Vilken crossover skoter?

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
178
41
28
Nederländerna
elcomanagement.nl
En kompis letar efter en crossover skoter.
Han kör nu en Yamaha Venture MP nu, men han giller min Boondocker (DS 3900 800 E-tec) för liten friåkning/boondocking. Han gillar också sin frus skoter, Polaris Rush Pro X 600, eftersom den är snabb på led.
Så han letar efter en crossover. Lite för boondocking, lite för att köra fort, mest för (utmanade/roliga) touring på led. (Mest av leden är preparerad, liten är inte preparerad.)
Budgeten jag tror är ungefahr 80000kr, helst något mindre.

Vilken modeller och typ (och år) är bäst för honom?

Polaris Switchback?
Ski-Doo Renegade, Backcountry?
Lynx XTerrain, XTreme?
Kanske Yamaha Sidewinder?
Eller?!
600/800? 4T?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.664
501
83
Malå/Adak
Allt med för höga kammar och för smal framvagn går fetbort om han tycker om att köra fort på led.

Men någon "Rushmodell" med 345cm mattlängd skulle förmodligen sitta som hand i handske, (och han gillar ju fruns!). Renegade går också bra sålänge inte någon förstört den med smal front och 50mm kammar. Backcountry är i princip en Summit så nej. Xterrain måste mattan bytas på, (Oftast i alla fall, möjligt det finns någon med vettig matta), då som tidigare sagts 50mm+ inte är ledmattor.

Lynx Rave har ju varit 136"/345mm länge nu, skulle säkert funka hur bra som helst också.

Men som sagt, kika efter någon Rush ProX/S SWB är nog ett bra tips. Riktigt fina maskiner som jag kan tänka mig ligger bra till prismässigt då inte så många har vett nog att uppskatta boggin.

Reactions: Sneeuwscooter

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
99
9
8
Allt med för höga kammar och för smal framvagn går fetbort om han tycker om att köra fort på led.

Men någon "Rushmodell" med 345cm mattlängd skulle förmodligen sitta som hand i handske, (och han gillar ju fruns!). Renegade går också bra sålänge inte någon förstört den med smal front och 50mm kammar. Backcountry är i princip en Summit så nej. Xterrain måste mattan bytas på, (Oftast i alla fall, möjligt det finns någon med vettig matta), då som tidigare sagts 50mm+ inte är ledmattor.

Lynx Rave har ju varit 136"/345mm länge nu, skulle säkert funka hur bra som helst också.

Men som sagt, kika efter någon Rush ProX/S SWB är nog ett bra tips. Riktigt fina maskiner som jag kan tänka mig ligger bra till prismässigt då inte så många har vett nog att uppskatta boggin.
Vad anser du är minsta skidbredd för snabb ledåkning? Och hur snabbt är "fort på led"?
Och vad skulle du säga är max kamhöjd för den hastigheten?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.664
501
83
Malå/Adak
Vad anser du är minsta skidbredd för snabb ledåkning? Och hur snabbt är "fort på led"?
Och vad skulle du säga är max kamhöjd för den hastigheten?
Jag har haft alla bredder, Boondocker RE 850 jag hade för några år sen med 101cm spårvidd gick köra led med, men Raven jag har nu som är 108 bred är bättre.
Summiten jag hade innan och Khaosen jag har nu, båda med 36"/91cm spårvidd är skitdåliga på led. Summiten hade Öhlins runt om så rakt fram gick den väl skapligt över knölarna men svänga var inte den maskinens grej lika lite som det är någon annan smal maskins grej. (och jag vill nog påstå att Polarisen med vertikal styrstång är ännu sämre på led än Doon)

Höga kammar kommer förstöra "ledupplevelsen" från noll men mattorna i sig tål inte varmgång och har maxhastighet på hårt underlag på alltmellan 80 och 110-ish om du läser i boken. Höga kammar gör att det går tungt, vibrerar, låter och "mördar slides". Höga kammar ger dessutom sämre fäste både framåt och bakåt än mer lämpliga sådanan på hårt underlag.

På en ren ledmaskin skulle jag säga att 28-32mm är nära optimalt, 38 funkar men 44 börjar vara på gränsen då du börjar tappa toppfart och bränslekonomi samtidigt som maskinen slutar gå sladda med. För en stor del at tjusningen med en ledmaskin är att ligga på sladd runt en lång böj! En annan är att man kan ligga på tredjedelsgas i 100km/h då det är slätt och fint, med 50+mm matta är det tvåtredjedelsgas eller mer som gäller.
Om vi återgår till Boondockern och Raven jag nämnde i början så är det rätt kul jämförelse, de är i princip samma maskiner, Boondockern var en -19 RE och Rave Enduron är en -20, (dock 600), så chassiemässigt och dämparmässigt så är dom två snudd på identiska med enda skillnader varandes mattlängd 3900/3300, Kamhöjd 64/38mm och motor 850/600R. Det som var absolut full attack med Boondockern, som faktiskt kostade ett matthaveri, är snudd på "cruisingfart" med Raven.

Jag säger som jag sagt förr, de "crossovermaskiner" som görs nu är allt annat än, de är i de flesta fall snikversioner av lössnömaskinerna med andra klistermärken...
Däremot anser jag att mattlängd dödar ledegenskaper mycket mindre än höga kammar så "i min värld" kan en crossover vara ganska lång bara den inte har lössnömatta. En gång i tiden war Switchbacken 365 lång men med 32mm matta, det var en rätt trevlig bekantskap faktiskt. Mattlängden gjorde att man tog sig fram någorlunda och profilen tog inte död på toppfarten.

När det kommer till motorstorlek så ska man inte glömma "småkubikarna", och särskilt om man kör långa dagsturer. En 650/600 går definitivt tillräckligt fort och kommer vara mindre jobbig än en 800/850. Jovisst, en större motor har definitivt stunder då den är roligare men den är också jobbigare hantera i slutet på dagen med 15-25 mil i sadeln.

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
480
102
43
norrland
Allt beror ju på vad fort efter led är har man smal framvagn känns det fortare i en lägre hastighet vilketinte gör mig nått ok men tänker man försöka hänga med ledmaskiner på lite fort åka får man snabbt ge sig. Jag åker på en Lynx Ranger 49 pro med 64 mm kammar tycker den går helt ok efter led greppet är bra går inte jämföra med tex en Boondocker med 75 mm med mycket mjukare kammar dom drar riktigt dåligt på led men är naturligtvis bättre i det lösa. Har bara en 600 E-tec men bensinförbrukningen är helt ok och förra Boondockern med 850 och 75 mm kammar låg lika åker en del led med en kompis med Xterrain 3700 med 51 mm kammar med 600 E-tec och både nuvarande skoter och förra låg rätt lika i förbrukning som hans vid ledkörning så skulle inte påstå att vare sig motorvalet 600 eller 850 eller skillnaden mellan tex 51 mm kammar och 75 mm kammar påverkar förbrukningen massor och lägre än 51 mm skulle inte jag välja om man tänker sig åka bredvid leden också och skulle inte välja högre än 64 mm heller om man tänker åka på led.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.664
501
83
Malå/Adak
Känns inte "fortare" med smal skoter, men mer "upp och ner" ;)

Grejen är att din 64a delaminerar om du kör 80km/h+ någon längre sträcka på vårskaren/vårisen, dessutom så kommer du ha betyydligt högre bränsleförbrukning, (för att du förmodligen ligger 1000-1500rpm högre i samma hastighet), ljudnivå och mer varmgångsbekymmer än med en mer "vettig" hårdföresmatta.

Ranger 49an med 101cm framvagn och lägre kammar skulle nog vara en alldeles utmärkt kompromiss dvs "crossover" för många.

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
480
102
43
norrland
Kör väldigt sällan mer än 80 kmh nån längre sträcka blir väl max 5 km över nån sjö eller så och det har i alla fall inte varit några problem hittills lederna här är kurviga så den farten blir det inte och undviker ren fjäll körning för hur kul är det. Skoterns max hastighet är begränsad till 135 kmh just på grund av 64 mm kammar slides håller 400-500 mil sen är det dags att byta och bränsleförbrukning tycker jag är låg ligger runt eller kanske under 1,5 milen på led så lär inte skilja mycket mot en maskin med lägre kammar skilde ingenting mellan min gamla Boondocker 850 ds med 75 kammar och kompisen Xterrain 600 e-tec med 51 mm kammar vid ledkörning däremot olje förbrukningen skiljde mycket mellan dom. Varmgångs bekymmer tror jag knappast det kommer bli om man tänker sig åka så fort och framförallt inte på en 600a har man bara isrivare så lär det funka ok men det kyler helt klart sämre med högre kammar så isrivare behövs. Tror vi har lite olika syn på vad en crossover maskin är för mig är det en maskin som funkar hyffsat på led och även funkar hyffsat i lössnön dvs en kompromiss maskin börjar man prata maskiner med 38 mm kammar är det för mig en maskin som ska vara på led den har inget ute i lössnön att göra. Ranger 49 är väldigt lång blir en 4100 om man ska handla för runt 80000 kr jag skulle nog försökt gått på en Xterrain 3700 eller 3900 600 e-tec 51 mm kammar och tror jag 39 tums framvagn den fixar det mesta helt ok en Crossover för mig och rätt många är utrustade med fläkt kylning grymt om man ska dra eller skjutsa.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.664
501
83
Malå/Adak
Det är just det, en lössnömaskin funkar inte "hyfsat på led", den är skitdålig. Däremot så kommer man sig faktiskt fram ute i spenaten med lägre kammar än folk verkar tro nuförtiden, det är en annan teknik och man kommer inte lika långt men det går. Du skulle bli förvånad till vilka ställen renskötarna kommer sig med Tundra/Ranger EFI/ACE med 38mm matta!

Jovisst, man kommer sig fram med höga kammar på led med det är inte roligt. Vill du ha en lössnömaskin med aningens ledkapabillitet så köp en sån, det är i princip det som säljs om crossover nuförtiden, vill du ha en äkta crossover som faktiskt är bra på led så måste kamhöjden hållas ner. En 146" eller längre, (gick bra med 136" på den gamla goda tiden också), maskin med 38-44mm matta klarar galant att myrsurfa, klättra i 45 graders lutning i snårskog går av naturliga orsaker sämre.

Jag har kört högkammade "crossover" och lössnömaskiner sen 2007, för två år sen köpte jag en kort ledmaskin som komplement. Den går inte jämföra med de Switchbacks/Summitar/Freerides/Boonockrar/RMKar/Assaulter m.fl jag haft under den tiden, med de har ledkörningen varit ett nödvändigt ont och senvårens körning har varit mer av arten "passa på" än "nöje", med en kapabel ledmaskin kan led och skare bli ett rent nöje också.

Det är som med allting annars man måste försöka räkna ut vad man verkligen behöver och resultatet blir bättre ju ärligare man är med sig själv! Kör man som "farsan" men köper skoter utifrån Burandts filmer blir det inte bra, och förmodligen även onödigt dyrt.

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
480
102
43
norrland
Är av helt annan åsikt en lösnömaskin som gjorts lite mer åt ledhållet som tex min ranger 49 eller om man går mera åt ledhållet en Xterrain 3700 med 51 mm kammar går utmärkt åka led med men man kommer inte vara snabbast men det funkar men tar man en nära nog ledmaskin och försöker åka i lössnön då funkar det inte och då blir det inte roligt för nån vare sig chauffören eller dom som får hjälpa till men naturligtvis duger den till skaråkning på våren eller myr surfa i hög fart men lutar det lite och det är löst och i lite lägre fart då blir det riktigt tråkigt. Känner ingen som åker Tundra men åker ibland med andra maskiner som har lite lägre kamhöjd och det är så pass stor skillnad att det funkar helt enkelt inte åka där vi åker annars kan gå ibland om jag åker före och spårar så nog skiljer sig framkomligheten åt markant men allt beror ju på vart man vill kunna köra med maskinen tänker han hänga med Ds800 i det lösa skulle jag valt en maskin med lite högre kammar och längre matta.

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
99
9
8
Kul att läsa era tankar om det! Tycker själv att 39" och 51mm kammar funkar alldeles utmärkt på led, men så har jag aldrig kört en ledskoter, och är väl ganska långsam.

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
178
41
28
Nederländerna
elcomanagement.nl
Tack för hjälpe och era tankar om det!
Jag ska försöka svara frågorna och ge mer information.

En 146" eller längre, (gick bra med 136" på den gamla goda tiden också), maskin med 38-44mm matta klarar galant att myrsurfa, klättra i 45 graders lutning i snårskog går av naturliga orsaker sämre.

Jag har kört högkammade "crossover" och lössnömaskiner sen 2007, för två år sen köpte jag en kort ledmaskin som komplement. Den går inte jämföra med de Switchbacks/Summitar/Freerides/Boonockrar/RMKar/Assaulter m.fl jag haft under den tiden, med de har ledkörningen varit ett nödvändigt ont och senvårens körning har varit mer av arten "passa på" än "nöje", med en kapabel ledmaskin kan led och skare bli ett rent nöje också.
tänker han hänga med Ds800 i det lösa skulle jag valt en maskin med lite högre kammar och längre matta.
Han är ingen 'racer', 80km/h är max. 50-70km/h är mer hans (max) hastighet. Rolig hastighet, inte långsam, inte racing.
Han är en surfare (i sommar), så han gillar boondocking/myrsurfa när det går. Inte snabbt, men kontrollerat (snabbt när det går).

Så jag tror han behöver "lång" (inte kort) matta, 136", max 146". Jag förstår kamhöjden, kanske max 51mm. Med hastighet max 70/80km/h, framvagn är inte så viktigt (och man kan bromsa inför kurvorna...).
(Det är vad jag har förstått av era svar...)

Budgeten är max max 80000, helst 50000.

Så vilka modeller pratar vi om?
Ranger 49? Raven? (Vilket år?)

Jag säger som jag sagt förr, de "crossovermaskiner" som görs nu är allt annat än, de är i de flesta fall snikversioner av lössnömaskinerna med andra klistermärken...
Däremot anser jag att mattlängd dödar ledegenskaper mycket mindre än höga kammar så "i min värld" kan en crossover vara ganska lång bara den inte har lössnömatta. En gång i tiden war Switchbacken 365 lång men med 32mm matta, det var en rätt trevlig bekantskap faktiskt. Mattlängden gjorde att man tog sig fram någorlunda och profilen tog inte död på toppfarten.
Vilket år var Switchbacken från? Och kanske de andra crossovers?

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
480
102
43
norrland
Ranger 49 är lång 4100 av de modeller som kan passa i pris jag skulle försöka få tag på en Xerrain 3700 eller ev 3900 med 51 mm kammar med 600r motorn finns även med 600efi men är bara på 85 hk räcker så är det ett bra väl kommer inte kosta 50000 kr får nog lägga sig närmare 80000 kr men då är det en modern skoter som även funkar utanför leden.