Vilken crossover skoter?

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
177
41
28
Nederländerna
elcomanagement.nl
En kompis letar efter en crossover skoter.
Han kör nu en Yamaha Venture MP nu, men han giller min Boondocker (DS 3900 800 E-tec) för liten friåkning/boondocking. Han gillar också sin frus skoter, Polaris Rush Pro X 600, eftersom den är snabb på led.
Så han letar efter en crossover. Lite för boondocking, lite för att köra fort, mest för (utmanade/roliga) touring på led. (Mest av leden är preparerad, liten är inte preparerad.)
Budgeten jag tror är ungefahr 80000kr, helst något mindre.

Vilken modeller och typ (och år) är bäst för honom?

Polaris Switchback?
Ski-Doo Renegade, Backcountry?
Lynx XTerrain, XTreme?
Kanske Yamaha Sidewinder?
Eller?!
600/800? 4T?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.659
496
83
Malå/Adak
Allt med för höga kammar och för smal framvagn går fetbort om han tycker om att köra fort på led.

Men någon "Rushmodell" med 345cm mattlängd skulle förmodligen sitta som hand i handske, (och han gillar ju fruns!). Renegade går också bra sålänge inte någon förstört den med smal front och 50mm kammar. Backcountry är i princip en Summit så nej. Xterrain måste mattan bytas på, (Oftast i alla fall, möjligt det finns någon med vettig matta), då som tidigare sagts 50mm+ inte är ledmattor.

Lynx Rave har ju varit 136"/345mm länge nu, skulle säkert funka hur bra som helst också.

Men som sagt, kika efter någon Rush ProX/S SWB är nog ett bra tips. Riktigt fina maskiner som jag kan tänka mig ligger bra till prismässigt då inte så många har vett nog att uppskatta boggin.

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
98
7
8
Allt med för höga kammar och för smal framvagn går fetbort om han tycker om att köra fort på led.

Men någon "Rushmodell" med 345cm mattlängd skulle förmodligen sitta som hand i handske, (och han gillar ju fruns!). Renegade går också bra sålänge inte någon förstört den med smal front och 50mm kammar. Backcountry är i princip en Summit så nej. Xterrain måste mattan bytas på, (Oftast i alla fall, möjligt det finns någon med vettig matta), då som tidigare sagts 50mm+ inte är ledmattor.

Lynx Rave har ju varit 136"/345mm länge nu, skulle säkert funka hur bra som helst också.

Men som sagt, kika efter någon Rush ProX/S SWB är nog ett bra tips. Riktigt fina maskiner som jag kan tänka mig ligger bra till prismässigt då inte så många har vett nog att uppskatta boggin.
Vad anser du är minsta skidbredd för snabb ledåkning? Och hur snabbt är "fort på led"?
Och vad skulle du säga är max kamhöjd för den hastigheten?