En bromsning är ett mått på den effekt en motor gav just då och när man gjorde på ett visst sätt, det är ingen universell sanning och kan skilja jättemycket bara man byter bromsbänksoperatör men med samma skoter och bänk.
Annars så är väl siffror mellan 140 och 150 kusar rätt rimliga och trovärdiga för en standardmaskin, 160+ verkliga kusar ur en massproducerad "driftsäker" 800 vill jag påstå är rena fantasier och ett resultat av "bromsbänkstuning" (tuning av själva bromsbänken alltså).
EPA-dokumentet som florerade runt på olika forum i höstas visade väl också på att alla årets 800or låg mellan 140 och 150 kusar....
Sen har jag ett tips på ett experiment ni kan göra. Leta rätt på en gammal 800a som är väl injusterad och allmänt i ordning, t.ex en -02 Edge 800, den är tillräckligt gammal för att sakna alla jäkla elektroniska hängslen och livremmar nya maskiner är nedlusade med. Sen jämför ni prestanda, rapphet osv med en ny F8, MXZ el motsvarande....... Många kommer bli förvånade över hur liten skillnaden är om ens märkbar!
Jag har själv en E-tec 800, den går inte dåligt men den har faaan inte 30 kusar mer än t.ex en -02 Edge 800 oavsett vad olika bromsningar visar.