Vilken åkgräsklippare ska man satsa på?

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Jaja,
lika bra att glömma denna skitvinter så fort som möjligt och därmed ställa en högst relevant fråga till alla kunniga skotermänniskor som, liksom jag, tvingas klippa det gröna eländet oftare än man får tillfällen till riktig skoterkörning numera... Därmed kan man lika gärna se till att åka så trevligt som möjligt, även sommartid.

Vad gäller i respektive prisklass tror ni?

Upp till 20 000:-
Upp till 30 000:-

Bäst bang-for-the-buck alltså?
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Har man lite större ytor som ska klippas och runt buskar m.m skulle jag säga Husqvarna rider, eventuellt Jonsereds motsvarande; midjestyrd/bakhjulsstyrd med frontklipp.
Dom finns nya inom dina båda prisintervall, det finns säkert några uppstickare men Husqvarna och Jonsered har i alla år hållit hög kvalité överlag, med det sagt så kan säkert McCulloch hålla hög kvalité men jag har ingen erfarenhet av dom maskinerna.
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Jag själv stog i valet å kvalet i fjol. Men det blev till sist en Husqvarna R115B.
Och jag är helnöjd! Smidig, Bränslesnål, Hydrostat, Går bra i lutningar och de viktigaste av allt, Ölhållare!
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Husqvarnan jag har låter som en mindre stenkross. så prata i telefon med den på full gas är bara att glömma om man inte har peltorkåpor med blåtand.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Kör en stigA Park-Pro, en midjestyrd rackare som är svart och gul som passar hemstaden perfekt. Kommer runt kärringens stolpar till tvättlinorna som smör, kan liknas med vändradien på en Mercedes!

Mugghållare är givetvis obligatoriskt, då kommer hon aldrig hinna märka att gräset vuxit, eller att du klagar på att det på något vis är tråkigt att klippa gräset! :)
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Vi köpte en Husqvarna Rider 16C 4x4 eftersom vi även tog plog till den.
Tidigare tog maskinklippningen två dagar men nu går det på två tim. Behovet av att prata i telefon har inte jag och 500 kubikaren är inte ljudlös. Att klara våra kraftiga branter är inga problem med klipparen men maskinen är lite för lätt vid plogning när snön har legat kanske 4 veckor. Kedjor ska man inte använda på awd modellen enl tillverkaren. Andra däck som går att dubba har jag inte hittat så till denna vinter köpte vi en större anöslunga för att klara anö som legat länge. Plogen används fortfarande vid nysnö där den snabbt röjer av. Vänddiametern på inre framhjulet är ca 30 cm så den klipper fint runt träd.
Nu ligger en ny awd högre i pris än 30k men man kan ju hitta en beg.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Lite off-topic får man köra gräsklipparen och dricka öl (annat än lätt) så länge man håller sig på sin gräsmatta och inte kör ut på en väg ?
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Jag köpte en Jonsered FR 2216 FA2 4x4 förra sommaren. Är mer än nöjd med den! En riktigt fin klippare. Sitter en 2 cyl trycksmord motor i den som går relativt tyst och är riktigt stark. Kör med 112 cm klippaggregat på den. Jag har sett att dom billigare ofta har stänksmörjning istället för trycksmörjning. Nu blev ju min massor dyrare än vad du hade tänkt, men jag skulle hellre köpa en fin beggad proffsklippare än en ny billig klippare. Dom är rejälare byggda och med bättre motorer. Sen om det står Stiga, Husqvarna eller Jonsered spelar nog inte så stor roll. Men men, det är bara vad jag tycker å tror. Lycka till!
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
En begagnad proffsklippare är nog bästa valet.
Jag köpte själv en Kubota F1900. Den har 4 wd, 3 cyl kubota diesel på 18 hk och 137 cm klippbredd.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Tydligen får man inte vara på fyllan och klippa gräset med en åkgräsklippare även om det är ens egen mark. http://na.se/nyheter/2.2212/1.1184456-drink-and-drive-men-inte-pa-dessa-fordon. Men häst och vagn går tydligen ??? får fixa en havremoppe med slåtter, gäller bara om det är motordrivet eller inte :eviltongue:
Skaffa lite stängsel och låna ett par får av lämplig bonde .
Sedan kan du sitta med en kyld dryck och titta på hur gräsmattan klipps......
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Husqvarnan jag har låter som en mindre stenkross. så prata i telefon med den på full gas är bara att glömma om man inte har peltorkåpor med blåtand.
Jag har peltorkåpor med blåtand. Tycker att det är helmysigt att sitta i telefonen när jag kör skoter, eller att starta upp lundbergarn och skotta lite snö samtidigt som man har ett samtal i lurarna, det är kärlek.

Jag gillar inte att rmkn lever om så mycket därför att det går inte att prata i lurarna ordentligt.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Tydligen får man inte vara på fyllan och klippa gräset med en åkgräsklippare även om det är ens egen mark. http://na.se/nyheter/2.2212/1.1184456-drink-and-drive-men-inte-pa-dessa-fordon. Men häst och vagn går tydligen ??? får fixa en havremoppe med slåtter, gäller bara om det är motordrivet eller inte :eviltongue:
"Till exempel kan en äldre moped som går att trampa ses som en cykel om motorn inte är påslagen, enligt Bernt Larsson"

Bara att köpa på sig en Puch Maxi då kanske! =)