Vad anser du är minsta skidbredd för snabb ledåkning? Och hur snabbt är "fort på led"?
Och vad skulle du säga är max kamhöjd för den hastigheten?
Jag har haft alla bredder, Boondocker RE 850 jag hade för några år sen med 101cm spårvidd gick köra led med, men Raven jag har nu som är 108 bred är bättre.
Summiten jag hade innan och Khaosen jag har nu, båda med 36"/91cm spårvidd är skitdåliga på led. Summiten hade Öhlins runt om så rakt fram gick den väl skapligt över knölarna men svänga var inte den maskinens grej lika lite som det är någon annan smal maskins grej. (och jag vill nog påstå att Polarisen med vertikal styrstång är ännu sämre på led än Doon)
Höga kammar kommer förstöra "ledupplevelsen" från noll men mattorna i sig tål inte varmgång och har
maxhastighet på hårt underlag på alltmellan 80 och 110-ish om du läser i boken. Höga kammar gör att det går tungt, vibrerar, låter och "mördar slides". Höga kammar ger dessutom sämre fäste både framåt och bakåt än mer lämpliga sådanan på hårt underlag.
På en ren ledmaskin skulle jag säga att 28-32mm är nära optimalt, 38 funkar men 44 börjar vara på gränsen då du börjar tappa toppfart och bränslekonomi samtidigt som maskinen slutar gå sladda med. För en stor del at tjusningen med en ledmaskin är att ligga på sladd runt en lång böj! En annan är att man kan ligga på tredjedelsgas i 100km/h då det är slätt och fint, med 50+mm matta är det tvåtredjedelsgas eller mer som gäller.
Om vi återgår till Boondockern och Raven jag nämnde i början så är det rätt kul jämförelse, de är i princip samma maskiner, Boondockern var en -19 RE och Rave Enduron är en -20, (dock 600), så chassiemässigt och dämparmässigt så är dom två snudd på identiska med enda skillnader varandes mattlängd 3900/3300, Kamhöjd 64/38mm och motor 850/600R. Det som var absolut full attack med Boondockern, som faktiskt kostade ett matthaveri, är snudd på "cruisingfart" med Raven.
Jag säger som jag sagt förr, de "crossovermaskiner" som görs nu är allt annat än, de är i de flesta fall snikversioner av lössnömaskinerna med andra klistermärken...
Däremot anser jag att mattlängd dödar ledegenskaper mycket mindre än höga kammar så "i min värld" kan en crossover vara ganska lång bara den inte har lössnömatta. En gång i tiden war Switchbacken 365 lång men med 32mm matta, det var en rätt trevlig bekantskap faktiskt. Mattlängden gjorde att man tog sig fram någorlunda och profilen tog inte död på toppfarten.
När det kommer till motorstorlek så ska man inte glömma "småkubikarna", och särskilt om man kör långa dagsturer. En 650/600 går definitivt tillräckligt fort och kommer vara mindre jobbig än en 800/850. Jovisst, en större motor har definitivt stunder då den är roligare men den är också jobbigare hantera i slutet på dagen med 15-25 mil i sadeln.