Vilken 2011 har högst effekt? (2-takt)

4

426H

Ja, undra varför AC har mappat bort all effekt till i år när dom hade en så grym motor 2010? För att minska garantikostnader?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Inte omöjligt att det är så. En annan anledning kan väll vara att det vlir som det vart 2003. F7an blev för våldsamm, så dom fick tämja den lite.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Om ni syftar på bromsningen i senaste Snowmobile så tror jag nått var galet med den maskinen. Även om de skulle ha mappat ner lite så saknades det väldigt mycket effekt.

Annars är väl AC 1000 en kandidat på motor med mest effekt även om det bara är nån hp mer än en bra 800

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Att alla arctic cat ägare förnekar AC 800ans "låga" effekt börjar påminna om hur BRP förnekar remproblemen....

Bit i det sura äpplet nu bara och inse fakta.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Intressant är ju att effekten på tvåtaktare inte ökat nämnvärt sedan 1995-98. Man skall också vara medveten om att en bromsning utförs på ett exemplar och det kan av många olika anledningar skilja mellan olika exemplar av samma motor. Såväl Yamaha som AC hade ju 700-or med i princip lika mycket effekt som dagens värsting 800-or. Fast på den tiden höll de. ;)

Men, vad säger det då om en maskin har någon hästkraft mer eller mindre än någon annan? Just det, ingenting.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ta't lungt tokig, ville bara retas lite.:bootyshake::amuse:

Skitsamma vad det är för hästar, om skotern känns rapp och går som ett skott så är det ju toppen, det mesta hänger ju på variatorkalibreringen.

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Ta't lungt tokig, ville bara retas lite.:bootyshake::amuse:

Skitsamma vad det är för hästar, om skotern känns rapp och går som ett skott så är det ju toppen, det mesta hänger ju på variatorkalibreringen.

Säger du åt mig att var LUGN! Näe nu jäv....... ;D

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
M8an känns inte som en 146hk:are.. Bytte lite mellan en 08:as xp summit med dynamo v-kitt idag. Och inte fan var den nå rappare.. sämre acceleration och trögare gassvar.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
är väll inte så noga egentligen.men känns nästan som att e-tec 800an drar bättre.speciellt i högre hastigheter...

jag tycker iaf att det är skön karraktär i 800ho motorn.men hadde gärna haft 50hkr till.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.574
443
83
Malå/Adak
En bromsning är ett mått på den effekt en motor gav just då och när man gjorde på ett visst sätt, det är ingen universell sanning och kan skilja jättemycket bara man byter bromsbänksoperatör men med samma skoter och bänk.

Annars så är väl siffror mellan 140 och 150 kusar rätt rimliga och trovärdiga för en standardmaskin, 160+ verkliga kusar ur en massproducerad "driftsäker" 800 vill jag påstå är rena fantasier och ett resultat av "bromsbänkstuning" (tuning av själva bromsbänken alltså).
EPA-dokumentet som florerade runt på olika forum i höstas visade väl också på att alla årets 800or låg mellan 140 och 150 kusar....

Sen har jag ett tips på ett experiment ni kan göra. Leta rätt på en gammal 800a som är väl injusterad och allmänt i ordning, t.ex en -02 Edge 800, den är tillräckligt gammal för att sakna alla jäkla elektroniska hängslen och livremmar nya maskiner är nedlusade med. Sen jämför ni prestanda, rapphet osv med en ny F8, MXZ el motsvarande....... Många kommer bli förvånade över hur liten skillnaden är om ens märkbar!

Jag har själv en E-tec 800, den går inte dåligt men den har faaan inte 30 kusar mer än t.ex en -02 Edge 800 oavsett vad olika bromsningar visar.

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Var inte bromsningen gjord på en f8? och hur många kör egentligen en sådan? Alla bromsningar jag har sett tidigare år, både original och med olika pipor så har f8:an haft mindre effekt än m8/cf8. Även fast det är angivet samma effekt på båda original..