Vilken gps på skoter?

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Garmin Nüvi 500 som jag haft ca 4 år tror jag. Funkar kalas. Vattentät och robust. Kan väl ses som en 'Mini-Zümo. Smidig och med tillräckligt stor skärm för mina ändamål. Har Friluftskartan Pro V3 + Kartman skoterledskarta på den. Har också ett BlueChart sjökort jag klämmer i när jag är ute med båten. Den har funkat utan mankemang i ur och skur, sommar som vinter. Finns väl dock inte att köpa längre. Jag vet inte vad som är motsvarigheten idag...

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GANUVI500

Zümo 660 som många rekommenderat verkar ju annars vara mumma i mina ögon :rock:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Zumo660LM

Last edited:

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Garmins Nuvi gps'er under tusenlappen, är det nåt att ha på skoterturen?
1340
255
30
40
1690
1240
2445LM
52LM
2350
50LM
2360LT

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Bara du skyddar dem från vädrets makter, speciellt den fuktiga delen. :)

Många bilmodeller visar Friluftskartan sämre än ex. Montana / Oregon men kan man leva med det så kommer man billigt undan.

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Jag är lite sugen på Dakota modellen, är det någon skillnad mellan 10 och 20 som är värd dom extra ~700kr?
Jag kommer nog inte använda nån annan karta än Friluftskartan för norra norrland.

joaspo

Aktiv medlem
12 maj 2012
98
0
6
Åkersberga/Lofsdalen
Funderar på att inhandla en GPS till lynxen, har skaffat förstoringen av googelsboxen så att gpsen litter perfekt.
Vilken tycker ni man ska sattsa på Garmin Montana 600 eller 650t.
Och om man köper BRPs modell(650t) så strömmatas den av skotern.
Men efter rabbat från ÅF så skilljer det ändå 1400 äf det värt det.
1400 är ju typ vad kartor kostar att köpa till.

Sent from my SGP321 using Tapatalk

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Den karta som följer med 650t är helt värdelös till skoteråkning. Välj 600 och Friluftskartan från Garmin. Vill du ha det bästa köper du även till skoterkartan från Kartman som då parar sig med Friluftskartan. Då kommer alla leder från Kartman att läggas in i Friluftskartan och lederna blir precis som vägar på en vanlig gps. Du kan alltså välja ett mål och få snabbaste leden dit samt sluttid vid målet

joaspo

Aktiv medlem
12 maj 2012
98
0
6
Åkersberga/Lofsdalen
Om du vill strömmata den från skotern så köper du bara till garmins MC-fäste / Instrumentbrädesfäste för en knapp femhundring, det är det fästet som följer med BRPs kit.
http://www.outdoorexperten.se/p-17279-garmin-montana-motorcykelfste.aspx

Så här ser det ut med Friluftskartan Pro V3 och Kartmans skoterledskarta på en Garmin Monterra.
Såg att du använder Monterra, har du haft nån Montana så du kan jämföra? Finns det några fördelar att ha Android programvara eller?

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Såg att du använder Monterra, har du haft nån Montana så du kan jämföra? Finns det några fördelar att ha Android programvara eller?
Nej jag har inte haft någon Montana mer än att jag fick låna en sån en liten sväng innan jag fått min.
Monterran är snabbare att rita kartan när man panorerar och skärmen syns bättre, Montanan känns dock robustare om man har tänkt tappa den marken eller så.

Bara för skoterbruk så ser jag ingen klar fördel med Android men för andra användningsområden så kan det vara praktiskt att ha mail och appar direkt i GPSen.

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
jag och polaren har två montana 600 och undrar om det går att köpa till nått till dom så att man ser vart han är på min gps och tvärtom då?

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har installerat en Garmin Nüvi 500 på maskin nu med nått garminfäste med tillhörande laddkabel.
Men hur vet jag att den laddar?
Har spänning in i laddkabeln och den lilla säkringen är hel men det märks inte på GPS att jag tex startar skoter eller bara kopplar i sladden..?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det borde väl bli en liten blixt eller så? Har inte själv någon Nuvi500
Fast om GPSen är avslagen och du startar skotern eller kopplar in sladden då skotern är igång så skall GPSen starta.

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Nån som vet av en gps med funktionen att man kan hålla reda på varandra oxå, förutom navigering. Skulle vara skönt att slippa allt irrande när man kommit ifrån varann!
Garmin Astro 220 och 320 med hundenheten fäst nånstans på skotern skulle ju funka

Jag har själv en Astro 220 handenhet monterad i cykelfäste på styret på 49 Rangern och i marinfäste på Ranger Kingen men nån optimal GPS till skoter det väl inte, tycker skärmen är för liten eller så är det åldern som börjar göra sig påmind. Men efter som jag redan har två Astro 220 till älghundarna så får dom duga som skoter GPS för de mil som jag kör.