vilken 2t olja till SDI??

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
annars så ,,, shit happens...
Du kan lungt köra med den oljan som jag skrivit tidigare. Bara motorn i övrigt är frisk så äre bara gasa å va glad. Klart brp vill att du kör på deras olja. Då betalar du ju dom.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag har kört på skoter tt i en 600 sdi ca 400 mil nu och det har funkat bra. Enda nackdelen med den är att den sotar avgasportarna. Behöver inte rengöra under säsong men dom är klibbiga när jag gör vårservice.

Av den anledningen ska jag i år byta till Statoil lowsmoke och prova den.

Priset är ganska lika.

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Jag har kört på skoter tt i en 600 sdi ca 400 mil nu och det har funkat bra. Enda nackdelen med den är att den sotar avgasportarna. Behöver inte rengöra under säsong men dom är klibbiga när jag gör vårservice.

Av den anledningen ska jag i år byta till Statoil lowsmoke och prova den.

Priset är ganska lika.
okay,, tack för svaren:)

DogWalker

Aktiv medlem
6 jan 2011
66
0
6
Sundsvall
Har kollat runt litegrann i detta om olja och vad jag hittat är att oljan måste vara API TC typ

OKQ8 Skoter TT är API TC.

Vad XPS olja har för API lyckas jag inte hitta, däremot att det är Castrol Oil som gör BRP´s olja, iallafall fram till för några år sen.

I instruktionsboken lär det nog stå också vilken typ av kvalitet oljan måste hålla, om det är API TC eller nåt annat.
Det är den beteckningen som gäller i allafall.. :eyebrows:

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Är det skillnad om de är del eller helsyntetisk olja? Har samma nu, första gången ja har SDI, de står ju iaf att castrols SNOW 2T är åt insprutningsmakiner.. men hur äre om de är del i byttan från förr och jag lägger ihelsyntetisk nu? vet ju inte som sagt vad det är i då skotern är inköpt i sommar

DogWalker

Aktiv medlem
6 jan 2011
66
0
6
Sundsvall
Är det skillnad om de är del eller helsyntetisk olja? Har samma nu, första gången ja har SDI, de står ju iaf att castrols SNOW 2T är åt insprutningsmakiner.. men hur äre om de är del i byttan från förr och jag lägger ihelsyntetisk nu? vet ju inte som sagt vad det är i då skotern är inköpt i sommar
Det står i instruktionsboken, om du inte har den så hittar du den här om jag lyckas få det att funka :unsure::
http://www.operatorsguides.brp.com/SiteMods/OP_GUIDE/OPGUIDE_Login.aspx?ReturnUrl=%2fdefault.aspx

Klicka på den blå knappen "view" utan att fylla i något, plopp så kommer en ny sida och du väljer den maskin du har.

Läste om det där igår och tror inte det är nåt problem att blanda Castrol delsyntet med Castrol Helsyntet, däremot säger BRP att du får inte blanda olika märken.
Och för att vara riktigt säker så kör du burken så tom som möjligt..

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Semi-Hel. Bara att åka.

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Det står i instruktionsboken, om du inte har den så hittar du den här om jag lyckas få det att funka :unsure::
http://www.operatorsguides.brp.com/SiteMods/OP_GUIDE/OPGUIDE_Login.aspx?ReturnUrl=%2fdefault.aspx

Klicka på den blå knappen "view" utan att fylla i något, plopp så kommer en ny sida och du väljer den maskin du har.

Läste om det där igår och tror inte det är nåt problem att blanda Castrol delsyntet med Castrol Helsyntet, däremot säger BRP att du får inte blanda olika märken.
Och för att vara riktigt säker så kör du burken så tom som möjligt..
Jo de blir nog att köra slut på de som är i nu, vet varken märke eller syntet:et ( ???) på oljan nu så :D för oljeburken är nästan full nu så onödigt att spilla ut de..

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
XP-S mineralinsprutningsolja står de i handboken, det hjälper ju ändå inget med om de är hel eller delsyntet :D

A

axelsson_vpg

XP-S mineralinsprutningsolja står de i handboken, det hjälper ju ändå inget med om de är hel eller delsyntet :D

de är delsyntet du ska ha... och de gör inget att blanda oljor. Kör på bara. Kör sj texaco 2t lowsmoke del i min sdi -08a