v med batteri.
Kommer inte använda den till fjällvandring eller i bilen (för det har jag redan en tt700)
Krav är väl en stor och tydlig skärm då man ska kunna se den genom glasögon och i solljus. Bakgrundsbelysning är väl självklart!

Sen känns detta som grundbestyckning. "Kolla då in skoterledskartan för GPS på http://www.beach.kalix.net/skoterkarta.htm
Nyhet!!! Klarar av Autorouting och över 56000 kilometer leder i Skandinavien. "

Pris? Ja upp till 3500kr.
60Csx eller Colorado kanske?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Lånar tråden lite snabbt för en antagligen dum fråga, jag har inbyggd gps i min mobil, (Samsung SGH-550i med navigons programvara), är det någon som vet ifall skoterledskartorna kan fungera med annat än Garmin??

Iof så föjler jag sällan leder utan letar mig oftast längs igensnöade grus och skogsvägar och över sjöar, och då fungerar det ganska bra att ha gpsen i mobilen bara för att se var man är. men det vore ju kul om kartorna fungerade till telefonen också

Tack för lånet //Dennis
Tyvärr så fungerar skoterledskartan endast på Garmins GPSr.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Blir ju iaf enkelt att välja märke...
Coloradon ser väldigt trevlig ut. Men saknar skärmstorlek tycker jag.
Vet inte rikitigt men 10x13 cm känns som storleken jag skulle vilja ha ungefär.
Båtgps?
Mjo, skärmstorleken är alltid bra, men tyvärr så brukar priset bli därefter.
Kolla in 276C eller 278, nackdelen är svindyra minnen.