vilken firecat är bäst ?

buspojken

Välkänd medlem
17 jun 2011
126
0
6
Gävle
funderar på att sälja av mig min F7 05, byta upp mig lite, att de blir en firecat är odiskutabelt, vilken årsmodell är värst / bäst val ? mest prisvärd ?

aldrig kört en f8, men de ser klumpiga ut, stämmer de ?

09 blev väl F8 årets ledskoter igen ?

när vi ändå är igång, kan vi inte stapla upp skillnaderna mellan årsmodellerna på firecats

mvh

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en f8 är inte en firecat !!! och den är som natt och dag på princip alla punkter , den är ful , tung , går sämre i snö , saknar viktförskjutning och härliga skidlyft men är lättkörd , byter du till en sån så byter du ner dig oavsett vilken årsmodell du väljer enligt mig ...

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Instämmer med ovan.

Jag föreslår att du har kvar nuvarande, utrustar den med M7 drevning och en bättre variator setup. I alla fall till sekundären + shift assist till den.

Skillnaden blir som natt och dag.

buspojken

Välkänd medlem
17 jun 2011
126
0
6
Gävle
Tanken har funnits att vässa min, älskar min cat, aldrig kört nå roligare, men vill ha mer mos, trimma har ja inte så bra erfarenheter av, av både bil skoter moped u namn it, förslag på firma som moddar seriöst för rimliga pengar ?

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Här kan du iaf kolla vad dem tar på firma för trimning: http://www.pfracing.se/

Har en cf700 själv och har monterat M7 drevning, injector perfector, shift assist och jag tycker den går som kulor & krut. Är väldigt nöjd prestandamässigt men skulle önska lite mera längd : )

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
mera mos innebär inte att det står en större siffra på huven , 800 motorn 07-09 har ca 140 hk och senare 10-15 till , det nya chassit är tyngre och är även mera tungdrivet i fart , redan std har du mer att köra med än en tidig f8 trots 10 hk mindre , att fixa 140 hk ur f7an är enkelt och drivtsäkert relativt billig

buspojken

Välkänd medlem
17 jun 2011
126
0
6
Gävle
Odysse, du verkar kunna f7:an på dina 5 fingrar, va bör ja satsa på i första hand? Top fart är totalt ointressant, behöver mer mos från start, bättre respons, firma att rekommendera ? Vägrar skruva själv då tidigare trim projekt kostat multum pga slarv från min sida! Vill ha driftsäkert ! Gärna lite priser på delar också, tips på variatorkit och vikter ?

Tack tack ;)

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
som jag skrev i pmet , (fick du det ?) munstycke i slangen och tändkil , portning och planad topp , sen pipa och y -rör , håll dig ifrån dåliga oljudsburkar (justerbara typ tikka är bra ) och "högflödestrattar " , vll man ha ännu mer så borrar men den till 800 , m7 drevning gillar jag inte utan anser att crossfirens isåfall är bättre , inga färdiga kitt heller som inte har justerbara vikter , den sämsta f7 jag någonsin prövat är en med m7 drevning och ett "färdigt" kit , remmarna small så fort han kom upp i fart dessutom , men kör du aldrig i annat än djupt puder så fungerar det givetvis m7an , justrerbara vikter jag gillar dom flesta daltons är prisvärda , shift assist i sekundären är populärt och förbättrar backshiften ...

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
den är som natt och dag på princip alla punkter , den är ful , QUOTE]

Haha relevant?:p

Vill du ha mer mos och liknande chassie måste ju det bästa bara att helt enkelt byta till en CF8a?:) Och då köpa med nya motorn, då har du mer å köra med samt att du kan klättra lite bättre m.m.

Fast du kanske har hardcore ledkörare? Då äre ju dumt iofs:p

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
F7an chassi härstammar väl från 03 och det har ju hänt en del med komfort och körställning,utöver att lyssna till subjektiva forumkommentarer kan det vara ide att testa en f8 :)

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Den gamla är en bus maskin, den nya (som jag har) är en tok komfortabel ledsmiskare, inget att ta ut i lös snön. CF är nog valet om du ska ha en nyare låter det som för mig.