Vilken gps på skoter?

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Garmin montana med Friluftskartan™ Pro v3 eller en billig variant Oregon och första version av friluftskartan som finns å ladda ner på nätet.

Last edited:

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen

Så har jag på min skoter. Magellan Triton 500 med Topo Sweden+ som karta. Finns även för fjällområdena.
Ganska så liten display, men bra karta och exakt GPS. Dåligt med stöd för Mac om man kör det. Tror Garmin Oregon är en av de bättre för skoter.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Går det att ladda in den där friluftskartan v3 pro eller vad den hette på en mobiltelefon (S3a?), skulle gärna ha en friluftskarta med mig men vettefan om jag vill ha en gps som pekskärmen ska krångla på pga det är kallt ? Då har jag hellre en telefon som jag vet blir varm som lava när skärmen vart tänd ett tag :p

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
har garmin oregon och gillar den men skulle jag köpa ny nu skulle jag satsa på en montana då den har större skärm.

aldrig provat montanan dock.

Emanuel: dom tål kyla! min oregon har jag använt ner till minus 30 utan några större problem (lite seg var den men inte farligt). man bör ha den på 12v och skärmen tänd.

Stromoren

Medlem
26 dec 2007
22
0
1
Har köpt en Montana 600 och installerat friluftskartan v3 och Kartmans skoterkarta. Fungerar kanon, en bild som syns och inga köldproblem. Batterier fungerar likväl som 12 v anslutning. Rekommenderas !

Vanilla

Medlem
25 aug 2012
24
0
1
Östersund
Nån som vet av en gps med funktionen att man kan hålla reda på varandra oxå, förutom navigering. Skulle vara skönt att slippa allt irrande när man kommit ifrån varann!

ward

Välkänd medlem
20 feb 2012
538
1
18
Piteå
Jag kör med en Android lur som är IP67 klassad (Runbo X5) som jag ska ha på skotern. där kan du ladda hem en app som heter Viewranger (Du kan köra kartan offline) Det finns även nå som heter "Buddyreacon" har ej testat det dock...

www.viewranger.com

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Vilken skulle ni satsa på?
-Garmin Montana 600
-Garmin Zumo 350LM (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1279328)

Samma pris, större skärmstorlek på Zumon men samma upplösning.
3GB minne i Montanan och 8GB i Zumo.
7h batteri i Zumon och 16h i Montanan, en rätt viktig detalj...
Jag skulle lätt köra på Montanan

Zumon är mer för bil/mc medan Montana hanterar spår och waypoints mkt bättre.

(Lite osäker hur dom nya är då jag bara provat äldre Zumos)

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.117
54
48
Örnsköldsvik
Vilken skulle ni satsa på?
-Garmin Montana 600
-Garmin Zumo 350LM (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1279328)

Samma pris, större skärmstorlek på Zumon men samma upplösning.
3GB minne i Montanan och 8GB i Zumo.
7h batteri i Zumon och 16h i Montanan, en rätt viktig detalj...
Skulle köpt montanan. Tror den passar bättre ute i skogen samt att om du någon gång köper en BRP-maskin så har de en originalhållare så den kan placeras i toppen av instrumentpanelen.

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Ja det lutar mer åt montanan, Zumon får man med hållare och kablar för montage. Det får man inte på montanan va?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nej. Det är inget fäste med Montanan.
Finns lite olika typer av fäste med spänningsmatning inbyggt. Bara att ta det som passar bäst att montera för dig.

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Har kört med både Zumon och montanan
tyckte bättre om montanan då den känns mer allsidig och har fler inställnings möjligheter.
så jag valde montatnan med det färdiga monterings paket som finns till mc.
Kör med Gramins kartor och skoter leds kartan. sommar får den tjänst göra i båten.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Nu kommer en som har noll koll.

Har en Magellan Triton 2000 att tillgå.
Hur vet jag om kartmans skoterledskarta går att använda i den?
Hur installerar man kartor isf?
Vart kan jag köpa fästen och 12v laddkablar?